آمادگی اتحادیه اروپا برای گفتگو با روسیه

    کد خبر :808647

وزیر خارجه آلمان دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران از آمادگی اتحادیه اروپا برای گفتگو با روسیه خبر داد.

به گزارش منابع خبری، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با تاکید بر آمادگی اروپا برای گفتگو با روسیه افزود که احتمال می‌رود مسکو نیز چنین نظری را داشته باشد.

این در حالی است که پارلمان اروپا اخیرا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه پروژه خط‌لوله گاز «نورد استریم»، شرکت روس‌اتم و اخراج روسیه از سامانه پیام‌رسان بانکی «سوئیفت» شده است.

این قطعنامه با ۵۶۹ رأی موافق و ۶۷ رأی مخالف به تصویب پارلمان اروپا رسید. در این قطعنامه از اتحادیه اروپا خواسته شده وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهند. از نهاد‌های اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو این اتحادیه نیز خواسته شده تکمیل پروژه خط لوله نورد استریم و نیروگاه‌های هسته‌ای در حال ساخت توسط شرکت روس‌اتم را متوقف کنند.

قطعنامه اتحادیه اروپا هشدار داده چنانچه اقدام روسیه در تقویت تشکیلات نظامی خود در مرز با اوکراین به حمله به این کشور منجر شود، اتحادیه اروپا باید این را روشن کند که چنین اقدامی بهای گزافی در پی خواهد داشت.

قانونگذاران اروپایی گفته‌اند در صورت وقوع چنین اتفاقی واردات گاز و سوخت از روسیه به اتحادیه اروپا باید فوراً متوقف شده و روسیه از سامانه سوئیفت اخراج شود.

این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده که با توجه به قوت گرفتن احتمال تحریم روسیه به خصوص در آمریکا این کشور احتمال قطع شدن دسترسی به شبکه بانکی سوئیفت را رد نمی‌کنند.

روسیه پیش از این گفته قصد دارد با ایجاد یک شبکه مشابه سوئیفت به تهدید‌ها برای اخراج از این سامانه واکنش نشان دهد.

منبع: فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید