آیا ترامپ زمان سخنرانی روحانی در سالن می ماند؟

    کد خبر :376548

سخنرانی روحانی می تواند بازتاب بسیاری در سازمان ملل داشته باشد. ترامپ که اصرار بسیاری برای دیدار با ایرانی ها دارد چه خواهد کرد؟

به گزارش نامه نیوز، اجلاس امسال مجمع سازمان ملل اولین جلسه پس از خروج امریکا از برجام است. این خروج باعث شده است منازعه بین دو کشور وارد فاز جدیدی شده و شرایط متفاوتی از گذشته شکل گرفته است. ایران تلاش می کند تعامل جهانی خود را در همین روند پیش ببرد. ایران به تعهدات خود در برجام پایبنده بوده است و این مسئله مورد تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بوده است.

در این شرایط خروج آمریکا از برجام به معنای نقض توافق بین المللی بود و امروزه همه کشورها به این مساله واقف هستند و این موارد باعث شده تا ایران در عرصه بین‌المللی نسبت به بدعهدی‌های دولت آمریکا دست پیش داشته باشد. اما سفر رئیس جمهوری به نیویورک و سخنرانی ایشان در سازمان ملل فرصتی برای تبیین تخلفات آمریکا در برجام است که مقامات ایرانی می توانند تریبون سازمان ملل را به محلی برای محاکمه ترامپ تبدیل کنند.

در این شرایط اما مسئله اصرار ترامپ با مقامات ایرانی باعث شده است این سوال پیش آید که در روز سخنرانی روحانی در مجمع، تیم امریکایی و مخصوصا خود ترامپ چه برنامه ای را قصد دارند پیش ببرند. آیا امکان دارد خود ترامپ برای شنیدن سخنان روحانی در سالن حضور داشته باشد.

روالی که ایران و امریکا در سالهای گذشته در مقابل هم داشته اند بر این شکل بوده که هیچ رئیس جمهوری از طرفین برای شنیدن سخنان طرف مقابل در سالن نمی نشستند. در دوره های گذشته، در زمان حضور رئیس دولت اصلاحات، فضای خاصی شکل گرفت و حتی مادلین آلبرایت برای شنیدن سخنان او به سالن مجمع آمد. بحث تعامل ایران در آن دوره تاثیر بسیاری در آن زمان داشت.

اما حضور احمدی نژاد در سازمان ملل وضعیت خوبی برای ایران نداشت. بجز اینکه ایران در سیبل انتقادات جهانی قرار داشت و امریکا توانسته بود اجماع خوبی علیه مسئله هسته ای ایران شکل دهد، ترک جلسه در موقع سخنرانی احمدی نژاد نیز باعث کاهش جایگاه ایران شد.

در چهار سال گذشته نیز، روحانی شرایط آرامی را طی کرده و بخاطر شکل گیری برجام فضای تعاملی مناسبی برای ایران بوجود آمد. اما در حال حاضر حضور ترامپ با شخصیت خاص و گاردی که نسبت به ایران گرفته، وضعیت جدیدی را شکل داده است.

حالا هر رفتاری از ترامپ بعید نیست. او شاید باز هم خود به روحانی زنگ بزند یا به سمت روحانی برای دست دادن با بیاید. اما آیا این رفتارها می تواند روی آینده روابط ایران و امریکا تاثیر بگذارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید