آغاز عملیات پاکسازی خلیج فارس از آلودگی‌های نفتی

    کد خبر :814636

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: عملیات پاکسازی خلیج فارس از آلودگی‌های نفتی با کمک شرکت نفت فلات قاره و اداره کل بنادر و دریانوردی استان آغاز شد.

فرهاد قلی نژاد بیان کرد: دیروز نقص فنی و فرسودگی خطوط لوله در یکی از سکو‌های نفتی در اطراف جزیره خارگ باعث نشت نفت و آلودگی آب‌های خلیج فارس در اطراف این جزیره شده بود که با هماهنگی‌های انجام شده، گروه‌های جمع‌آوری و پاکسازی این آلودگی از سوی شرکت نفت فلات قاره و اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در عملیات پاکسازی را آغاز کرده‌اند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز نظارت بر عملیات پاکسازی را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: نشت نفت و تخلیه مواد نفتی در خلیج فارس یکی از اصلی‌ترین منابع آلوده کننده این زیست‌بودم غنی و ارزشمند در سال‌های اخیر به شمار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: تخلیه مواد نفتی ناشی از سکو‌ها و کشتی‌ها موجب خسارت‌های فراوان در دریا می‌شود و بر جمعیت آبزیان، زیست‌بوم دریایی و در نهایت تنوع زیستی دریا اثرات مخربی دارد، زیرا نفت در دریا باقی می‌ماند و به لایه‌های مختلف زیستی ورود می‌کند.

وی با اشاره به نقش خلیج فارس در زندگی ساحل نشینان و بومیان گفت: امروزه آلاینده‌های متعددی اعم از آلودگی‌های نفتی، پساب‌ها و فاضلاب‌های شهری از مناطق ساحلی وارد خلیج فارس شده و موجب آلودگی‌های فراوان می‌شوند.

قلی‌نژاد عنوان کرد: باید طبق قوانین کشور و کنوانسیون‌های بین المللی که ایران در آن عضو است و تعهداتی را برای کشور‌های عضو تعیین کرده، برای جلوگیری از آلودگی‌های خلیج فارس همه با هم تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های نفتی باید تدابیر لازم را برای جلوگیری از آلودگی آب دریا اتخاذ کنند، از شرکت‌های نفتی منطقه مستقر در دریا درخواست کرد با تعویض به موقع خطوط لوله فرسوده از این گونه اتفاقات جلوگیری کنند و اقدامات پیشگیرانه را در اولویت کاری خود قرار دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: خلیج فارس یک اکوسیستم غنی و ارزشمند است که بخشی از فواید آن میدان‌های نفتی و تولید نفت است، ولی ارزش این اکوسیستم بیشتر از ارزش نفتی در منطقه است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید