آغاز فصل گرما و تشدید بحران قطع برق در پاکستان

تنها کمتر از دو ماه است که مردم پاکستان از فصل سرما و قطعی و افت شدید فشار گاز در زمستان سرد رهایی یافته اند اما این به معنای پایان راه رنج ناشی از کمبود شدید انرژی در این کشور نیست. حالا گرمای تابستان از راه رسیده و با افزایش ساعات قطع برق، مردم سراسر پاکستان با بخشی دیگر از مشکلات ناشی از کمبود انرژی روبرو هستند.

گزارش سازمان هواشناسی پاکستان حاکی است دمای هوا در برخی شهرهای ایالت پنجاب امروز به 45 درجه سانتیگراد رسیده است. دمای هوای پایتخت پاکستان هم امروز در گرم ترین ساعات خود به 40 درجه سانتیگراد خواهد رسید و این درحالی است که مردم پایتخت و سراسر ایالت های سند، پنجاب و مناطق وسیعی از ایالت خیبرپختونخوا در هفته های و ماه های پیش رو، روزهای به مراتب گرم تر همراه با رطوبت و هوای شرجی را در پیش دارند و احتمال افزایش بیشتر ساعات قطعی برق در طول شبانه در هفته هاو ماه های آینده وجود دارد.
کمی بیشتر ازیک ماه دیگر تا ماه مبارک رمضان زمان باقی است. مردم مسلمان پاکستان سال های گذشته به دلیل ساعات طولانی قطع برق در ماه رمضان، با مشکلات طاقت فرسا مواجه بودند و به نظر می رسد امسال نیز شرایط سختی در این ماه مبارک داشته باشند.
دولت پاکستان اگرچه تمام تلاش خود را برای کاهش بحران کمبود انرژی در این کشور بکار گرفته و در سال های اخیر چند طرح نیروگاهی نیز راه اندازی کرده است، اما شدت بحران کمبود انرژی در این کشور 200 میلیون نفری به حدی است که در کوتاه مدت امکان غلبه بر آن وجود ندارد و پاکستان نیازمند همکاری بیشتر با کشورهای دیگر در جهت تامین انرژی مورد نیاز مردم این کشور است.
در تابستان سال 2015، براثر شدت گرما و کمبود برق در ایالت سند از جمله در کلان شهر کراچی با انبوهی از جمعیت، حدود دو هزار نفر به دلیل گرمازدگی جان خود را از دست دادند.
برخی مردم پاکستان که از وضع مالی نسبتا خوبی برخوردارند و می توانند از عهده هزینه خرید، نگهداری و تامین سوخت ژنراتور بربیایند، مشکلات کمتری دارند اما تعداد خانواده هایی که در خانه هایشان ژنراتور دارند، نسبت به جمعیت 200 میلیون نفری پاکستان، ناچیز است.
تابستان سال آینده، انتخابات عمومی در پاکستان برای تعیین دولت جدید این کشور برگزار خواهد شد. دولت نواز شریف اگرچه تمام تلاش خود را برای بهبود وضع انرژی در این کشور به عنوان بزرگ ترین برگ برنده در انتخابات آتی برای حزب مسلم لیگ نواز(حزب حاکم کنونی تحت رهبری نواز شریف) بکار بسته است، اما غلبه بر غول بحران انرژی در پاکستان کار ساده برای دولت این کشور نیست.
کمبود شدید گاز در زمستان و قطعی ساعات طولانی برق در طول شبانه روز در تمام فصول سال به ویژه در تابستان طاقت مردم این کشور را طاق کرده است. تجمع های اعتراضی مردم شهرهای مختلف پاکستان در زمستان و تابستان برای اعتراض به مشکل کمبود گاز و برق، به امری نسبتا عادی در این کشور تبدیل شده است.
رسانه های مختلف از جمله شبکه های تلویزیونی پاکستان این روزها گزارش های متعددی درباره قطعی برق و مشکلات ناشی از آن برای مردم این کشور پخش می کنند تا شاید اثرگذار باشند و دولت را نسبت به اجرای قراردادهای نیمه تمام در حوزه انرژی متقاعد کنند.
کمبود شدید انرژی در پاکستان، در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب تولید انرژی منطقه بارها برای تامین انرژی برق و گاز مورد نیاز این کشور دوست و همسایه اعلام آمادگی کرده است. خط لوله گاز ایران برای صادرات گاز به پاکستان، دو سال پیش و با هزینه ای حدود دو میلیارد دلار تا نزدیکی مرز پاکستان رسیده و کافی است دولت پاکستان اراده کافی برای ادامه مسیر این خط لوله در خاک آن کشور و دریافت گاز از ایران داشته باشد.
میزان صادرات برق ایران به پاکستان در شرایط کنونی حدود 100 مگاوات است . ایران برای افزایش صادرات برق به این کشور همسایه تا سه هزار مگاوات اعلام آمادگی کرده است و درصورت جدی شدن تصمیم دولت پاکستان، امکان افزایش صادرات انرژی برق ایران به پاکستان وجود دارد.
مردم، احزاب و بسیاری از مسئولان پاکستان مصرانه از دولت این کشور می خواهند تا به تعهدات خود در قبال قراردادهای انرژی با ایران عمل کند و بجای وارد کردن گاز گران قیمت از برخی کشورهای عربی و یا فکر کردن به طرح های پرهزینه و دشوار واردات برق و گاز از کشورهای آسیای میانه، به فکر تکمیل خط لوله گاز ایران و پاکستان و افزایش واردات برق از ایران به عنوان سهل ترین و مقرون به صرفه ترین راه غلبه بر بحران انرژی این کشور باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید