آیا جنگ باعث آشتی ترکیه و سوریه می‌شود؟

    کد خبر :210070

اوزدمیر تاکید کرد اگر در نهایت دولت سوریه، کنترل عفرین و ادلب را بدست گیرد، این بدین معنا خواهد بود که عملیات (ترکیه) موفقیت‌آمیز بوده است. با توجه به اینکه هدف نهایی، حفظ تمامیت ارضی سوریه است، این گام، به معنی پیروزی دمشق و به مثابه پیروزی آنکارا خواهد بود.

عملیات ترکیه در خاک سوریه، ممکن است روابط دو کشور را بهبود بخشد.

تحلیلگران سیاسی ترکیه‌ای به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند عملیات شاخه زیتون، بایستی در چارچوب عملیات سپر فرات، نخستین عملیات نظامی ترکیه علیه نیرو‌های کردی در سال ۲۰۱۷، دیده شود.

متهان دمیر، تحلیلگر سیاسی ترکیه‌ای، تاکید کرد هر دو عملیات ترکیه یکدیگر را تکمیل کرده و هدف‌شان منع تاسیس کریدور بین حزب پ‌ک‌ک و حزب اتحادیه دموکراتیک کردی است.

وی افزود: هدف عملیات ترکیه در عفرین، جلوگیری از تاسیس یک کشور کُردی در منطقه است. علاوه بر این، هدف دیگر، حذف منابع حملات تروریستی در قالب حملات پ. ک. ک. به ترکیه و نیز تحویل دادن کنترل منطقه به مالکان مشروع آن است. تفاوت بین این عملیات و عملیات سپر فرات، تنها در مکان و حجم خصومت‌هاست.

به گزارش فرارو،دمیر با اشاره به تغییرات سریع در توازن قدرت در سوریه و تغییر اتحاد‌های استراتژیک در این کشور گفت: به همین دلیل، تعریف کردن دشمنان و دوستان ترکیه در سوریه بسیار دشوار است. هیچکس مطمئن نیست که فردا چه اتفاقی خواهد افتاد. بنابراین، پاسخ مطمئن دادن به این پرسش که آیا روابط نزدیکی که در سطح اتحاد و همکاری استراتژیک برقرار شده، استمرار خواهد یافت یا خیر، دشوار است.

دمیر معتقد است که در خلال عملیات ترکیه در عفرین، ممکن است اقداماتی برای گیج کردن ترکیه و منع آن از اجرای استراتژی کنونی‌اش اتخاذ شود. بنابراین، “ضروری است که (ترکیه) برای هر چیزی آماده شود. ”

آشتی ترکیه و سوریه؟
ولکان اوزدمیر، کارشناس مسائل سیاسی ترکیه‌ای، به اسپوتنیک گفت: اگر چه هدف اصلی عملیات سپر فرات، بیرون راندن تروریست‌های داعش از منطقه بود، اما هدف استراتژیک آن، قطع کردن کریدوری بود که قرار بود در شمال سوریه بین پ‌ک‌ک و پی‌وای‌دی (PYD) ایجاد شد. از این لحاظ، عملیات موفق بود. ما می‌توانیم عملیات ساخه زیتون را استمراردهنده عملیات سپر فرات بدانیم. اکنون، ترکیه در حال انجام عملیات پاکسازی منطقه‌ای است که در آن کریدور کرُدی در سابق قطع شده بود.

اوزدمیر استدلال کرد که عملیات شاخه زیتون نشان‌دهنده آغاز مرحله‌ای از آشتی واقعی بین سوریه و ترکیه است.

وی اعلام کرد: این فرآیند آهسته و تدریجی است. اگر همه چیز بر وفق مراد جلو برود، مرحله دوم عملیات در منطقه منبج (در شمال سوریه) انجام خواهد شد. یک امکان وجود دارد که ترکیه و سوریه بتوانند در عفرین و رسما در منبج با یکدیگر روابط برقرار کنند.

اوزدمیر تاکید کرد اگر در نهایت دولت سوریه، کنترل عفرین و ادلب را بدست گیرد، این بدین معنا خواهد بود که عملیات (ترکیه) موفقیت‌آمیز بوده است.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هدف نهایی، حفظ تمامیت ارضی سوریه است، این گام، به معنی پیروزی دمشق و به مثابه پیروزی آنکارا خواهد بود.

ترکیه در سال ۲۰۱۶ عملیات سپر فرات در سوریه را اعلام کرد. اهداف اعلام شده این عملیات، نابودی تروریست‌های داعشی در شمال سوریه بود. در مارس ۲۰۱۷ بنعلی ایلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، پایان موفقت‌آمیز عملیات را اعلام کرد.

در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸، ستاد مشترک ارتش ترکیه، آغاز عملیات شاخه زیتون علیه نیرو‌های کردی در منطقه عفرین سوریه را اعلام کرد. این عملیات هنوز ادامه دارد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید