آیا بولتون و پومپئو درمورد «نشست سنگاپور» اختلاف نظر داشتند؟

    کد خبر :305428

المیادین نوشت: نشست هسته ای بین روسای جمهور کره شمالی و ایالات متحده مقارن شد با سوالاتی که همچنان مراکز قدرت در آمریکا را در خصوص حقیقت آنچه اتفاق افتاد به حیرت فرو برده است؛ بویژه در مورد بیانیه مشترکی که در پایان این نشست صادر شد بی انکه تفاصیل ان مشخص شود.

به گزارش بازتاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در این میان، به نظر می رسد تعیین پومپئو در منصبی بی نهایت حساس نشان دهنده پیام ترامپ برای جریان متشددی است که همواره علیه کره شمالی موضع گیریهای تحریک آمیزی داشته اند؛ آنچه که موجب شد برگزاری نشست بین ترامپ و اون در هاله ای از ابهام قرار بگیرد،که البته با دخالت خارجی کره جنوبی مشکل حل شد و این دیدار در زمان مقرر برگزار گردید.

در نشست سنگاپور، ستاره بولتون غایب شده و سکوت اختیار کرد، تا میدان را برای مایک پوپمئو باز گذاشت تا برای دیدار ترامپ کیم جونگ اون زمینه سازی کند. پومپئو که از حزب جمهوری سر بر آورده است، روی کار آمد تا نشان دهنده گرایش دیپلماتیک آمریکا برای حل بحرانهای متعدد این کشور باشد.

از سوی دیگر، پومپئو در مدت کوتاه خدمتش در سازمان جاسوسی آمریکا با رهبر کره شمالی دیدار کرد تا زمینه را برای دیدار های بعدی مسئولان آمریکایی با کره ای ها فراهم کند. در همین راستا، پومپئو خطاب ایالات متحده در مورد دست برداشتن کره از سلاح اتمی اش را حفظ کرد.

پس از آنکه آمریکا خود را در برابر تنگنای بمب اتمی کره شمالی یافت، سیاستمداران آمریکایی تمام توجه خود را متوجه این مساله کردند و برای توضیح عمق این تنگنا، تعدادی ازرهبران احزاب مختلف در آمریکا با تصمیم ترامپ برای به حالت تعلیق درآوردن رزمایشهای مشترک با کره جنوبی برای راضی کردن کره شمالی، مخالفت کردند.

شک و تردیدهای زیادی برای هر دو طرف وجود دارد؛ چرا که در هر یک از این دولتها افرادی هستند که مخالف هر گونه اقدامی برای عادی سازی روابط بین امریکا و کره اند؛ هر چند که این لحن مخالف در واشنگتن وضوح بیشتری دارد و کره ای ها برنامه های اتمی و موشکی خود را بخشی از سیادت این کشور می دانند که هزینه زیادی برای آن شده است، از این رو تمایلی به چشم پوشی از این دستاوردها ندارند.

سوالات فنی زیادی وجود دارد که در ضمن بیانیه به آنها اشاره نشده است؛ سوالاتی در مورد راههای رهایی از مواد رادیو اکتیو و اینکه ایا از بین خواهند رفت یا نه. اما مساله موشکهای بالستیک پیچیده تر از مساله بمب اتمی کره نیست؛ و چه بسا رسیدن به توافقی در مورد آن دشوار باشد.

در میدان آمریکا، حدود 70 درصد از آمریکایی ها توافق مشترک با کره شمالی را تایید می کنند، در حالی که کنگره این کشور نظر مثبتی در این باره ندارند. در این میان، پومپئو تمام تلاش خود را کرد تا تایید اعضای کنگره را به دست اورد

مخالفان رئیس جمهور آمریکا در حزب دموکرات وی را متهم کردند که امتیازهای بسیاری را به کره شمالی داده و در مقابل نتایج کمی گرفته است؛ به این ترتیب، از این جهت مخالفان، موید شخصیتی محوری در دولت ترامپ، می شوند که همان جان بولتون است.

در سوی دیگر از جدال سیاسی آمریکا، برخی تحلیلگران مسائل استراتژیک احتمال می دهند که اقداماتی برای احیای روح توافق انجام شود؛ بویژه آنکه ترامپ و کیم اینده خود را در گرو موفقیت توافق در مرحله بعدی مذاکرات می دانند. البته مسیر تلاش برای رهایی از سلاح اتمی زمان زیادی را می طلبد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید