آیا می‌توان فرش دستباف را بدون دردسر در منزل شست و شو داد؟

    کد خبر :1059344

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا می‌توان فرش دستباف را در خانه نیز شست و شو داد یا خیر؟ در جواب این سوال باید بیان کنیم، امکان شستشوی فرش دستباف در منزل وجود دارد، اما به شرطی که از نکات شستشوی آن اطلاع داشته باشید تا از این طریق بتوانید تمامی مراحل شست و شوی فرش خود را به درستی انجام دهید، تا بتوانید سلامت فرش خود را نیز حفظ کنید، چراکه این نوع فرش‌ها از حساسیت بالایی برخوردارند و هم اینکه قیمت بالاتری نسبت به سایر فرش‌ها دارند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که بسیار به زیبایی و تمیزی و همچنین سلامت فرش‌های خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد ما به شما این است که حتما از خدمات مراکز قالیشویی معتبر استفاده کنید. برای اینکه بتوانید لیستی از معتبرترین مراکز قالیشویی موجود در شهر خود پیدا کنید، می‌توانید به راحتی با سرچ ساده‌ای در فضای وب به مراکز موجود دسترسی داشته باشید.

برای مثال اگر در اردبیل ساکن هستید کافی است عبارت معتبرترین مراکز قالیشویی در رودهن را سرچ کرده تا گوگل لیستی از بهترین مراکز موجود را به شما نمایش دهد. سپس به دلخواه خود از یکی از مراکز موجود استفاده کنید. در ادامه نیز ما را همراهی کنید، زیرا قصد داریم روند شست و شوی فرش دستباف در منزل را برای  شما شرح دهیم تا اگر شما هم قصد دارید خودتان در منزل کار شستشوی فرشتان را انجام دهید از نکات شست و شوی آن آگاهی یابید.

مراحل شستن فرش دستباف در منزل

همانطور که در ابتدا نیز بیان کردیم این نوع فرش‌ها به علت اینکه از الیاف طبیعی بافته شده‌اند، دارای حساسیت بالایی نیز هستند و شما باید برای شست و شوی آنان تمامی جزئیات کار را به دقت انجام دهید. با این کار سلامت فرش شما به بهترین شکل ممکن حفظ خواهد شد. اگر در شهر بندرعباس ساکن هستید و وقت و زمان کافی برای شست و شوی فرش در منزل را ندارید، بهترین کار استفاده از خدمات قالیشویی مراکز معتبر است. حال برای اینکه بتوانید لیستی از معتبرترین مراکز قالیشویی در ورامین را در اختیار داشته باشید، می‌توانید به فضای وب سری بزنید. در ادامه مطلب به بیان مراحل شست و شوی فرش دستباف خواهیم پرداخت با ما در ادامه همراه باشید.

 

مرحله اول: غبارگیری

اگر شما هم در منازل آپارتمانی سکونت دارید و انجام این مراحل برایتان سخت و دشوار است، می‌توانید از خدمات مراکز قالیشویی‌های معتبر بهره گیرید. اگر انتخاب مرکزی معتبر و باکیفیت برایتان حائز اهمیت است، پیشنهاد می‌کنیم حتما در ارتباط با مرکز قالیشویی‌های معتبر شهر خود تحقیق لازم را بکنید. برای مثال اگر در شهر اهواز سکونت دارید، می‌توانید با استفاده از موتورهای جست و جو لیستی از باکیفیت ترین مراکز قالیشویی در اهواز را در اختیار داشته باشید.

یکی از مهمترین نکات برای شستن هر نوع فرش آن است که ابتدا فرایند گرد و غبار گیری را انجام دهید. انجام این کار باعث می‌شود که الیاف فرش شما از پوسیدگی در امان باشند زیرا اگر ذرات گرد و غبار برای طولانی مدت بر روی سطح فرش قرار بگیرند باعث از بین رفتن آن خواهند شد.

از طرفی وجود ذرات گرد و غبار امکان رشد حشراتی مانند بید را افزایش می‌دهد. و وجود این حشرات درون عمق الیاف فرش می‌تواندحتی به طور کمال الیاف را از بین ببرد. پس حتما یادتان باشد که حتما حداقل هفته‌ای یک بار با استفاده از جاروبرقی فرش خود را جار بکشید تا الیاف موجود در سطح فرش پاک شوند.

پیش از آنکه مرحله شستن فرش را آغاز کنید، می‌توانید آن را از مکانی آویزان کرده و با استفاده از جارو دستی محکم به پشت قالی ضربه بزنید. با این کار تا حد زیادی گرد و غبار از روی فرش پاک خواهند شد. در انتها می‌توانید روی سطح فرش را نیز با جارو تمیز کنید. روش دیگر آن است چهار نفری گوشه فرش را بگیرید و به آن ضربه‌های موجی وارد کنید.

مرحله دوم: نحوه شستن فرش دستباف با آب سرد

بعد از انجام مرحله غبارگیری فرش نوبت به خیساندن فرشتان می‌رسد. برای این کار شما باید از آب سرد استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که هرگز نباید برای شستن فرش دستباف خود از آب سرد بهره گیرید، زیرا این احتمال وجود دارد که فرش دستباف شما رنگ پس داده و یا رنگ‌های آن با یکدیگر ترکیب شود. ترکیب رنگ فرش‌ دستباف می‌تواند آسیب جبران ناپذیری برای فرشتان باشد و در این صورت ممکن است مجبور به تعویض فرش خود شوید.

در مواردی که آسیب وارد شده زیاد نباشد، می‌توان با رنگ برداری از فرش این آسیب را برطرف کرد. ولی انجام این کار هم سخت و دشوار است و هم اینکه هزینه زیادی برایتان خواهد داشت. حال اگر قصد دارید فرش خود را در منزل شست و شو دهید، حتما از شوینده‌های مناسب استفاده کنید که PH آن‌ها با نوع فرش شما متناسب است. وقتی شامپو فرش مناسب فرش خود را تهیه کردید، آن را با مقداری آب رقیق کنید و سپس روی سطح فرش بریزید و با استفاده از جارو و برس نرم آن را بشویید. یادتان باشد که هرگز از شوینده‌های قلیایی استفاده نکنید.

مرحله سوم: خشک کردن

بعد از آبکشی فرش باید با استفاده از یک پارو تلاش کنید تا تمامی آب و مواد شوینده باقی‌مانده در فرش را از آن خارج کنید. حتی بهتر است بعد از انجام این کار فرش را برای یک ساعت در همان حالتی که است قرار دهید تا اگر فرش رنگ پس داد با قسمت‌های دیگر فرش تداخل نکند.همچنین باید حواستان باشد برای اینکه ریشه‌های فرشتان زرد نشود بهتر است روی آن‌ها آب نگیرید. در آخر فرش مرطوب را در معرض هوا قرار دهید تا به صورت کامل خشک شود. بعد از آنکه فرش به طور کامل خشک شد یادتان باشد که فرش را به سمت خواب آن جارو بکشید. این کار کمک می‌کند تا الیاف فرش مرتب شده و فرش ظاهر زیبایی پیدا کند.

 

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم بهترین روش شست و شوی فرش دستباف را در منزل برای شما بیان کنیم و امیدواریم مطالبی که بیان کردیم برای شما سودمند بوده و پاسخگوی تمامی سوالات شما در این زمینه بوده باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید