آیا دریافت‌کنندگان واکسن کرونا به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند؟

    کد خبر :773891

دو واکسن پیشرو، فایزر-بیو ان تک (Pfizer-BioNTech) و مدرنا (Moderna) که با فناوری جدیدی تولیدشده‌اند، هیچ‌کدام عملکردی مشابه واکسن‌های تصویب‌شده گذشته را ندارند. این واکسن‌های تولیدشده برای مقابله با کروناویروس بیماری کووید-۱۹، واکسن‌های RNA پیام‌رسان نامیده می‌شوند که بدون استفاده از ویروس زنده باعث پاسخ ایمنی در بدن می‌شوند.

برخی از افراد گزارش کردند که با دریافت واکسن آنفلوآنزا به این بیماری مبتلا شدند و این مورد موجب نگرانی آنان برای دریافت واکسن کرونا شده است، اما آنچه به‌احتمال‌زیاد در این مورد رخ‌داده است، پاسخ ایمنی بدن فرد ناشی از دریافت واکسن آنفلوآنزای دارای ویروس غیرفعال یا پروتئین منفرد است که می‌توانند علائمی مانند آنفلوآنزا خفیف ایجاد کنند.

درحالی‌که برخی از علائم در افراد بعد از دریافت واکسن کرونا مشابه با واکسن‌های دیگر است، اما آلوده شدن به کووید-۱۹ به دلیل دریافت واکسن غیرممکن است. در واکسن‌های کرونا هیچ ویروسی زنده یا … نیست، به این معنی که هیچ راهی برای ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از طریق دریافت واکسن وجود ندارد.

درواقع، واکسن‌های RNA پیام‌رسان، به سلول‌های بدن می‌آموزند که چگونه پروتئین سنبله‌ای را تولید کنند که سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند. با این فعال‌سازی، آنتی‌بادی در بدن تولید و از فرد در برابر ویروس محافظت می‌شود.

واکسن‌های فایزر و مدرنا هرکدام نیازمند دو دوز دارو بافاصله زمانی معین هستند. کارشناسان اعلام کردند که اولین دوز حدود ۵۰ درصد و دوز دوم حدود ۹۵ درصد محافظت در دریافت‌کننده ایجاد می‌کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) اظهار کردند: «در پایان روند واکسیناسیون، بدن ما یاد می‌گیرد که چگونه از خود در برابر عفونت ویروسی آینده محافظت کند. فواید واکسن‌های mRNA مانند همه واکسن‌ها، محافظت از فرد در مقابل عفونت، بدون ایجاد خطر است.»

محققان دهه‌ها در حال بررسی و کار با واکسن‌های پیام‌رسان RNA ازجمله در مورد بیماری آنفلوآنزا، زیکا، هاری و سیتومگالوویروس هستند که بر انسان و میمون تاثیرگذارند.

بر اساس اظهارات CDC، علاقه به ساخت واکسن با این روش طی شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است، زیرا این دارو‌ها را می‌توان در آزمایشگاه با استفاده از مواد موجود به‌راحتی تهیه کرد. این بدان معناست که می‌توان در موارد بحرانی به میزان زیاد و سریع تولید شوند.

به گزارش دانشجو، ازجمله عوارض جانبی احتمالی واکسن‌های ویروس کرونا می‌توان به تب، لرز و احساس درد در محل تزریق اشاره کرد که همه آن‌ها معمول و در بسیاری از دریافت‌کنندگان واکسن‌ها ازجمله واکسن آنفلوآنزا مشهود است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید