آخرین وضعیت بورسی شدن سرخابی ها

    کد خبر :878127
آخرین وضعیت بورسی شدن سرخابی ها

سومین لایو اینستاگرامی یکشنبه‌های فرابورسی با موضوع «بررسی شرایط پذیرش شرکت‌ها در فرابورس» شب گذشته برگزار شد و موضوعاتی از قبیل پذیرش باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و استارتاپ‌ها در فرابورس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت اسماعیل‌زاده، معاون پذیرش فرابورس ایران در این لایو با اشاره به اینکه تا پایان آذرماه ۲۸ جلسه هیئت پذیرش برگزار شده که میانگین ماهانه سه الی ۴ جلسه بوده است، گفت: حاصل این جلسات پذیرش تقریبا ۳۰ شرکت در فرابورس بوده که متوسط سرمایه ثبت‌شده هر شرکت حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه طی ۹ ماهه امسال ۳۲ شرکت پذیرش و به مرحله درج رسیده‌اند، افزود: این نمادها به تدریج آماده عرضه می‌شوند، همچنین ۱۳ شرکت هم در این ۹ ماه عرضه اولیه و گشایش نماد شده‌اند، به‌این‌ترتیب که ۳ شرکت با ارتقا از بازارپایه به بازارهای اصلی فرابورس، گشایش نماد و ۱۰ نماد هم عرضه اولیه شدند.

اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه ۱۰ نماد فوق تامین مالی بالغ بر ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان را در فرابورس رقم زدند، گفت: طی این مدت ۶ شرکت هم پذیره‌نویسی شده که شامل ۵ شرکت بیمه‌ای و یک شرکت تامین سرمایه بوده و مجموعا حدود ۵۲۰ میلیارد تومان هم از طریق پذیره‌نویسی تامین مالی کردند.

معاون پذیرش فرابورس ایران با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال ۷ شرکت در بازار پایه درج شده و ۴ معامله در بازار دارایی فکری در حال انجام است، ادامه داد: در حال حاضر روی شرکت‌های بازار پایه برای انتقال به بازار اصلی تمرکز شده تا با بررسی آن‌ها، شرکت‌هایی که حایز شرایط بودند به بازار اصلی منتقل شوند. در روند این بررسی‌ها ۶ شرکت پذیرش و در ماه‌های آینده به بازارهای اصلی منتقل شدند.

وی در ادامه به ورود شرکت پروژه‌ها به فرابورس اشاره کرد و گفت: ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه سابقه قبلی دارند و پیش از شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، شرکت میدکو هم سال های گذشته به عنوان شرکت پروژه وار بازار سرمایه شد.

وی درباره فرایند ورود شرکت پروژه‌ها به بازار سرمایه گفت: این شرکت‌ها چارچوب و دستورالعمل مشخصی دارند که توسط سازمان بورس ابلاغ شده و هدف این است که امکان توسعه بازار اولیه و تامین مالی شرکت‌ها از محل سرمایه‌های خرد برای توسعه پروژه‌هایی که در نقطه شروع هستند، فراهم شود. حداقل سرمایه شرکت پروژه‌ها باید ۵۰۰ میلیارد تومان باشد و در قالب شرکت سهامی عام در شرف تاسیس درخواست خودشان را ارائه کنند.

اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه، شرکت‌های پروژه در قدم اول کلیات طرح را برای بررسی به هیات پذیرش ارسال می‌کنند، گفت: درصورتی‌که هیئت پذیرش فرابورس با طرح موافقت کند برای دریافت مجوز پذیره‌نویسی به سازمان بورس ارجاع داده می‌شود و بعد از دریافت مجوز، پذیره‌نویسی آن در فرابورس انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل مربوط به شرکت پروژه‌ها مختصات مشخصی دارد، گفت: در این دستورالعمل حداقل سود مشخص‌شده و نظارت‌هایی مثل ناظر فنی، ناظر مالی و کارشناس رسمی دارد، در مجموعا تلاش بر این است که دستورالعمل بهینه شود، البته دستورالعمل امکان تغییر بیشتر دارد و در همین راستا پیشنهادهایی برای سازمان بورس ارسال شده و در ماه‌های پیش رو دستورالعمل بهبودهایی خواهد داشت.

آخرین وضعیت ورود سرخابی‌ها به فرابورس

در ادامه این لایو معاون پذیرش فرابورس ایران درباره روند پذیرش دو تیم باشگاهی استقلال و پرسپولیس در فرابورس گفت: مدت‌هاست بحث ورود دو تیم ورزشی استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه وجود دارد و در ابتدا بحث پذیرش این شرکت‌ها در بازار اصلی مطرح بود اما با توجه به مختصات مالی غیراستاندارد این دو تیم ورزشی، آن‌ها امکان حضور در بازار اصلی را ندارند.

به گفته وی بعد از جمع‌بندی‌ها قرار شد این شرکت‌ها پس از درج، ابتدا وارد بازارپایه شوند.

اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه این شرکت‌ها به دلیل شرایط خاص و ویژگی‌هایی که دارند دارای فرایند کندی در پذیرش هستند، گفت: در حال حاضر نیز دو تیم استقلال و پرسپولیس فرایند سهامی عام شدن را در سازمان بورس طی می‌کنند و درصورتی‌که طی این فرایند با سرعت انجام شود و به سهامی عام تبدیل شوند در کمیته درج فرابورس مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی درباره زمان ورود این دو تیم به بازار سرمایه گفت: درباره این‌گونه شرکت‌ها نمی‌توان زمان دقیقی را اعلام کرد اما استقلال و پرسپولیس فعلا در حال طی فرایند سهامی عام شدن نزد سازمان بورس هستند.

برنامه فرابورس برای تغییر ارزیابی مشاوران پذیرش

معاون پذیرش فرابورس با انتقاد از اینکه گاهی مشاوران پذیرش حتی از شرکت‌ها بازدید نمی‌کنند خبر داد: پیشنهادهایی در مورد تغییر سازوکار اقتصاد مشاوران پذیرش وجود دارد که امید است سازمان بورس در این زمینه مساعدت کند.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران او همچنین توضیحاتی در خصوص برنامه‌های جدید فرابورس در مورد ارزیابی مشاوران پذیرش ارائه کرده و گفت: با هیات پذیرش کاری را در جهت ارزیابی ۳۶۰ درجه برای مشاوران پذیرش پیش می‌بریم. به‌این‌ترتیب مشاوران از سوی هیات پذیرش، واحد پذیرش و متقاضی ارزیابی می‌شوند و خود مشاور خودارزیابی را انجام می‌دهد. در این راستا قرار است هیات مدیره حمایت کند که مشاورانی که حائز رتبه‌بندی نشوند امکان کار با فرابورس را نداشته باشند.

ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید