در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات؛

آیین نامه گواهی تایید نمونه تجهیزات ICT بازنگری می شود

    کد خبر :656457

عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای از بررسی بازنگری آیین نامه گواهی تایید نمونه تجهیزات ارتباطی در جلسه آتی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد.

 

مجید کریمی با بیان اینکه فرآیند صدور گواهی تایید نمونه تجهیزات ICT که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجرا می شود، سابقه ای نزدیک به ۱۲ سال دارد، گفت: به باور تامین کنندگان تجهیزات ارتباطی، این فرآیند مانعی جدی بر سر راه واردات این تجهیزات به کشور است که طی ۱۲ سال اخیر هیچ دستاوردی نداشته است.

 

وی با بیان اینکه حدود ۴ سال است که سازمان نظام صنفی رایانه ای در حال مذاکره با رگولاتوری برای اصلاح این آیین نامه است، ادامه داد: این اقدام تا پیش از این با برخی مقاومت ها در بدنه رگولاتوری مواجه بود اما پس از دستور وزیر ارتباطات مبنی بر بررسی این آیین نامه با جلب نظر از سازمان نظام صنفی رایانه ای، موضوع بازنگری در دستور کار رگولاتوری قرار گرفت.

 

کریمی اضافه کرد: براین اساس قرار است کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه امروز، آیین نامه پیشنهادی رگولاتوری را با اعمال نظرات پیشنهادی سازمان نظام صنفی رایانه ای، بررسی و به تصویب برساند تا مشکلات فعلی فرآیند تایید نمونه تجهیزات ارتباطی، کاهش یابد.

 

عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای ضمن ابراز امیدواری جهت اعلام آمار مربوط به نتایج انجام این روال ۱۲ ساله توسط رگولاتوری جهت بررسی دقیق تر آیین نامه پیشنهادی، طولانی بودن زمان ترخیص کالا، غیرقابل پیش بینی بودن روال ترخیص و آزمایشهای غیرضروری تجهیزات را از جمله مشکلات آیین نامه فعلی تایید نمونه تجهیزات ارتباطی عنوان کرد.

 

وی گفت: موضوع آزمایش تجهیزات ارتباطی و مخابراتی در کل دنیا بر مبنای بازخورد مصرف کننده نهایی و یا نظارت پسینی صورت می گیرد اما در ایران همچنان این آزمایشها به صورت پیشینی از سوی رگولاتوری انجام می شود. در همین حال برخورد غیرشفاف آزمایشگاهها با تجهیزات ارتباطی و تحمیل هزینه های غیرمتعارف از دیگر موضوعاتی است که در این آیین نامه، مشکلاتی را برای واردکنندگان ایجاد کرده است.

 

عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای با تاکید براینکه این فرآیند به دلیل اتلاف وقت، هزینه بسیاری را به همراه دارد، گفت: خروجی آیین نامه فعلی شفاف نیست. چرا که در حال حاضر تمامی تجهیزات شبکه و ICT که وارد کشور می شود از برندهای معتبر در سطح دنیا بوده و دارای استانداردهای جهانی هستند و به همین علت تست مجدد و زمان بر این تجهیزات، با وجودی که گواهی فرآیند تست بین المللی برای آن از سوی واردکننده ارائه می شود، جای سوال دارد.

 

به گزارش مهر ،کریمی با بیان اینکه فرآیند صدور گواهی تایید نمونه تجهیزات ارتباطی در شرایط فعلی یک سیکل باطل است که هیچ دستاوردی به همراه ندارد و نحوه اجرای آن محل اشکال است، افزود: به دلیل پیگیری سازمان نظام صنفی رایانه ای برای بازنگری در این آیین نامه و ارائه پیشنهاداتی برای حل مشکلات این فرآیند، این موضوع در جلسه آتی کمیسیون تنظیم مقررات مطرح می شود.

 

وی هدف از بازنگری در این آیین نامه را جلوگیری از واردات غیررسمی و نیز جلوگیری از کاهش سطح فعالیت شرکتهای تامین کننده تجهیزات دارای تکنولوژی پیشرفته عنوان کرد و گفت: با بازنگری در این آیین نامه، شاهد تسهیل واردات در حوزه تجهیزات شبکه، کابل، بی سیم، روتر، سوئیچ و سایر تجهیزات ICT خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید