آمریکا سپاه را از فهرست تحریم های خود حذف می کند؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۸:۲۷
    کد خبر :896331
سه مقام اسرائیلی و دو منبع آمریکایی اعلام کردند که دولت بایدن در حال بررسی این است که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شرط تعهد علنی ایران به کاهش تنش در منطقه را از لیست سیاه ترور حذف کند.

توافق برای احیای برجام تقریباً نهایی شده، اما یکی از موانع اصلی باقی مانده برای توافق، حذف نام سپاه از لیست سازمان های تروریستی است، معنی تروریست نامیدن سپاه این است که در صورت لغو تحریم های هسته ای و بازگشت آمریکا به برجام نیز تجارت با افراد یا مشاغل مرتبط به سپاه پاسداران تحریم را به دنبال خواهد داشت.

اما خارج کردن سپاه از این لیست، یک مسئله به شدت چالش برانگیز برای بایدن است و باعث ایجاد تنش توسط جمهوری خواهان و احتمالاً چند دموکرات در سنا خواهد شد، تروریستی نامیدن سپاه ارتباط مستقیمی با توافق هسته‌ای ندارد و هر تصمیمی درباره آن به صورت تفاهم دوجانبه جداگانه بین ایالات متحده و ایران خواهد بود.

«بازتاب»؛ به ادعای اکسیوس، دولت بایدن ممکن است یک اعلام عمومی مبنی بر اینکه ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ می داند تا در صورتی که ایران به تعهد خود برای کاهش تنش در منطقه عمل نکند، سپاه پاسداران را بار دیگر در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهد، آمریکا به دولت اسرائیل اعلام کرده این احتمالات را بررسی خواهد کرد اما هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

دولت اسرائیل نگران این احتمال است و به ویژه این موضوع که دولت بایدن تعهد خاصی از ایران برای هدف قرار ندادن آمریکا و متحدانش در منطقه نخواسته است.

با اعلام دو مقام اسرائیلی، مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، در سفر  خود به اسرائیل و در دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه از تصمیم بایدن برای خروج سپاه پاسداران از لیست سازمانهای تروریستی در ازای تعهد محدودتر به هدف قرار ندادن آمریکایی ها، خبر داده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این خصوص بیان کرد: هیچ تصمیمی در زمینه خروج نام سپاه از لیست سازمان های تروریستی گرفته نشده و “هر حدس و گمانی بر خلاف آن صرفاً از روی بی اطلاعی است، سپاه پاسداران در لیست تروریستی جداگانه و مشمول تحریم‌های متعدد باقی خواهد ماند و ایالات متحده همچنان ابزاری برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در اختیار خواهد داشت.

یکی دیگر از مقامات ارشد آمریکایی نیز ادعا کرد: حرف و حدیث درخصوص جزئیات توافقی که هنوز نهایی نشده، “گمانه‌زنی محض” است، اما مشخص است تصمیم ترامپ و معاونش پنس برای خروج از برجام و کمپین فشار حداکثری یک شکست آشکار بوده است به دلیل این که ایران فعالیت هسته ای و تجاوزات منطقه ای خود را افزایش داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید