آیا دلار افت خواهد کرد؟

    کد خبر :680773

سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا نقش اصلی تعیین نرخ دلار در سال جاری را خواهد داشت.

فوربس در گزارشی به بررسی وضعیت بازار ارز و نرخ برابری دلار پرداخت. در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تقاضا برای دلار به شدت کاهش پیدا کرد، اما با پشت سر گذاشتن این بحران، رفتار معامله گران تغییر کرد تا جایی که دلار در مواقع زیادی تبدیل به یک ارز امن شد. در سه سال اخیر سرمایه‌گذاران ارزی که روی تضعیف دلار شرط‌بندی کرده بودند دچار زیان شدند و این زیان به ویژه در بازار‌های نوظهور محسوس بود. اما امسال مسیر دلار چگونه خواهد بود؟ به نظر می‌رسد همان طور که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز بدان اشاره کرده است، پاسخ این سوال را باید در سیاست‌های فدرال رزرو جستجو کرد.

بانک مرکزی آمریکا سال گذشته نرخ بهره را سه مرتبه کاهش داد، اما کاهش دلار آن طور که انتظار می‌رفت محقق نشد. بخش بزرگی از این مساله به ضعف رقبای اصلی دلار نظیر یورو و پوند باز می‌گشت که خود دچار مشکلات عمیقی بودند. کریستوفر دانراج، کارشناس بازار در موسسه “بلک راک” گفت: از سال ۲۰۱۸ تاکنون ارزش دلار در برابر سبدی از همتایان خود ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، یکی از دلایل کاهش نیافتن ارزش دلار پس از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو این بود که دیگر بانک‌های مرکزی نیز اقدام به کاهش نرخ بهره کردند. با این حال با توجه به قرار گرفتن نرخ بهره در اروپا و ژاپن در سطح منفی، بانک مرکزی آمریکا دست بازتری از سایر رقبای خود در کاهش نرخ بهره دارد. با این حال به نظر می‌رسد که کماکان معامله گران در جهان تقاضای بالایی برای خرید دلار داشته باشند و این مساله بدان معنا خواهد بود که ارزش دلار در محدوده کنونی حفظ خواهد شد یا میزان افت آن خیلی محسوس نخواهد بود.

از آنجایی که به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی آمریکا دست کم دراینده نزدیک برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره داشته باشد، تداوم روند خوب عملکرد اقتصاد آمریکا باعث کاهش بیشتر نرخ بهره خواهد شد. در نهایت به نظر می‌رسد که امسال ارزش دلار در برابر سبد ارزی جهانی افت پیدا کند هر چند این افت آن قدر زیاد نخواهد بود که یک ریزش تلقی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید