آمریکا: دیپلماسی اولین‌ چیزی که در قبال ایران به آن متوسل می‌شویم

    کد خبر :980815
آمریکا دیپلماسی ایران

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری تاکید کرد که دولت این کشور هنوز مایل است مسئله هسته‌ای ایران را از طریق دیپلماسی حل‌وفصل کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر دفاع آمریکا که گفته بود، «تلاش ایران برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای اسراییل را به آمادگی‌ برای هر اقدامی وا می‌دارد و تصمیم مهمی در پیش روست»، آیا آمریکا هم مانند رژیم اسراییل چنین فوریتی را در قبال ایران احساس می‌کند و آیا با رژیم اسراییل دیدگاه مشترکی درباره گزینه نظامی دارد، گفت: ارزیابی ما هم این است که برنامه هسته‌ای ایران چالشی مهم است.پرایس علیرغم آن که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، در ادامه گفت: ما تعهد راسخی داریم که ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند.

او با نادیده گرفتن این که دولت کشورش در مدت اخیر سرنوشت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در مذاکرات وین را به مسائل غیرمرتبطی مانند امور داخلی ایران در جریان ناآرامی‌های اخیر آن گره زده است، اظهار داشت: ما بر این باوریم که موثرترین وسیله برای عمل به این تعهد ، دیپلماسی است. ما فقط از طریق دیپلماسی می‌توانیم به راهکاری دائمی و قابل راستی‌آزمایی برای چالش ناشی از برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کنیم. دیپلکاسی همیشه اولین وسیله ما خواهد بود اما اگر طرف مقابلمان مایل نباشد، دیگر آخرین چیزی نخواهد بود که به آن متوسل می‌شویم. بنابراین، ما همیشه با شرکا و متحدانمان در سراسر جهان درباره این چالش تعامل و همکاری می‌کنیم، چون این چالشی است که روی تمام دوستانمان در جهان تاثیر دارد.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به ادعای مفقود شدن باب لوینسون، شهروند آمریکایی در ایران، گفت: امروز(۹روز پنجشنبه مارس، ۱۸اسفند) شانزدهمین سالروز ربایش باب لوینسون از جزیره کیش در ایران است. ۱۶ سال اخیر غم‌ و اندوه وصف‌ناپذیری برای خانواده باب به بار آورده است و مقامات ایران‌ هنوز پاسخی درباره سرنوشت باب نداده‌اند. ما باز هم از آن‌ها می‌خواهیم این کار بکنند.

ادعای مفقود شدن لوینسون در ایران در حالی مطرح می‌شود که سیدعباس موسوی، سخنگوی‌ وزارت امورخارجه ایران در سال ۱۳۹۹ در واکنش به اظهارات مقامات دولت دونالد ترامپ در این باره گفته بود: بنا بر اسناد معتبر، نامبرده سال‌ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده و وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم به این واقعیت اذعان کرده است.

موسوی گفته بود: جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر نهایت تلاش خود را برای بدست آوردن مستنداتی درباره سرنوشت دقیق آقای لوینسون پس از ترک ایران به عمل آورده ولی هیچگونه نشانه ای از زنده بودن وی بدست نیاورده است.

موسوی‌ اظهار داشت که «اگر برای آمریکا فوت ایشان قطعی شده است می‌تواند بدون بهره‌برداری سیاسی و تلاش برای سوءاستفاده از عواطف خانواده لوینسون این موضوع را اعلام نماید.»

پرایس در ادامه نشست خبری شب گذشته‌اش مدعی شد: ایران به بازداشت شهروندان کشورهای دیگر به منظور داشتن اهرم فشار سیاسی ادامه می‌دهد. این رویه‌ شرم‌آور باید پایان بیابد.

به گزارش ایسنا، او در ادامه بازداشت مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک‌نمازی، شهروندان دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی در ایران را «غیرقانونی» خوانده و گفت که دولت آمریکا در تلاش است آن‌ها را به خانه بازگرداند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید