آنتی بادی مقاوم در برابر کرونا کشف شد

    کد خبر :928681
۴۲ فوتی و شناسایی ۹۴۵۶ بیمار جدید کرونایی در کشور

از آغاز همه‌گیری کرونا  گونه‌های جدید این ویروس موفق شده‌اند با تغییر بخشی از پروتئین خود در برابر واکسن‌ها و داروهای موجود مقاومت کنند و به حیاتشان ادامه دهند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که واکسن‌ها و داروها تاکنون روی شاخک‌های ویروس متمرکز شده‌اند. جهش یا موتاسیون ویروس که به ایجاد سویه‌های جدیدی از آن می‌انجامد معمولا با تغییر در همین بخش‌های ویروس و مصون ‌شدن آن در برابر واکسن و داروهای موجود همراه است، از همین رو برای مقابله با هر سویه‌ای اغلب به واکسن یا داروی تازه‌ای نیاز داشتیم.

آنتی بادی مقاوم در برابر تمام گونه‌ها

اکنون محققان دانشگاه آلاباما یک آنتی‌بادی به نام 1249A8 را در خون مبتلایان به کووید۱۹ کشف کرده‌اند که می‌تواند یک درمان موثر علیه همه گونه‌های قبلی و آینده ویروس ارائه دهد.

به گفته آن‌ها ،این پادتن در برابر ویروس‌های کرونای موسوم به سارس کوو که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر شد و همچنین مرس که در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی ظاهر شد هم مؤثر است. علاو بر این چندین ویروس سرماخوردگی معمولاً بی‌ضرر را هم از بین می‌برد.

پایان دوران موش و گربه بازی؟

پژوهشگران یافته‌های خود را در مقاله‌ای در مجله “Plos Pathogens” منتشر کرده‌اند. جیمز کوبی، یکی از نویسندگان مقاله ضمن بیان این که تغییر شکل ویروس و فعالیت پادتن‌‌های انسان«مثل بازی موش و گربه است» می‌گوید: «در آینده نزدیک این بازی پایان می‌یابد زیرا 1249A8 نه به  شاخک‌های ویروس، بلکه به ساقه پروتئین حمله می‌کند که در تقریباً همه گونه‌ها و سویه‌های کرونا یکسان است و بخش حیاتی این ویروس به شمار می‌رود.» به گفته محققان، پادتن کشف شده توانسته است در آزمایش‌های حیوانی از موش‌ها در برابر بیماری محافظت کند. باید منتظر ماند و دید که آیا واقعاً این پادتن می‌تواند نوشدارویی برای انسان در برابر کرونا باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید