آیا کرونا مانع برگزاری رقابت‌های المپیک در سال 2021 می‌شود؟

  • ورزشی
  • پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۵۱
    کد خبر :708851

رئیس بخش بهداشت جهانی در دانشگاه ادینبورگ برگزاری رقابت‌های المپیک در سال 2021 را غیرقابل تصور دانست.

رقابت‌های المپیک که قرار بود تابستان 2020 در توکیو برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا، به تابستان 2021 منتقل شد. این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ این رقابت‌ها رخ داد و واکنش‌های مثبت و منفی زیادی هم به همراه داشت.

مسئولان برگزاری این رقابت‌ها اعلام کردند تلاش می‌کنند رقابت‌هایی که قرار است در سال آینده میلادی برگزار شود به بهترین شکل برنامه‌ریزی و اجرا شود، اما گویا برگزاری این رقابت‌ها در تابستان سال آینده هم با مشکلاتی رو‌به‌رو شده است .

کرونا همچنان المپیک را تهدید می‌کند

پروفسور دیوی سریدار، یکی از دانشمندان حوزه بهداشت جهانی، به تازگی اعلام کرده احتمال دارد ویروس کرونا باعث لغو رقابت‌های المپیک در سال 2021 میلادی شود .

او درباره برگزاری رقابت‌های المپیک و همچنین پارالمپیک، در سال آینده میلادی گفت: «رویای برگزاری رقابت‌های المپیک و پارالمپیک توکیو در تابستان 2021، بسیار غیرواقعی است، مگر اینکه واکسن ویروس کرونا تا آن زمان پیدا شده باشد.»

این صحبت‌های سریدار در حالی مطرح شده است که مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک و برگزارکنندگان مسابقات المپیک توکیو، برای رسیدن به یک برنامه مشخص در برگزاری رقابت‌های المپیک در سال 2021، با هم ملاقات کردند.

مدیران ارشد کمیته بین‌المللی المپیک و مسئولان ژاپنی امیدوارند تابستان آینده زمان مناسبی برای برگزاری این رقابت‌ها باشد، اما جان کوتس، رئیس کمسیون هماهنگی IOC، هم تایید کرده ویروس کرونا می‌تواند در برگزاری المپیک و پارالمپیک توکیو تاثیر منفی بگذارد.

برگزاری بازی‌های انتخابی المپیک

با شیوع ویروس کرونا، برگزاری رقابت‌های ورزشی به حالت تعلیق درآمده و هیچ مسابقه‌ای، از لیگ‌های معتبر فوتبال در قاره اروپا گرفته تا مسابقات هنرهای رزمی و بسکتبال در قاره آمریکا، برگزار نمی‌شود. در این بین برگزاری رقابت‌های انتخابی المپیک هم تعلیق شده و ورزشکارانی که خودشان را برای کسب سهمیه المپیک آماده می‌کردند حالا باید منتظر اعلام زمان جدید برگزاری رقابت‌های انتخابی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک باشند. هرچند مسئولان IOC اعلام کردند به زودی برنامه جدید این رقابت‌ها را اعلام می‌کنند، اما هنوز نتوانسته‌اند به جمع‌بندی نهایی برسند. از طرفی دیگر بیشتر شدن موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان، کشورها را بر آن داشته تا تعطیلی رقابت‌های ورزشی را تمدید کنند. همین موضوع باعث شده تا برگزاری رقابت‌های انتخابی المپیک هم در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

توکیو چه زمانی می‌تواند میزبان المپیک باشد؟

چگونه می‌توانیم المپیک را برگزار کنیم؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از دوستداران ورزش از جمله مدیران برگزارکننده المپیک توکیو و کمیته بین‌المللی المپیک را به خود مشغول کرده است. پروفسور سریدار که رئیس بخش بهداشت جهانی در دانشگاه ادینبورگ است، در این باره گفت: «تنها یک راه برای برگزاری رقابت‌های المپیک وجود دارد و آن هم دستیابی به واکسن کروناست. تنها در این صورت می‌توانیم شاهد بازگشت آرامش به دنیای ورزش باشیم. اتفاقی که به احتمال زیاد به زودی رخ می‌دهد. من فکر می‌کردم دستیابی به واکسن کرونا یک سال و نیم زمان نیاز خواهد داشت، اما با توجه به شرایط موجود فکر می‌کنم خیلی زودتر از این زمان بتوانیم واکسن کرونا را کشف کنیم. تنها با داشتن واکسن کرونا، برگزاری رقابت‌های المپیک در تابستان 2021، واقع‌بینانه به نظر می‌رسد. حالا تمام دنیا باید از جامعه علمی برای کشف داروی این بیماری حمایت کند.»

ویروس کرونا، باعث لغو کامل رقابت‌های المپیک و پارالمپیک می‌شود؟

رئیس کمیته مشترک IOC و مسئولان برگزارکننده رقابت‌های المپیک درباره برگزاری رقابت‌های المپیک در سال 2021 و برنامه این کمیته گفت: «در تلاش برای ایجاد ساختاری جدید هستیم تا از آن در برابر چالش‌های موجود استفاده کنیم.»

به گزارش اعتماد آنلاین ،ویروس کرونا شرایط پیچیده‌ای را برای مسئولان برگزاری رقابت‌های المپیک و پارالمپیک توکیو به وجود آورده است. این اتفاق باعث شده تا کمیته بین‌المللی المپیک و کشور ژاپن با مشلات مالی زیادی هم رو‌به‌رو شوند. آنها اصلاً دوست ندارند ویروس کرونا، برنامه جدید رقابت‌های المپیک را هم با مشکل مواجه کند. هرچند آن‌گونه که به نظر می‌رسد مدیران برگزارکننده المپیک توکیو باید منتظر مشکلات جدیدی باشند، اتفاقاتی که می‌تواند حتی به لغو کامل رقابت‌های المپیک توکیو منجر شود. حالا باید منتظر ماند و دید المپیک 2020 توکیو چهارمین المپیک برگزار نشده تاریخ لقب می‌گیرد یا خیر؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید