آمریکای لاتین یک بازار بکر و ظرفیت مهم برای ایران است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۱۸
    کد خبر :1001692
وزیر امور خارجه

وزیر خارجه کشورمان در رابطه با سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت که این منطقه از جهان یک بازار بکر و ظرفیت مهم برای ایران است.به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان درباره اهمیت اسناد امضا شده بین ایران و ونزوئلا گفت: یکی از توجهات دولت سیزدهم به موضوع سیاست خارجی متوازن و اولویت دیپلماسی اقتصادی اختصاص یافته است. در این چارچوب در دیدارها و مذاکرات رئیس جمهور محترم و وزرای همراه در روز گذشته در ونزوئلا 26 سند به امضا رسید که تمرکز اصلی این اسناد حول مباحث اقتصادی، تجاری، فناوری و علمی بود.

وی افزود: طبعا ونزوئلا در بازه فعالیت تجاری ایران در منطقه آمریکای لاتین و کارائیپ است. ما از یک جمعیت 600 میلیون نفری و بازاری با این وسعت صحبت می‌کنیم. متقابلا آمریکای لاتین و کشورهای دوست ما در آمریکای لاتین نیز از طریق ایران به بازارهای غرب آسیا ارتباط قوی را پیدا می‌کنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما در رابطه خودمان با ونزوئلا می‌توانیم در سایه قرارداد جامع همکاری بیست ساله دو کشور از یک همکاری متوازن صحبت کنیم. یعنی همکاری در حوزه های اقتصادی و تجاری در حوزه انرژی ونزوئلا از بنیان‌گذاران اوپک است و ذخایر نفت و گاز مهمی را در منطقه آمریکای لاتین در اختیار دارد. همچنین در حوزه های فرهنگی علم و فناوری و دفاعی.

امیرعبداللهیان همچنین درباره سفر رئیس جمهور به نیکاراگوئه گفت: در ادامه سفر رییس جمهور امروز در نیکاراگوئه تا ساعاتی دیگر تعدادی از اسنادی که تمرکزش بر همکاری در حوزه‌ی علم و فناوری و همچنین توافقی که بین دو کشور و روسای جمهور دو کشور وجود دارد، مبنی بر اینکه ما بتوانیم همکاری گسترده تری را رقم بزنیم و از ظرفیت های موجود در نیکاراگوئه و ایران در راستای همکاری های مشترک بهره برداری کنیم.

وی افزود: در ادامه سفر بعدازظهر امروز در کشور کوبا ضمن دیدارهایی که انجام می‌شود، از پروژه مهم واکسن مشترکی که سالهاست بین انستیتو پاستور و ایران در حال انجام است، بازدیدهایی را رییس جمهور خواهند داشت.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در مجموع ما معتقد هستیم که امریکای لاتین یک بازار بکر و یک ظرفیت بسیار مهم برای ایران است. جدای از مباحثی که در چارچوب سیاست چندجانبه گرایی با این حوزه دنبال می‌کنیم و امیدوارم دستاوردهای سفر رییس جمهور به نفع مردم این سه کشور و مرد عزیزمان در ایران باشد.

تسنیم/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید