معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش نباید بر روی تک ریل آموزش حرکت کند

    کد خبر :235771

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: رویکرد نخبه‌پروری و جدایی از مسائل تربیتی بسیار آفت‌زا است و طبعا باید از این نگاه بازگردیم و آموزش و پرورش نباید بر تک ریل آموزش پیش رود.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در همایش “فانوس و راه 4” در جمع سرگروه‌های برادر، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، گفت: کار تربیت کار سختی است دو کار در کل سخت و پیچیده است، یکی حکومت داری و دیگری تربیت؛ اما تربیت از حکومت داری سخت‌تر است چون در حکومت‌داری می‌توان به گونه‌ای فضا را در دست داشت اما هماهنگ کردن متغیرها خیلی پیچیده است و کار سنگینی است چون تربیت تابعی از این متغییرها است و البته فلسفه آمدن انبیاء تربیت است و لزوم برپا کردن و تحقق آن حکومت است.

وی با اشاره به نقش خانواده در فعالیت های تربیتی گفت: امروز اگر قرار باشد محصول خوبی را وارد جامعه کنیم باید بر سیستم خانواده و سیستم جامعه خود کار کنیم به این علت که بسترهای تربیت در خانواده شکل می گیرد و اگر ارزش‌های موجود در نظام تربیت در تعارض با هنجارهای خانواده باشد نباید انتظار داشته باشیم که تربیت به خوبی شکل بگیرد و هم اکنون متاسفانه در فضای مجازی شاهد یک بی برنامگی هستیم.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز یکی از مهمترین چالشهای نظام تعلیم و تربیت این است که نهاد جامعه و نهاد خانواده در تعارض با نظام تعلیم و تربیت حرکت می کند و چند چالش اساسی در آموزش و پرورش وجود دارد که بزرگترین آن این است که بر تک ریل آموزش پیش می رویم؛ البته استراتژی ما در آموزش و پرورش اصلا باید حاکمیت با ساحت دینی و تربیتی باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌های نظام آموزش و پرورش، منابع انسانی با انگیزه توانمند برخوردار از دانش و بینش در تعلیم و تربیت است، متاسفانه امروز تمرکز بر آموزش و پرورش دانش محوری و نظام آموزش زده منحصر به درس است که این بلای جان آموزش و پرورش است.

به گفته کاظمی، رویکرد نخبه پروری و جدایی از مسائل تربیتی بسیار آفت است و طبعا باید از این نگاه بازگردیم به یک نگاه فرهنگی تربیتی که اتحادیه هم نقش اساسی را در این حوزه می‌تواند ایفا کند و اصولی که یک مربی باید از آن برخوردار باشد این است که دائم رشد متربی را رصد کند و محدود به مکان و شرایط نباشد.
کاظمی خاطرنشان کرد: سه استراتژی برای فعالیت تربیتی و فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است که عبارتند از توسعه فرهنگ نماز ، قرآن و عترت مبتنی بر مسائل تربیتی، توسعه مهارت ها و فعالیت های توسعه محور و ایجاد روحیه امید و نشاط در سراسر کشور که در مقابله با استراتژی های دشمن می‌باشد.
وی گفت: بزرگترین پشتوانه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اتحادیه انجمن های اسلامی است و سه مجموعه در کنار ما به ما کمک می‌کنند که اتحادیه به لحاظ رویکردهای فرهنگی، وجه تمایز آن برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و از فعالیت های اتحادیه در سراسر کشور حمایت می‌کنیم و باید به لحاظ کمی و کیفی آن را در سراسر کشور توسعه داد.
کاظمی در جمع سرگروه های برادر اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خاطرنشان کرد: شما تنها نهادی هستید که با این رویکرد در بین مجموعه های دیگر فعالیت می کنید البته نهاد اثر بخش و موثر حوزه علمیه هم بسیار مهم می باشد و می‌توان با تقویت حضور روحانیت در فضای تعلیم و تربیت به اهداف بلند دست پیدا کرد.
براساس گزارش روابط عمومی دفتر مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، معاون پرورشی وفرهنگی آموزش و پرورش گفت: ما در عرصه علم و پرورش نیازمند جوانان برومندی هستیم که بتوانند مسیر شهیدان را طی کنند و ماموریت سختی را در پیش داریم یادمان باشد اگر گاهی به سختی و زحمت می افتیم یاد کسانی بیفتیم که برای حفظ این نظام و انقلاب از هستی خود گذشته اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید