شاسی بلند اروپایی با قیمتی فراتر از ۴ میلیارد تومان در راه بازار خودروی ایران

  • خودرو
  • یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ ۱۵:۵۷
    کد خبر :988168
آتکابازار خودروی ایران

سئات از جمله خودروسازان پرطرفداری است که مهد آن در اسپانیا است. این خودروساز در حقیقت از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن محسوب می‌شود بنابراین می‌توان گفت که محصولات آن کیفیت قابل قبول و بالایی دارد.

در حالی که واردات خودرو به مرور در حال قوت گرفتن است شاهد ورود محصولات از برندهایی شامل هیوندای، چانگان و کیا هستیم. حال به نظر می‌رسد که برند سئات هم قرار است با مدل آتکا به کشور راه پیدا کند. آنطور که اعلام شده خودروسازی راین که یکی از شرکتهای تابعه گروه صنایع خودروسازی کرمان محسوب می‌شود تولید و مونتاژ این خودرو را بر عهده گرفته است.

داستان تولید

سئات آتکا یک کراس‌اوور اسپانیایی است که در سال ۲۰۱۶ به بازار معرفی شد. این خودرو در سال ۲۰۲۰ فیس لیفت شد و تولید آن همچنان ادامه دارد. حال خودروسازی راین قصد دارد این کراس‌اوور دو دیفرانسیل را در کارخانه خود مونتاژ کند. اخیراً نیز یک مدل سئات آتکا از نسخه فول در خیابان‌های کشور حین انجام تست رویت شده که این موضوع را تأیید می‌کند. یگیری ها نشان می‌دهد که از سال گذشته این پروژه در خودروسازان راین آغاز شده و این شرکت خصوصی می‌خواهد تا آتکا را به روش SKD و DKD به بازار ایران بیاورد.

آتکا
طراحی

محصولات سئات معمولاً داری طراحی نسبتاً ساده اما در عین حال جذاب هستند. آتکا هم از این قاعده مستثنی نیست. با نگاهی به این خودرو متوجه شباهت‌های آن تا حدودی با محصولات آئودی خواهید شد. با توجه به این که آئودی هم از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن محسوب می‌شود تا حدودی این امر طبیعی است. این خودرو در نمای جلو از یک جلوپنجره بزرگ و مشبک بهره می‌برد و چراغ‌ها هم از گرافیک بسیار جذابی برخوردار است. در نمای کنار شاهد طراحی ساده‌ای هستیم اما استفاده از رینگ‌های بزرگ ظاهر خودرو را در کنار هم زیبا کرده است. بخش عقب خودرو هم ظاهر هماهنگی با سایر قسمت‌ها دارد. به طور کلی می‌توان گفت که این خودرو طراحی همه‌پسندی دارد و احتمالاً بتواند نظر خریداران ایرانی را هم جلب کند.

آتکا

مشخصات فنی سئات آتکا

این خودرو با پیشرانه‌های مختلفی در بازار جهانی عرضه شده است اما آنطور که گفته شده به نظر می‌رسد این خودرو با پیشرانه دو لیتری توربوشارژ TSI متعلف به گروه فولکس‌واگن در کشور عرضه شود. این پیشرانه حداکثر توان ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن. متر را ارائه می‌دهد. گیربکس این کراس‌اوور هم از نوع ۷ سرعت اتوماتیک دوکلاچه تر است که توسط گروه فولکس‌واگن ساخته شده است. این گیربکس توان را به چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌کند.

سئات آتکا می‌تواند در مدت زمان تنها ۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت هم روی ۲۱۴ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. از جمله دیگر مباحث که در بخش فنی اهمیت دارد بحث مصرف سوخت است. مصرف سوخت این خودرو در داخل شهر ۶ و در خارج شهر ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. آتکا به صورت ترکیبی نیز حدود ۷ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف می‌کند.

امکانات رفاهی

آتکا نه تنها در بخش فنی بلکه در بحث امکانات رفاهی هم شرایط بسیار خوبی دارد. از جمله آپشن‌های این خودرو می‌توان به استارت استاپ، شیفتر پشت فرمان، سیستم هشدار نقطه کور، تشخیص خواب آلودگی راننده، تابلوخوان، سنسور باران، سنسور نور، سیستم هشدار خروج از خطوط، فرمان برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی‌ها، سنسور پارک جلو و عقب، حافظه صندلی‌های جلو، تهویه مطبوعه دو کاناله، دوربین دنده عقب، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS، شارژ وایرلس موبایل، سقف پانوراما، ترمز پارک برقی و گرمکن فرمان اشاره کرد.

لازم به ذکر است که این خودرو از سیستم صوتی مجهز به ۱۰ اسپیکر بهره می‌برد. همچنین کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی و پرده‌ای و همچنین برای زانوی راننده هم در خودرو وجود دارد.

سخن پایانی

در کشور تعداد محدودی از محصولات سئات وجود دارد اما به طور کلی می‌توان گفت ایرانیان تجربه خاصی از این خودروساز ندارند. با توجه به این که سئات زیرمجموعه فولکس‌واگن است بنابراین محصولات آن کیفیت قابل قبولی دارند و انتظار می‌رود در ایران هم مورد استقبال قرار گیرد. قیمت سئات آتکا در بازار اروپا بیش از ۳۹ هزار یورو است و نمونه مورد نظر خودروسازان راین، حدود ۴۸ هزار یورو در بازار کشورهای دیگر به فروش می‌رسد. به همین دلیل احتمال دارد که آتکا با قیمتی فراتر از ۴ میلیارد تومان به بازار ایران بیاید.

روزگار خودرو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید