آیا اسرائیل ضرب‌الاجل جدید آمریکا درباره جنگ غزه را رد می کند؟

    کد خبر :1039806
ضرب الاجل آمریکا برای جنگ غزه

در حالی که تعداد کشته‌های غزه نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته است، آمریکا به اسرائیل گفته که تا ظرف یک ماه به جنگ خود با حماس پایان دهد.

رهبران اسرائیل در موضع خود محکم ایستاده و قصد سازش ندارند. علی‌رغم هرچه که اتفاق بیافتد، آن‌ها مصمم هستند که حماس را برای همیشه در هم بشکنند تا حمله‌ای مانند ۷ اکتبر تکرار نشود.

با وجود تمام فشارهای فزاینده از سوی متحدان غربی برای محدودکردن عملیات نظامی اسرائیل که تاکنون منجر به حذف حدود نیمی از فرماندهان رده‌میانی حماس در غزه شده است، تل‌آویو در تلاش است تا به سمت جلو حرکت کرده و مخفیگاه‌های سران رده‌بالای این گروه شبه‌نظامی را کشف و منهدم کند.

به گفته سه مقام اسرائیلی، دولت جو بایدن به اسرائیل تا پایان سال مهلت داده تا جنگ خود با حماس را به پایان برساند؛ ضرب‌الاجلی که توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر اخیرش به اسرائیل نیز تأکید شد. اما جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روز پنجشنبه اذعان کرد که دولت مهلت خاصی را برای پایان‌دادن به عملیات نظامی اسرائیل تحمیل نمی‌کند.

با این حال، هنگامی که مقامات اسرائیلی برنامه‌های خود برای دیپلمات ارشد آمریکایی را بیان کردند و اظهار داشتند که جنگ در جنوب غزه چندین ماه به طول خواهد انجامید، بلینکن به شدت پاسخ داد: «شما اعتبار زیادی برای انجام آن ندارید». اما رهبران اسرائیلی حاضرند که بلیت خود را بسوزانند. آن‌ها تاکنون چندین بار از ایالات متحده سرپیچی کرده‌اند. اکنون نیز بدون شک به این کار ادامه خواهند داد. سؤال این است که اختلاف آن‌ها تا کجا پیش خواهد رفت.

به نوشته اکو ایران از پولتیکو، یک مقام ارشد اسرائیلی با کنارزدن پرده از سرپیچی‌های اسرائیل گفت: «آمریکایی‌ها به ما توصیه کردند که وارد غزه نشویم، اما وارد شدیم». او افزود: «ما به غزه رفتیم؛ زیرا این تنها راهی بود که می‌توانستیم حماس را نابود کرده و اسیران را آزاد کنیم. آن‌ها به ما گفتند که وارد تونل‌های حماس نشوید. اما اگر وارد تونل‌ها نشویم، نمی‌توانیم حماس را شکست دهیم. آن‌ها به ما گفتند که به بیمارستان‌ها نرویم، اما ما به آن بیمارستان‌ها رفتیم و آنچه را که لازم بود، انجام دادیم. ما آنچه که برای رسیدن به پیروزی قاطع باید انجام دهیم را انجام خواهیم داد».

در همین حال تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل درباره تحولات میدانی غزه گفت: «آمریکا به اسرائیل ضرب‌العجلی برای پایان عملیات نظامی در غزه نداده است».

به نوشته سی‌ان‌ان، او گفت: «آمریکایی‌ها درک می‌کنند که در موقعیتی نیستند که به ارتش اسرائیل بگویند برای رسیدن به اهدافش چقدر زمان نیاز دارد». هانگبی افزود: «آن‌ها اهداف مشابهی دارند. نمی‌توانیم زمان مشخصی برای رسیدن به این اهداف، چه برای یک هفته یا حتی چند ماه تعیین کنیم».

سی‌ان‌ان هم قبلا گزارش داده بود که مقامات آمریکایی انتظار دارند که عملیات اسرائیل برای انجام عملیات در انتهای جنوبی نوار غزه بیشتر از چند هفته به طول نیانجامد و احتمالاً تا ماه ژانویه، یک استراتژی با شدت کمتر و موضعی که تنها شبه‌نظامیان و رهبران خاص حماس را هدف قرار می‌دهد را اتخاذ کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که کاخ سفید عمیقاً نگران چگونگی پیشبرد عملیات اسرائیل طی چند هفته آینده است.

به گفته این مقام، ایالات متحده قاطعانه در گفتگوهایی «سخت» و «صریح» به اسرائیل هشدار داده که ارتش اسرائیل نمی‌تواند تاکتیک‌های مخربی که در شمال به کار برده را تکرار کند و برای محدود‌کردن تلفات غیرنظامیان، باید بیشتر تلاش کند.

هانگبی گفت که فکر نمی‌کند رهبری حماس انتظار چنین پاسخ گسترده‌ای توسط اسرائیل را داشتند.

او مدعی شد: «ما در حال نزدیک‌شدن به مراکز کنترل و فرماندهی حماس در جبلیه و شجایا هستیم که پایگاه‌های مقاومت پایدار در شمال نوار غزه هستند. در جنوب نیز به شدت مشغول نبردیم».

هانگبی در پاسخ به این سؤال که اسرائیل بین کشتن یحیی سنوار (رهبر حماس در غزه) و نجات اسرا، اگر همه در یک مکان قرار داشتند، کدام را انتخاب می‌کند، پاسخ داد: «ممکن است ما با چنین موقعیتی مواجه شویم و این یک انتخاب دلخراش است؛ اما این احتمال بدان معناست که ما به سنوار رسیده‌ایم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید