آمار تکان دهنده اعدام زنان در عربستان

    کد خبر :854230
آمار تکان دهنده اعدام زنان در عربستان

سازمان اروپایی –سعودی حقوق بشر سوابق سیاه رژیم سعودی در اعدام زنان بازداشت شده را در دهه گذشته ثبت کرد.

این سازمان اعلام کرد که رژیم آل سعود در 11 سال گذشته 29 زن را اعدام کرد و این آمار نشان می‌دهد که تعداد زنان اعدام شده در عربستان بیشتر از موارد ذکر شده است.

سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر اعلام کرد که سیستم قضایی در عربستان فاقد استقلال و یکپارچگی است و رویه‌ها و نتایج آن قابل اعتماد نیست.

مقامات سعودی 5 حکم را در سال 2011 ، یک مورد در 2012 ، دیگری در 2013 ، دو مورد در 2014 و چهار مورد در 2015 اجرا کرده اند.

در این گزارش آمده است که 3 حکم در سال 2016 ، چهار مورد در سال 2017 و 2018 ، شش مورد در سال 2019 ، دو مورد در سال 2020 ویک حکم اعدام در سال 2021 به اجرا درآمده است.

کمیسیون رسمی حقوق بشر عربستان در ژانویه 2021 با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که مجازات اعدام در طول سال 2020 کاهش می یابد.

همچنین علی‌رغم ادعای عربستان مبنی بر کنار گذاشتن اعدام خردسالان در سال 2020، اما اعدام «مصطفی درویش» نوجوان سعودی در ژوئن گذشته، نگرانی‌هایی را در سطح جهان به وجود آورد.

سازمان اروپایی ـ سعودی حقوق بشر نیز فاش کرد که عربستان در سال 2021 اعدام‌های اجرایی را در مقایسه با سال گذشته افزایش داده است.

این سازمان اعلام کرد که در سایه حاکم نبودن عدالت قضایی همچنان جان ده‌ها تن از جمله کودکان و زنان و زندانیان عقیدتی در عربستان در خطر است.

هفته گذشته نهادهای حامی حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی نسبت به صدور احکام اعدام در عربستان سعودی اعلام کردند که شمار اعدام‌ها در سال جاری میلادی در این کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

نهادهای حقوق بشر سال گذشته نیز خواستار توقف اعدام کودکان و معارضان سیاسی در عربستان شدند. پیش از این گروه حقوق بشری «رپریو» نیز اطلاع داد که تعداد اعدام‌ها در دوره حکومت « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تقریبا دو برابر شده است.

گروه رپریو که در لندن مستقر است تاکید کرد که از زمان به دست گرفتن قدرت در عربستان توسط ملک سلمان، 800 نفر در عربستان سعودی اعدام شده‌اند. این در حالی است که از سال 2009 تا 2014، 423 مورد اعدام در عربستان اتفاق افتاده بود.

بر اساس گزارش‌ها عربستان سعودی تنها در سال 2019، 185 نفر را اعدام کرده است که این میزان، بالاترین مقدار در طول چند سال اخیر بوده است.

به گزارش تسنیم، رژیم آل سعود صدور و اجرای احکام اعدام را تا سال 2020 کاهش داد تا وجهه خود را در سطح بین‌المللی بهبود بخشد، اما در سال جاری تعداد اعدام‌ها چند برابر شده و رویکرد سرکوب‌گرانه رژیم آل سعود همچنان ادامه دارد. مجازات اعدام همچنان به عنوان ابزاری برای سرکوب‌ مخالفان و منتقدان بن سلمان ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید