آیا جنگ غزه به لبنان کشیده می شود؟

    کد خبر :1032969
ورود حزب الله به جنگ غزه

اگر روند جنگ غزه به سمتی حرکت کند که اسرائیل سناریوهای حداکثری خود را بخواهد علیه حماس پیاده سازی کند، حزب الله لبنان نیز به صورت قطعی وارد میدان جنگ می شود و شعله ور شدن جنگ میان دو طرف قطعی است. معادله ای که حداقل در وضعیت کنونی، نشانه هایی روشن دال بر حرکت به سمت تحقق آن نیز وجود دارد.

بازتابروند تحولات در جنگ غزه روز به روز ماهیت حساس و پیچیده‌تری را به خود می گیرد. در این راستا، جدای از تشدید جنگ شهری میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس، حزب الله لبنان نیز بر شدت تحرکات نظامی خود در مجاورت مرزهای شمالی فلسطین اشغالی افزوده است به طوریکه به تازگی شاهد افزایش حملات حزب الله لبنان به شمال اسرائیل بوده ایم.

نکته قابل تامل اینکه حزب الله در دوره تازه حملات خود علیه اهداف اسرائیلی، صرفا از موشک های ضدزره “کورنت” استفاده نمی کند و بهره گیری از موشک های برکان که 500 کیلوگرم ماده منفجره حمل می کنند و همچنین پهپادهای انتحاری را نیز در دستورکار قرار داده است. موضوعی که سبب شده شمار تلفات ارتش اسرائیل نیز افزایش پیدا کند و تنها در جریان یک حمله در روزهای اخیر، 8 نظامی اسرائیل کشته و 4 تن دیگر زخمی شده اند.

7 تن دیگر هم در یک حمله خمپاره ای نیروهای حزب الله لبنان، دچار قطع عضو به دلیل اصابت ترکش به خود شده اند. از این رو، کابینه امنیتی اسرائیل به تازگی تشکیل جلسه داده و علی رغم مخالفت نتانیاهو با ایجاد جبهه‌ای تازه در مرزهای شمالی اسرائیل، شاهد اعزام شمار قابل توجهی از ادوات زرهی و نظامی اسرائیلی به این منطقه بوده ایم.

“یوآف گالانت” و “بنی گانتس”، وزرای جنگ کنونی و سابق اسرائیل، از جمله اصلی ترین حامیان جنگ با حزب الله هستند. در این راستا، یک سوال عمده و محوری مطرح می شود: آیا جنگ غزه، به لبنان نیز کشیده خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که از نگاه حزب الله لبنان، تحولات میدانی جنگ غزه، به صورت مستقیم به نوعِ رفتار حزب الله در مرزهای شمالی اسرائیل، خط دهی می کند.

موضوعی که البته مورد اشاره سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز بوده است. حال در این شرایط، نکته قابل توجه و مهم این است که حزب الله لبنان قویا وارد آمدن آسیب های جدی به حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی را خط قرمز خود تعریف کرده است.

گزاره ای که اگر محقق شود تا حد زیادی امنیت ملی لبنان را نیز تهدید خواهد کرد. بنابراین هر چه اسرائیل به سمت گزینه های حداکثری خود علیه حماس حرکت کند، حزب الله لبنان نیز دامنه عملیات ها و اقدامات نظامی خود علیه ارتش اسرائیل را افزایش خواهد داد. موضوعی که نمودهای عینی خود را در روزهای اخیر به وضوح به نمایش گذاشته است.

تندروهای اسرائیلی نیز بدشان نمی آید که ورق شکست سنگین اطلاعاتی و نظامی عملیلت هفتم اکتبر علیه اسرائیل را به زعم خود برگردانند و جنگی فراکیر را علیه لبنان و حزب الله آغاز کنند. موضوعی که در وضعیت بحرانی کنونی نتانیاهو، به هیچ عنوان به نفع وی نیست و اساسا به همین دلیل هم است که گفته می‌شود وی با این گزینه قویا مخالف است.

در این اوضاع می توان گفت که اگر روند جنگ غزه به سمتی حرکت کند که اسرائیل بخواهد سناریوهای حداکثری خود را علیه حماس پیاده سازی کند، حزب الله لبنان نیز به صورت قطعی وارد میدان جنگ می شود و شعله ور شدن جنگ میان دو طرف قطعی است. معادله ای که حداقل در وضعیت کنونی، نشانه هایی روشن دال بر حرکت به سمت تحقق آن نیز وجود دارد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ایرانی گفت:
    مخالفم ۱

    انها روش یکی یکی را انتخاب کرده اند و در حال از بین بردن یکی یکی کشورهای خاورمیانه هستند. اول ایران و عراق خشتک هم را پاره کردند بعد خشتک افغانستان و عراق و سوریه یکی یکی پاره شد. بعد خشتک ایران دوباره پاره شده. حالا دنبال گروهای مختلف هستند مثلا در عراق یک سری را از سر راه برداشتند بعد یکی یکی این گروهای کوچک که خودشان درست کردند برای زمینگیر کردن دولت ها سرکار اوردند و حالا که دولت ها زمینگیر شده اند خود ان گروه ها را یکی یکی بر می دارند. در یک بازه ۵۰ ساله تقریبا صاحب کل خاورمیانه شده اند. برای مثال: تمامی دارایی های ایرانی ها مستقیما می رود اروپا و کانادا و امریکا بیلیون ها دلار در امد سالانه می رود بانکهای اروپایی. درامد کشورهای حوزه خیلج فارس و عربستان ۱۰۰ در صد در اختیار اروپایی ها هست. یعنی در حالی که حتی کشورهای کوچک اسیایی مانند تایلند و ویتنام و مالزی و سنگاپور در حال پیشرفت هستند خاورمیانه در حال پس رفت هست. این ها روشهای جدید سلطه اروپا جدید بر خاومیانه جدید هست. قبلا اسکندر و روم و یونان برای خاورمیانه با ایران می جنگیدند حال کل اروپا برای نفت و گاز و منابع مفت و مجانی به روشهای نوین با خاورمیانه می جنگد.
    با اوردن دست نشانده سرکار و بعد خالی کردن خزانه ها و دارایی ها به انها انگ زده و از سر راه برمی دارند. این دست نشانده ها بدترین روش دولت داری را بر مردم خاورمیاه اعمال می کنند .

دیدگاهتان را بنویسید