آذربایجان و ارمنستان توافق صلح امضا کردند/ آذربایجان جشن گرفت، ارمنستان به‌هم ریخت / فیلم و عکس

    کد خبر :760257

در نخستین ساعت بامداد امروز، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان خبر داد به توافق صلح با آذربایجان تن داده و با رهبران روسیه و آذربایجان قراردادی امضاء کرده است.

او گفت: آتش‌بس، برای مردم ما و خود من بسیار دردناک است. این پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما اذعان نکنید که باخته‌اید، شکستی در کار نخواهد بود. ما هرگز اذعان نمی‌کنیم که باخته‌ایم و این آغاز عصر وحدت ملی برای ما خواهد بود.

الهام‌ علی‌اف‌، رئيس‌جمهور آذربایجان این روی‌داد را یک پیروزی بزرگ خواند و اگرچه گفت گروه صلح‌بانی از روسیه و ترکیه است اما در متن توافق به ترکیه هیچ‌ اشاره‌ای نشده است.

بر اساس این توافق از صبح امروز سه‌شنبه دهم نوامبر، میان دو طرف جنگ قره‌باغ آتش‌بس برقرار می‌شود.

بنابر این توافق، ارتش امنستان منطقه‌های گازاخ و آقدام (دربردارنده‌یِ کلبجر و لاچین) را به آذربایجان می‌دهد؛ آوارگان و پناهندگان داخلی به خانه‌ها و سرزمین‌شان در قره‌باغ یا منطقه‌های کناری برمی‌گردند؛ اسیران و پیکرهای کشته‌شدگان جنگ تبادل داد می‌شود و البته ۱۹۶۰ نیروی صلح‌بان نظامی روسیه با تجیهزات در خط تماس منطقه از صلح و آتش‌بس نگاه‌بانی می‌کنند و کمیساریای‌عالی پناهندگان سازمان‌ملل‌ بر امور بازگشت پناهندگان و آوارگان نظارت دارد .

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون بامداد سه شنبه در بیانیه ای گفت: بر اساس توافقنامه امضا شده بین سه طرف، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می شود.

همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برمی گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می شود.

در همین راستا کنترل ارتباطات حمل و نقل، با کمک مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می شود.

پوتین گفت: ما تصور می کنیم که توافقات صورت گرفته شرایط لازم را برای حل و فصل طولانی مدت و تمام عیار بحران در اطراف قره باغ به صورت عادلانه و به نفع ملت های ارمنستان و آذربایجان ایجاد خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد روسیه با هواپیمای حمل و نقل نظامی حافظ صلح ، ۴۷۰ قطعه تجهیزات را به قره باغ کوهستانی اعزام کرد.

همزمان با انتشار این خبر؛ صدها نفر معترض در ایروان ارمنستان که از امضای آتش‌بس با آذربایجان سخت عصبانی‌اند، به خیابان‌ها ریختند و علیه پاشینیان شعار دادند و  چندان‌که در فیلم‌ می‌بینید به دفتر نخست‌وزیری و مقر هیات دولت حمله کردند.

 

ورود معترضان ارمنستانی به محل جلسات کابینه دولت

رسانه های ارمنستان از تظاهرات در برابر ساختمان نخست وزیری این کشور خبر می‌دهند. معترضان ضمن مخالفت با توافق آتش‌بس، خواستار استعفای « نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان شدند.

 

 

واکنش نخست‌وزیر ارمنستان به اعتراضات

«نیکول پاشینیان» درواکنش به اعتراضات مردمی گفت: چاره دیگری برایم باقی نگذاشتند. مجبور بودم توافق را امضا کنم. ما در برابر دومین ارتش بزرگ ناتو یعنی ترکیه هم می‌جنگیدیم. تظاهرات‌کنندگان در ایروان، اغتشاش‌گرند. چرا از شوشا دفاع نکردند؟

جشن و پایکوبی مردم آذربایجان

مردم آذربایجان برخلاف ارمنستانی ها با شنیدن خبر توافق جدید به خیابان ها ریختند و به جشن و پایکوبی پرداختند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید