آخرین هشدارهای استیون هاوکینگ درباره آینده بشریت و سرمایه‌داری

    کد خبر :247992

استیون هاوکینگ در آخرین پست خود در وب‌سایت رِدیت، درباره آینده بشریت و سرمایه‌داری هشدار داده بود. از دیدگاه او پیشرفت تکنولوژی و اتوماسیون فناورانه می‌تواند برای بشر سودمند باشد؛ اما اگر مراقب نباشیم این امر ممکن است به افزایش نابرابری منجر شود و زندگی را برای بخش بزرگی از جمعیت جهان دشوارتر کند.

استیون هاوکینگ فیزیکدان بنام بریتانیایی، یکی از شخصیت‌های برجسته علمی جهان به شمار می‌رفت که هفته گذشته و در سن ۷۶ سالگی از دنیا رفت.

وی علاوه بر تخصص در حوزه فیزیک، در مورد طیف مختلفی از مسائل، از هوش مصنوعی گرفته تا تغییرات آب‌وهوایی و مسائل سیاسی نظرات قابل تاملی داشت.

بیزنس‌اینسایدر به بهانه درگذشت او نگاهی به آخرین اظهاراتش داشته است.

استیون هاوکینگ در آخرین پست خود در وب‌سایت ردیت (Reddit) در سال ۲۰۱۶، درباره آینده بشریت و سرمایه‌داری هشدار داده بود. از دیدگاه او پیشرفت تکنولوژی و اتوماسیون فناورانه می‌تواند برای بشر سودمند باشد؛ اما اگر مراقب نباشیم این امر ممکن است به افزایش نابرابری منجر شود و زندگی را برای بخش بزرگی از جمعیت جهان دشوارتر کند.

وی همچنین دو سال پیش در جلسه پرسش و پاسخ در وب‌سایت ردیت نوشت:

به گزارش بازتاب،اگر ماشین‌ها هر آنچه که ما نیاز داریم تولید کنند، نتیجه و پیامد این امر بستگی به چگونگی توزیع این تولیدات خواهد داشت.

همه می‌توانند از یک زندگی مجلل و لوکس لذت ببرند. اما اگر صاحبان ماشین‌ها موفق شوند با لابی‌گری از توزیع درست ثروت جلوگیری کنند، بالعکس اکثر مردم به فقر و فلاکت دچار می‌شوند.

تا این لحظه به نظر می‎رسد که شاهد روند دوم هستیم و پیشرفت تکنولوژی به بیشتر شدن نابرابری در جهان منجر شده است.

وی در جلسه دیگری به طور مفصل در مورد خطرات هوش مصنوعی صحبت کرد و هشدار داد که احتمال دارد، هوش مصنوعی انسان را به چشم مورچه‌ای ببیند که اگر مانعی برای رسیدن به اهدافش باشد، از میان بردارد و نابود کند.

به گفته وی، خطر واقعی هوش مصنوعی سوءنیت و بدخواهی نیست؛ بلکه روح رقابت است. یک اَبَرهوش مصنوعی برای دستیابی به اهدافش توانایی بسیاری دارد و اگر این اهداف با حضور انسان هماهنگ نباشد، در معرض خطر خواهیم بود.

انسان از روی شرارت و تنفر مورچه‌ها را از بین نمی‌برد، اما فرض کنید که مسئول پروژه انرژی سبز برق آبی باشید و در این منطقه تپه‌ای از مورچه وجود دارد که قرار است زیر آب برود. این اتفاق بدشانسی بزرگی برای مورچه‌ها خواهد بود. پس بیایید بشریت را در جایگاه آن مورچه‌ها قرار ندهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید