آمریکا حقی برای توقیف نفتکش‌های ایرانی ندارد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ ۱۳:۵۵
    کد خبر :728810

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با جوان، در مورد اینکه عده‌ای از دادستان‌های فدرال آمریکا شکوائیه‌ای تنظیم کرده‌اند تا محموله و یا نفتکش ایران را که در حال حرکت به سمت ونزوئلا هستند، مصادره کنند، گفت: تحرکات اخیر آمریکا برای منع ورود محموله‌های نفتی و مواد غذایی ایران به مردم ونزوئلا در چارچوب راهزنی دریایی تعریف می‌شود.

او افزود: بعد از اینکه کشتی‌های سابق ایران وارد آب‌های ونزوئلا شد و آمریکا تهدید کرد که کشتی‌های ما را هدف قرار می‌دهد، تهران هم بلافاصله واکنش تندی از خود نشان داد که واشنگتن یک گام عقب نشینی کرد، اکنون هم آنها تلاششان بر این است که کشتی‌های جدیدی که به سمت کاراکاس در حال حرکت هستند را با حکم دادستان فدرال آمریکا مصادره کنند.

هانی زاده ادامه داد: به نظر می‌رسد که ترامپ سعی دارد که از توقیف کشتی‌های حامل کمک‌های ایران به ونزوئلا به عنوان یک پروپاگاندای انتخاباتی استفاده کند، ولی اگر واشنگتن دست به ماجراجویی زد تهران عکس العمل به موقعی از خود نشان می دهد، لذا واشنگتن بار دیگر در مورد توقیف کشتی‌های ایران عقب نشینی می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکایی‌ها اکنون با حکمی که دادستان فدرال این کشور صادر کرده است به لحاظ حقوقی سعی می‌کند که به نوعی از شرایط حقوقی و دریایی استفاده کرده تا کشتی‌ها را توقیف کنند که این امر هیچ جنبه قانونی ندارد، چراکه ایران و ونزوئلا دارای روابط استراتژیک هستند و آمریکا حقی برای توقیف کشتی‌ها ندارد.

او افزود: ایران دارای ابزار‌ها و برگ‌ها برنده‌ای است که در صورت توقیف کشتی‌های ما واکنش نشان می‌دهد، از نظر قانونی آمریکا قادر به مصادره محموله‌های ما نیست، چراکه در آب‌های آزاد حرکت می‌کند و هیچ گونه مصوبه‌ای از سوی شورای امنیت برای منع همکاری های بین ایران و ونزوئلا نیست، علاوه بر این شورای امنیت سازمان ملل متحد هم مصوبه ای در این خصوص صادر نکرده است و اگر واشنگتن نفتکش‌های ما را توقیف کند، ایران به جامعه جهانی و نهاد‌های بین المللی شکایت خواهد کرد.

هانی زاده تاکید کرد: آمریکایی‌ها ابزار‌هایی دارند و می‌توانند مانع نفتکش‌های ما شوند، ولی افکار عمومی و قوانین بین المللی چنین اجازه‌ای به آنها نخواهد داد، ضمن اینکه ایران این توانمندی را دارد که عکس العمل مناسبی از خود نشان دهند به همین دلیل واشنگتن در مورد مصادره این محموله‌ها با احتیاط قدم بر می‌دارند.

آمریکا بعد از ناکامی ماه گذشته در جلوگیری از ارسال محموله سوخت ۵ نفتکش ایران به ونزوئلا تلاش تازه‌ای را برای ممانعت از تجارت قانونی این دو کشور آغاز کرده است، خبرگزاری رویترز گزارش داد که چند دادستان فدرال شکوائیه‌ای برای توقیف محموله سوخت ۴ نفتکش ایران که در حال حرکت به سوی ونزوئلا هستند، تنظیم کرده‌اند.

رویترز این اقدام را جدیدترین اقدام از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران و ونزوئلا به عنوان دو دشمن آمریکا تعبیر کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید