آمریکا نیمی از ذخایر ارزی افغانستان در بانک های آمریکا را آزاد می کند

    کد خبر :887285

«جو بایدن» رئیس آمریکا تصمیم دارد نیمی از ذخایر ارزی افغانستان در بانک های آمریکا را آزاد کند و نیمی دیگر را جهت رسیدگی به شکایت قربانیان ۱۱سپتامبر همچنان مسدود نگه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، منابع آگاه اعلام کردند که دولت آمریکا قصد دارد نیمی از ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در آمریکا را برای کمک به مردم این کشور آزاد کند و این در حالی است که مابقی این پول جهت رسیدگی به شکایات قربانیان تروریسم، در ایالات متحده باقی خواهد ماند.

یکی از افراد آگاه مذکور، بدون ارائه جزئیات در مورد چگونگی توزیع این منابع، گفت که دولت ایالات متحده برای تضمین دسترسی به ۳.۵ میلیارد دلار از این دارایی‌ها به آ نچه که وی «نفع مردم افغانستان و آینده این کشور» نامید، تلاش خواهد کرد.

براساس این گزارش، این طرح چند مرحله‌ای مستلزم آن است که نیمی دیگر از این بودجه پیرو دادخواهی‌های مداوم قربانیان تروریسم آمریکایی، از جمله بستگان کسانی که در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ جان باختند، در ایالات متحده باقی بماند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بعنوان بخشی از این طرح یک فرمان اجرایی را روز جمعه امضا خواهد کرد که بر اساس آن مؤسسات مالی ایالات متحده باید تمام دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که در اختیار دارند، به حساب تلفیقی جدیدی که در بانک فدرال رزرو نیویورک نگهداری می‌شود، انتقال دهند.

افغانستان ۲ میلیارد دلار دیگر ذخایر ارزی دارد که در کشورهایی از جمله انگلیس، آلمان، سوئیس و امارات متحده عربی نگهداری می‌شود که بیشتر آن وجوه نیز مسدود شده است.

واشنگتن پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، منابع مالی این کشور در بانک‌های آمریکا را بلوکه کرد که موجب اعتراض مقامات طالبان و دیگر کشورها شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید