آمادگی اتحادیه اوراسیا برای تجارت با ایران/ فیلم

    کد خبر :1012108

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه متن توافقنامه دائم تجارت آزاد این اتحادیه با ایران نهایی شده و آماده طی مراحل امضا و تصویب در مجالس است،‌ گفت: این اتحادیه آماده است که حجم تجارت با ایران را به ۳۰ میلیارد دلار ارتقا دهد.

آندری اسلپنف افزود:‌ مذاکرات مربوط به متن توافقنامه دائم تجارت آزاد اتحادیه اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده و این بدان معنا است که متن این توافقنامه آماده طی کردن روندهای لازم شامل امضا و تصویب است که اعتقاد داریم سریع دنبال خواهد شد.

امیدواری به تصویب توافق تجارت آزاد تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد: امیدوار هستیم که توافقنامه تجارت آزاد این اتحادیه با ایران تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ( دی‌ماه ۱۴۰۲) بین دولت‌ها امضا شود و بعد از آن، این توافقنامه در پارلمان‌ها (مجالس) طرفین باید به تصویب برسد.

وی ادامه داد: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، رویکرد جدی در زمینه گسترش همکاری با ایران دارند و به نظر می‌رسد در این شرایط، توافقنامه به سرعت در مجالس به تصویب برسد.

پیش بینی افزایش مبادلات تجاری با امضای توافقنامه تجارت آزاد

اسلپنف همچنین گفت: توافقنامه موقت ایران و اتحادیه اوراسیا به دو برابر شدن تجارت میان دو طرف منجر شد و بر این باور هستم که امضای توافق کامل و همه جانبه نیز سبب خواهد شد که مبادلات تجاری باز هم دو برابر شود.

وی ادامه داد: امضای توافقنامه همه‌جانبه میان ایران و اتحادیه اوراسیا، شرایط مناسبی را برای دسترسی متقابل به بازارها برای دو طرف، فراهم خواهد کرد.

حذف تعرفه ها برای ۹۵ درصد کالاها

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت: در متن توافقنامه دائم تجارت آزاد این اتحادیه با جمهوری اسلامی ایران،‌ تعرفه‌ها برای ۹۵ درصد کالاها برداشته شده است و شرایط اداری برای انجام مبادلات تجاری تسهیل می‌شود.
وی ادامه داد:‌ امضای توافقنامه تجارت آزاد همچنین در حوزه همکاری های صنعتی، امکانات و ظرفیت‌های خوبی فراهم خواهد کرد و ابزارهای بسیار خوبی برای پیشبرد طرح‌های مشترک را در دسترس قرار خواهد داد و ما امیدوار هستیم که این توافقنامه بلندپروازانه و جدی نتایج خود را نشان دهد.

هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری تجارت اتحادیه اوراسیا با ایران

اسلپنف در ادامه با اشاره به زمینه‌های توسعه همکاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از عنصر همسایگی و مواضع و طرح‌های مشترک به عنوان عوامل نزدیکی دو طرف یاد کرد و گفت:‌ چشم انداز خوبی برای همکاری متصور هستیم.

وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا گفت: ما به خوبی می‌دانیم که حجم مبادلات تجاری با کشور بزرگی چون ایران هنوز خیلی زیاد نیست و از این رو، به نظر می‌رسد که هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری چراغ راه خوبی برای برای توسعه تجارت میان کشورهای ما باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف،‌ باید اقدامات زیادی انجام شود از جمله اینکه لجستیک حمل و نقل کالا را توسعه دهیم و مشکلات فراروی انتقالات مالی و پولی را فراسوی محدودیت‌های تحریمی حل کنیم؛ اطمینان دارم که در چارچوی همکاری‌های دوجانبه،‌این مسائل قابل حل هستند و حل هم خواهند شد.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافقنامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انجام است.

در آخرین تحول، تهران با تمدید قانون موافقنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا راه را برای تحقق این هدف هموار کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اول خردادماه جاری در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی، «قانون سند الحاقی(پروتکل) تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو» را که در جلسه علنی دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب و ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به تایید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد.

پیش از این، آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حاشیه چهاردهمین مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه – جهان اسلام: کازان فوروم» اعلام کرده است: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) ممکن است زودتر از سایر کشورها به توافق بر سر تجارت آزاد با ایران دست یابد.

وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه اوراسیا با کدام کشورها به توافق برای تجارت آزاد نزدیکتر است، گفت: ما به توافق با ایران نزدیکتریم.

ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید