آقای روحانی؛ امروز چه کسی باید به دادگاه برود؟

حسن روحانی ۶خرداد ۹۲ در بحبوحه تبلیغات گفت،”کسانی که عامل بیکاری ۳میلیون نفر هستند باید به دادگاه بروند و پاسخ دهند که چرا کاری نکردند؟”امروز پس از ۴سال شمار بیکاران به ۳ تا ۵میلیون نفر رسیده،از آقای روحانی می پرسیم، امروز چه کسی باید به دادگاه برود؟

، با نزدیک شدن به ایام انتخابات و آغاز تبلیغات داوطلبین ریاست جمهوری باردیگر بازار سخنرانی ها و وعده های دلچسب برای برخی افراد داغ شده است.

 

شرایط ویژه اقتصادی کشور در سال های گذشته به ویژه در سال 92 موجب شده بود تا نامزدهای ریاست جمهوری از جمله حجت الاسلام حسن روحانی با دادن وعده های اقتصادی توجه مردم را به خود جلب کنند که البته نامزد موفق آن دوران، روحانی بود و وعده هایی که بعد از گذشت 4 سال به وعید تبدیل شد.

 

حسن روحانی سال 92 را مردم با شعار کلید و تدبیر شناختند ولی بعید به نظر می رسد در سال 96 دیگر این شعارها نزد مردم و اقشار مختلف جامعه اعتباری داشته باشد. به هر حال مرور تاریخ کشور و البته وضعیت معیشتی مردم در 4 سال گذشته اثبات می کند که کمتر کسی از دولت روحانی کلیدی برای حل مشکلات و تدبیری برای بهبود معیشت دیده است.

 

یکی از وعده های جنجالی روحانی در سال 92 که بسیار هم تکرار شد، حل مشکل بیکاری جوانان بود! حسن روحانی به دفعات از بیکاری جوانان در آن سال سخن گفت و تکرار کرد که اگر دولت های قبل تدبیری به خرج داده بودند الان وضعیت بیکاری در کشور اینگونه نبود.

 

حجت‌الاسلام حسن روحانی که ششم خرداد ماه سال 92 در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره انگیزه خود برای حضور در انتخابات با مردم سخن می گفت در بخشی از اظهارات خود با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم رونق اقتصادی را درست کنیم مشکل اقتصادی حل می‌شود، گفت: امروز در کشور، 3 میلیون و 300 هزار بیکار داریم.

 

روحانی با بیان این‌که ما حدود 3.5 میلیون بیکار در کشور داریم، گفت: اگر سه میلیون آنها مشغول به کار شوند و به اندازه یک میلیون نیز هر ماه درآمد داشته باشند، این میزان در مجموع به سه هزار میلیارد تومان می‌رسد.

 

وی بر همین اساس اضافه کرد: رقم سه هزار میلیارد تومان در ذهن مردم ما خوب مانده است، به خاطر همان بحث فساد اقتصادی. فقط متهمین سه هزار میلیارد تومان نباید به دادگاه بروند، مسببین وضعیت کنونی اقتصاد کشور نیز باید در دادگاه حضور داشته باشند و بگویند چرا کاری نکرده‌اند که هرماه سه هزار میلیارد تومان براساس اشتغال سه میلیون نفر ایجاد شود.

 

نامزد ریاست‌ جمهوری یازدهم با طرح این سؤال که در کدام خانواده بیکار وجود ندارد، یادآور شد: اگر دولتی با تدبیر کار می‌کرد این مشکل حل و فصل می‌شد و شاهد تحول بزرگ در کشور بودیم.

 

آنطور که آمارهای رسمی روایت می کند امروز (4 سال بعد از روی کار آمدن دولت روحانی در کشور) شمار بیکاری از 3 میلیون نفر فراتر رفته و به گواه آمارهای غیر رسمی هم اکنون بین 5 تا 6 میلیون بیکار در کشور وجود دارد.

 

 

با توجه به حساب و کتاب روحانی درباره ضرر بیکاران بر اقتصاد کشور در ماه، این نتیجه حاصل می شود که ضرر بیکاری این افراد در حال حاضر ماهانه بین 5 تا 6 هزار میلیارد تومان‬ است!

 

با استناد به سخنان روحانی در سال 92، باید گفت، اگر دولت یازدهم اندک تدبیری به خرج می داد و با تدبیر امور را پیش می برد الان نه تنها نباید 5-6 میلیون بیکار در کشور داشته باشیم بلکه باید میزان بیکاری از سال 92 (سه میلیون نفر) هم کمتر می شد!

 

ولی چرا بیکاری کم که نشد بیشتر هم شد؟ دولت روحانی با تدبیر کار نکرد؟ کلید قفل بیکاری گم شد؟ یا شاید هم چرخ تولید در نتیجه بی تدبیری نچرخید و ماحصل آن شد تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ و اخراج کارگران!!!!

 

بی شک آمار بیکاری در دولت یازدهم روند صعودی را بسیار سریع‌تر از دولت های قبل پیمود و مصداق بارز آن را هم می توان در آمارهای بیکاری دید! در دولت روحانی احتمالاً کلید بیکاری گم شده بود یا تدبیری وجود نداشت که موجب شد بیکاری از 3 میلیون نفر به 5 تا 6 میلیون نفر افزایش پیدا کند.

 

شاید اگر دولت روحانی فقط فکری به حال تولید می کرد امروز شاهد فلج و زمین گیر شدن واحدهای تولیدی و بیکاری مردم نبودیم! به گواه آمارهای موجود، سالانه 110 هزار میلیارد تومان قاچاق وارد کشور می شود که از این میزان 70 هزار میلیارد تومان فقط از مراجع رسمی به کشور می رسند!

 

بنابراین اگر تدبیر فقط و فقط مانع از ورود قاچاق از مبادی رسمی به کشور می شد امروز حال و روز تولید به مراتب بهتر از این بود ولی معلوم نیست چه شد که دولت محترم یازدهم کلید تولید و بیکاری و معیشت مردم و هزاران مشکل داخلی کشور را فقط در قفل برجام چرخاند؟! و امروز در زمینه بیکاری نه تنها از آمار سال 92 (سه میلیون نفر) کاسته نشد بلکه تقریباً بیکاری از زمان روی کار آمدن دولت روحانی دو برابر هم شد.

 

با استناد به سخنان تبلیغاتی روحانی در سال 92 مبنی بر آنکه “در دادگاه وجدان مردم، خیلی‌ها باید به دادگاه بروند که چرا کاری نکردند که ما هر ماه 3 هزار میلیارد ضرر کنیم و 3 میلیون نفر بیکار شوند.” این سوال را از آقای رئیس جمهور می پرسیم که امروز چه کسی باید به دادگاه برود و به مردم پاسخ دهد که چرا طی 4 سال گذشته بیکاری کم که نشد افزایش هم یافت؟ چرا افرادی که دارای کسب و کار بودند بعد از دولت شما بیکار شدند؟ چرا کارگران واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ با شوک اخراج روبه رو می شوند؟ و هزاران چرای دیگر که در دادگاه وجدان مردم از رئیس جمهور پرسیده می شود؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید