آنا اوفلیا مورگویا صداپیشه انیمیشن‌های مطرح درگذشت

    کد خبر :1045602
آنا اوفلیا مورگویا صداپیشه انیمیشن‌

صداپیشه شخصیت اصلی انیمیشن برنده اسکار «کوکو» که در بیش از ۱۰۰ نقش در سینما، صحنه و تلویزیون ظاهر شده بود، درگذشت.

آنا اوفلیا مورگویا، بازیگر مکزیکی که صداپیشگی شخصیت اصلی انیمیشن برنده اسکار «کوکو» محصول استودیو پیکسار کمپانی دیزنی را بر عهده داشت، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

مؤسسه ملی هنرهای زیبا و ادبیات مکزیک درگذشت او را با اندوه فراوان در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد و گفت که فعالیت هنری مورگویا برای هنرهای نمایشی مکزیک حیاتی است.

مورگویا، که در سال ۱۹۳۳ در مکزیکوسیتی به دنیا آمد، در انیمیشن «کوکو» سال ۲۰۱۷ صداپیشگی ماما کوکوی سالخورده را بر عهده گرفت، انیمیشنی که داستان پسر جوانی را دنبال می‌کند که در تعطیلات مکزیک به سرزمین مردگان می‌رود و راز بزرگ خانوادگی را فاش می‌کند. «کوکو» برنده دو جایزه اسکار برای بهترین انیمیشن بلند و بهترین ترانه اصلی شد.

مورگویا قبل از صداپیشگی در انیمیشن برنده اسکار، در مکزیک چهره‌ای شناخته شده بود و در بیش از ۱۰۰ نقش که بیش از هفت دهه تئاتر، سینما و تلویزیون را در بر می گرفت، اغلب نقش منفی را ایفا می‌کرد.

او در مدرسه ملی هنرهای تئاتر مکزیک در رشته بازیگری و تحصیل کرد و اولین نقش او در سال ۱۹۵۴ در نمایشنامه «محاکمه با آتش» بود و نخستین نقش او در سینما نیز یک دهه بعد در فیلم «ترانزیت» محصول ۱۹۶۴ رقم خورد.

او در سال‌های ۱۹۷۹، ۱۹۸۶ و ۱۹۹۶ برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جوایز بازیگری آریل مکزیک برای فیلم‌هایی چون «ملکه شب» شد و سه بار دیگر هم نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و رکورد ۵ نامزدی بهترین بازیگر زن بدون کسب جایزه را به نام خود ثبت کرد.

در سال ۲۰۱۱، مورگویا برنده جایزه یک عمر دستاورد از جوایز آریل شد که به چهره‌های مهم صنعت سینمای مکزیک اعطا می‌شود. او یکی از آخرین ستاره های بازمانده از دوران طلایی سینمای مکزیک بود، زمانی که صنعت فیلم این کشور در دهه های ۱۹۴۰ و ۵۰ شکوفا شد.

آخرین نقش او در سریال ۲۰۱۸ «خوزه خوزه: ال پرنسیپ د لا کانسیون» رقم خورد که یک فیلم زندگینامه‌ای تخیلی درباره خواننده پاپ مکزیکی است.

مورگویا در ماه آوریل، در حالی که مدال اینگمار برگمان را از دانشگاه ملی خودمختار مکزیک به دلیل نقشش در صنعت سینما دریافت کرد، به حاضران گفت: «بازیگری اشتیاق زندگی من بوده است، من هرگز برای کسب جایزه کار نکرده‌ام. همیشه عاشق این حرفه بودم که به طور تصادفی آن را پیدا کردم. خوشحالم و احساس می کنم یک زن بسیار خوش شانس هستم».

ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید