آیا شمارش معکوس برای ورود سرخابی‌ها به فرابورس آغاز شده است؟

    کد خبر :885304
سرخابی ها

«بازتاب»؛ 12 سال از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی بنگاه‌ها و قرارگرفتن پرسپولیس و استقلال در فهرست واگذاری‌ها می گذرد اما همچنان سرخابی ها واگذار نشده اند و این درحالی است که مالکیت دولتی 2 باشگاه با قوانین فیفا مغایرت دارد و باید هر چه زودتر تکلیف این موضوع مشخص شود.

در سال های گذشته و به دلیل مشکلات موجود در رابطه با صورت های مالی، عدم توجیه پذیری سرمایه گذاری در بحث سود آوری، مناسب نبودن شرایط بازار سرمایه و … سرخابی ها از ورود به بازار سرمایه بازماندند.

این بار هم با اینکه طی دوسه ماه اخیر بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس و عرضه سهام آنها در فرابورس پررنگ شده است ولی همچنان اما و اگرهایی درباره وعده های رییس سازمان خصوصی سازی، مدیرعامل فرابورس و … درباره عرضه سهام سرخابی ها وجود دارد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی دراین باره می گوید: مجامع سرخابی ها در هفته گذشته برگزار شده و صورت‌های مالی حسابرسی شده آنها هم تایید شده است و در هفته جاری قیمت سهام و شرایط واگذاری آنها در هیات واگذاری به تصویب می‌رسد و در مرحله بعد، افزایش سرمایه از محل صرف سهام استقلال و پرسپولیس مطابق طرح توجیهی ارائه شده توسط این دو باشگاه به مرحله اجرایی می‌رسد

حسین قربانزاده اظهار می کند: تمام تلاش ما این است تا گام‌های مثبت برای اداره این دو باشگاه برداشته شود. بر این اساس گام اول شفافیت عملکرد است که با برگزاری مجامع و تایید صورت‌های مالی حسابرسی و درج نماد سرخابی‌ها در بورس محقق می‌شود.

او می افزاید: گام دوم هم مشارکت مردم در مالکیت این دو باشگاه به صورت افزایش سرمایه از طریق صرف سهام و گام سوم تزریق منابع مالی مستمر و مناسب به آنها است که سودآوری این دو باشگاه را در آینده تضمین می‌کند بنابراین تا پایان بهمن با درج نماد استقلال و پرسپولیس در فرابورس تمامی این سه مرحله محقق می‌شود.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی تا پایان بهمن حتما درج نماد سرخابی ها در فرابورس انجام می شود چون شفافیت عملکرد این دو باشگاه منوط به درج نماد آنها در فرابورس است که اگر این اتفاق نیفتد همچنان اداره این دو باشگاه در تاریکخانه‌ای اتفاق می‌افتد که نظارتی بر آنها نیست.

ابهامات موجود در واگذاری

درحالی که رییس سازمان خصوصی سازی از عرضه حتمی سهام سرخابی ها درفرابورس می گوید،اظهارات مدیرعامل فرابورس ابهاماتی را درباره شکستن این طلسم چندین ساله ایجاد می کند، میثم فدایی درباره عرضه اولیه سرخابی ها در فرابورس می گوید: مدل‌های مختلفی در این زمینه در حال بررسی است که در صورت نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد و حرفی از نوع عرضه سرخابی ها نمی زند.

همچنین او از شفاف‌سازی درباره اینکه آیا سهام سرخابی‌ها به عموم مردم واگذار می‌شود یا تنها سهمیه‌ای برای صندوق‌ها در نظر گرفته می‌شود، خودداری می کند.

فدایی بر پذیرش سرخابی‌ها در بازار پایه تاکید می کند آن هم در شرایطی که این بازار قابلیت عرضه اولیه را ندارد و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی هم پیش از این اعلام کرده بود که بین 5 تا 15 درصد و در صورت استقبال تا 20 درصد از سهام هر یک از این دو باشگاه در عرضه اولیه به سهامداران خرد اختصاص یافته است و مابقی سهام هم با حضور مجموعه‌های دارای اهلیت و تجربه باشگاه‌داری در قالب مدیریت پیمان و واگذاری به سهامداران عمده تعیین تکلیف می شود.

تاریخچه واگذاری سرخابی ها

پرونده واگذاری سرخابی‌ها به زمان ابلاغ اصل 44 قانون اساسی در سال 87 باز می‌گردد که با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی بنگاه‌ها و تصویب دولت در سال 88، پرسپولیس و استقلال در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند، اما همچنان این دو باشگاه در فرابورس پذیره نویسی نشدند اگرچه طی سال های گذشته بارها این موضوع مطرح شده است.

مثلا در آذرماه سال 97 مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس که به تایید رییس جمهور رسیده بود بعد از طی کردن مراحل کارشناسی در کمیسیون اقتصادی در هیات دولت به تصویب رسید.

این واگذاری به بهانه اینکه مقدمات واگذاری این دو باشگاه هنوز فراهم نشده است تا پایان کار دولت دوازدهم به درازا کشید و حالا دوباره چند ماهی است که ورود سرخابی ها به فرابورس مطرح شده است اما درباره احتمال ورود استقلال و پرسپولیس به فرابورس همچنان اما و اگرهایی وجود دارد و باید منتظر ماند که آیا این بار وعده مسوولان اجرایی می شود.

ناگفته نماند که به گفته رییس سازمان خصوصی، ارزش واقعی باشگاه پرسپولیس در فروردین ماه امسال 1800 میلیارد تومان و ارزش باشگاه استقلال 1600 میلیارد تومان برآورد شده که اکنون بیش از 2 هزار میلیارد تومان است.

همچنین طبق صورت‌های مالی سال 99، استقلال 200 میلیارد و پرسپولیس 150میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید