آنسوی حمله انصارالله علیه آرامکو؛ آیا سعودی‌ها ناگزیر به تغییر رویکرد می‌شوند؟

    کد خبر :897149
حمله به آرامکو

نیروهای یمنی بار دیگر تأسیسات نفتی عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داده‌اند؛ بهای نفت در بازار جهانی به 120 دلار افزایش است. با این وجود به نظر می‌رسد فهم عربستان از انصارالله به عنوان نیروی نیابتی ایران، مانع تغییر در رویکرد ریاض به جنگ یمن و شیوه پایان دادن به آن است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- انصارالله یمن بار دیگر تأسیسات نفتی آرامکو در جده را هدف قرار داد. در حالی که عربستان مدعی کنترل آتش‌سوزی انبارهای شرکت آرامکو است، انصارالله یمن اعلام کرده است که در نتیجه این حمله، تأسیسات نفتی آرامکو به صورت کامل منهدم شده است.

نیروهای ائتلاف در پاسخ به این عملیات حوثی‌ها، مراکز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در صنعا و حدیده را هدف حملات هوایی قرار داده‌اند. نماینده عربستان در سازمان ملل نیز انصارالله یمن را «تروریست‌های مورد ایران» خوانده و خواستار محکومیت آن‌ها از سوی شورای امنیت شده است.

در نتیجه حمله به آرامکو، بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت در جهان، قیمت نفت در بازارهای جهانی به 120 دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

عملیات پهپادی انصارالله علیه تأسیسات آرامکو در حالی صورت می‌گیرد که عربستان به شدت به دنبال راهی برای خروج از باتلاق یمن است و انصارالله نیز از مذاکره در یک کشور بی‌طرف استقبال کرده است.

هر چند عملیات علیه آرامکو نشان‌دهنده عزم انصارالله برای هدف قرار دادن مراکز استراتژیک عربستان در صورت تداوم حملات ائتلاف و محاصره یمن است، به نظر نمی‌رسد این اقدام –همچون حملات مشابه سال 2019- تأثیری بر فرایند تصمیم‌گیری راهبردی عربستان در خصوص جنگ یمن داشته باشد.

یکی از موضوعات حائز اهمیت در خصوص جنگ طولانی یمن، این است که ریاض جنگ در یمن را بخشی از «مقابله» خود با ایران می‌داند و در نتیجه بر این باور است که مذاکره مستقیم با ایران می‌تواند به پایان دادن به جنگ منجر شود.

این در حالی است که هر چند انصارالله مورد حمایت ایران قرار دارد، در خصوص میزان این حمایت و سطح تأثیرگذاری تهران بر صنعا اختلاف نظر وجود دارد؛ به علاوه مذاکره‌کنندگان ایرانی نیز در مذاکرات با عربستان تأکید کرده‌اند که آتش‌بس و صلح در یمن الزاما از مسیر مذاکره مستقیم عربستان با انصارالله می‌گذرد.

در نتیجه به نظر می‌رسد حمله به تأسیسات آرامکو نمی‌تواند به عنوان یک «تغییردهنده بازی» در جنگ یمن عمل کند، هر چند خسارت‌های گسترده‌ای را به عربستان وارد کرده باشد.

برخی تحلیل‌گران بر این باور هستند که شدت گرفتن حملات انصارالله علیه عربستان –و حمله چندی پیش به امارات- نتیجه نگرانی رهبران یمنی از محدود شدن خود در نتیجه مذاکرات میان ایران و عربستان و ایران و امارات است.

بر اساس این نظر، انصارالله با شدت دادن به حملات خود، تلاش دارد نشان دهد که تصمیمات در خصوص هر گونه توافق احتمالی برای پایان دادن به جنگ در یمن، مستقیما توسط صنعا اتخاذ می‌شود و این امر هم مستلزم پایان دادن به محاصره یمن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید