استاندار:

آذربایجان غربی به ۱۱۰۰۰ کلاس درس نیاز دارد

    کد خبر :367045

استاندار آذربایجان غربی گفت: این استان با مشکل فرسودگی کلاس های درس و نبود راه روستایی مناسب مواجه است و برای رسیدن به استانداردهای لازم به 11 هزار کلاس درس و 5000 کیلومتر راه روستایی نیاز دارد.

محمدمهدی شهریاری روز دوشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان غربی که با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: از 11 هزار کلاس درس مورد نیاز استان، 5000 کلاس باید احداث و 6000 کلاس درس نیز تخریب و بازسازی شود. علاوه بر آن بسیاری از روستاهای این استان از وضعیت دسترسی مناسبی برخوردار نیست و برای رسیدن به استانداردهای کشوری در این خصوص باید زمینه احداث 5000 کیلومتر راه روستایی به ویژه در مناطق محروم استان فراهم شود.

وی بیان کرد: به علت وجود مشکل تردد در راه های روستایی آذربایجان غربی، روستاییان در زمان بارش باران و برف با محدودیت های جدی مواجه می‌شوند و اقدام سریع در این خصوص الزامی است.

استاندار آذربایجان غربی از تقاضای 50 مورد سرمایه گذاری بزرگ در استان خبر داد و گفت: سه مورد سرمایه گذاری بزرگ در این خصوص نهایی شده که یکی از آنها سرمایه گذاری شرکت دوهلر آلمان در حوزه تولید آبمیوه است.

شهریاری تاکید کرد: مشکلات پیش روی سرمایه گذاران به ویژه برای انتقال پول به کشور باید با همراهی نهادهای کشوری و استانی حل شود تا رغبت برای سرمایه گذاری افزایش یابد.

وی، آذربایجان غربی را استانی غنی با ظرفیت های معدنی، مرزی و کشاورزی خاص عنوان کرد و ادامه داد: با وجود 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور، این استان از جمله پنج استان امن کشور به شمار می رود و مستعد جذب سرمایه گذاری های قابل توجه است.

شهریاری، ارائه اختیارات به استان ها به ویژه آذربایجان غربی در خصوص درآمد و هزینه را خواستار شد و افزود: این امر می تواند در شکوفا کردن ظرفیت های استانی بسیار موثر باشد.

ناصر حضرتی پر، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به شاخص‌های نامناسب توسعه استان، بیان کرد: پایین بودن نرخ باسوادی به ویژه باسوادی زنان روستایی، بالا بودن نرخ بیکاری، پایین بودن سهم استان از تولید ناخالص ملی، پایین بودن سرانه تخت‌های بیمارستانی و درآمد از جمله مهمترین شاخص‌های نامناسب استان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به آذربایجان غربی در حوزه اختصاص اعتبارات مناسب اضافه کرد: در حالی که بودجه عمرانی این استان در سال 1392 حدود 2500 میلیارد ریال بود، این رقم در سال 1396 نزدیک به 6 برابر شد و به بیش از 16 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. با وجود اختصاص این اعتبار، به علت عقب ماندگی های تاریخی آذربایجان غربی به ویژه در دوران دفاع مقدس و پس از آن، شکاف زیادی در حوزه های عمرانی و توسعه‌ای بین این استان با استان های برخوردار وجود دارد که باید برای پرکردن این شکاف، اعتبار ویژه‌ای به صورت سالانه تخصیص یابد. طبق ماده 112 برنامه ششم توسعه، اختصاص اعتبار ویژه برای جبران عقب ماندگی های استان تصریح شده ولی هنوز به اجرا درنیامده است.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی، تفویض اختیار هزینه و درآمد استانی به مدیریت استان و همچنین اختصاص درآمدهای مرزی و گمرکی را از جمله مهمترین درخواست‌ها برای توسعه استان دانست و افزود: با اجرای این موارد می توان زمینه برداشتن گام های بلند برای توسعه را در آذربایجان غربی فراهم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید