آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ۱۱:۵۷
    کد خبر :899251
در نقطه اعلام توافق قرار نداریم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در نخستین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال ۱۴۰۱ ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی در خصوص نمره سیاست خارجی در این چندماه بیان کرد: کارنامه قابل قبولی را در زمینه رفع تحریم ها و خنثی سازی تحریم ها داشتیم.

خطیب‌زاده درخصوص تحریم‌های جدید توسط آمریکا و آخرین وضعیت مذاکرات وین نیز بیان کرد: این اقدامات متناقض این چنینی در پرونده آمریکا زیاد بوده است. مسئله ای که پیرامون یکی از هنرمندان ما اتفاق افتاد، این نمونه‌ ای از صدها هزار نمونه‌ای است که در ۴۰ سال گذشته آمریکا علیه ملت ایران انجام داده است. آمریکا نشان داد همه چیز در نظرش سیاسی است و تمام ارزش‌ها را برای اهداف سیاسی خود از بین می برد، تنها سیاست‌هایی که در واشنگتن و در کاخ سفید بر ضد ملت ایران فرمول بندی شده است برایشان اهمیت دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: مباحث وین به دلیل رویکرد آمریکا است و تلاش آمریکا این است موضوعات باقیمانده را گروگان مسائل داخلی خود کند و ایران نمی‌تواند تا ابد صبوری کند. چنانچه آمریکا می‌خواهد توافقی وجود داشته باشد باید هر چه زودتر تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

وی درخصوص دلیل توقف مذاکرات در وین اظهار داشت: مسئله مهم این است که بایدن و کاخ سفید تصمیم خود را نگرفتند و متاسفانه توافق گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا شده است و یک توافق بین‌المللی را به زدو بندهای داخلی خودشان منوط کردند، مسئول توقف امروز مذاکرات آمریکا است، راهکار آن نیز در کاخ سفید است. برای بازگشت ایران به وین باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است، پاسخ منطقی داده شود، در صورتی که آمریکا قبول کند ما خطوط قرمز خود را رد نمی کنیم  و از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آییم توافق بسیار در دسترس خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مسائل باقیمانده در مذاکرات هم اعلام کرد: ما منطقه را به برجام متصل نکردیم. رسالت اصلی وزارت خارجه انتقاع ایران از برجام بر اساس متن توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ است، در گام‌های پایانی آمریکا تلاش می‌کند مانع از انتفاع چرخه اقتصادی ایران و انتفاع ما از ابعاد مختلف برجام شود.دولت بایدن یا می‌ خواهد مسیر ترامپ را ادامه کند یا به عنوان یک دولت نیمه مسؤول عمل کرده و توافق صورت گیرد. بازیگران بین‌المللی می‌بینند دولت بایدن همان مسیر دولت قبلی را می‌رود.

خطیب‌زاده تاکید کرد: تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه از رویه‌های عادی‌ آمریکا شده و ایالت متحده باور کرده که پلیس دنیاست و قوانین داخلی این کشور قوانین بین‌المللی است. گردن کشی و زیاده خواهی جواب نمی‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید