آیا چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان موفقیت آمیز خواهد بود؟

    کد خبر :639098
آیا چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان موفقیت آمیز خواهد بود؟

در سایه چالش‌های عمده‌ای که در اجرای«چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان وجود دارد، موفقیت این طرح در هاله‌ای از ابهام است.

 

پایگاه خبری الجزیره در گزارشی به بررسی طرح اقتصادی 2030 عربستان سعودی پرداخته و میزان موفقیت و شکست احتمالی این طرح را بررسی کرده است. این گزارش تاکید می‌کند که طرح چشم انداز مذکور همراه با چالش‌های است که به نظر می رسد با وجود این چالش ها فرصت زیادی برای موفقیت نخواهد داشت.

 

گزارش مذکور به مطالب مندرج در سایت اویل پرایس آمریکا به نوشته جولیان جیجر اشاره کرده و می‌نویسد که این چشم انداز طرحی آرمان گرایانه از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است، اما تردیدهای زیادی در خصوص آن وجود دارد، چرا که نفت و گاز 50 درصد از تولید ناخالص ملی و 70 درصد از درآمدهای صادراتی این کشور را به خود اختصاص می دهد.

 

این نویسنده با بررسی 9 طرح توسعه‌ای پنج ساله مطرح شده در عربستان تاکید می کند که تاریخ این طرح‌ها در کشور به سال 1970 باز می گردد و هر کدام از آنها برای تنوع بخشیدن به منابع اقتصادی این کشور آغاز شد، اما نحوه اجرای این طرح‌ها امروز برای همه روشن است.

 

به گزارش تسنیم، با وجود افزایش نیازمندیهای عربستان به انرژی‌های تجدید پذیر به نظر می رسد که اینکه چقدر باید هزینه‌های در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده و شرایط خود را در این عرصه بهبود بخشد. وی در عین حال تاکید می‌کند که موفقیت این طرح در بررسی‌های صورت گرفته امکان پذیر نیست و موانع گسترده‌ای در مسیر تحقق چشم‌انداز 2030 وجود دارد.

 

در حال حاضر عربستان سعودی همچنان سرمایه گذاری های زیادی در بخش نفت دارد. در آگوست گذشته عربستان از قصد خود برای فروش 20 درصد از فعالیت‌های خود در زمینه پالایش مواد پتروشیمی به ارزش 15 میلیارد دلار داشته است. این چشم انداز هند را به عنوان یک شریک استراتژیک برای عربستان معرفی می‌کند، اما این موضوع با مشکلات عمده‌ای مواجه است.

 

همچنین طرح عربستان برای فروش 5 درصد از سهام آرامکو نیز با مشکلات متعددی مواجه شده و با تاخیر همراه بوده است.

 

موضوعات مربوط به حقوق بشر در عربستان همچنان با مشکلات عمده‌ای مواجه است و این در حالی است که عربستان اگر به دنبال بهبود صنایع و گردشگری به عنوان یکی از منابع واردات درآمدهای غیر نفتی باشد، باید در این زمینه فکری بکند. نویسنده به حادثه هتل ریتز کارلتون اشاره و تاکید کرد که قوانین این کشور سرمایه گزاران خارجی را به سفر به این کشور تشویق نمی‌کند.

 

گزارش مذکور همچنین به کاهش سرمایه گذاری های خارجی در عربستان اشاره کرده و می نویسد که سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در عربستان نسبت به 10 سال گذشته 12 بار کاهش پیدا کرده است و شرکت‌های بزرگ چندملیتی به علت اوضاع بی‌ثبات موجود در این کشور علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در عربستان از خود نشان می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید