آبله میمون بیماری همه گیر می شود؟

    کد خبر :914450

سیلوی برایاند، مدیر آمادگی و پیشگیری از بیماری های همه گیر سازمان جهانی بهداشت، در یک جلسه توجیهی گفت که آبله میمونی همچنان یک عفونت ویروسی نادر و به طور کلی خفیف است هرچند آستانه شیوع فعلی ناشناخته های زیادی دارد.

وی در این رابطه گفت: ما نمی خواهیم مردم وحشت کرده و فکر کنند که این بیماری مانند کووید یا شاید بدتر از آن  است. در واقع باید بدانیم که آبله میمونی هیچ شباهتی به کرونا نداشته و  یک ویروس کاملا متفاوت است. احتمالاً بزرگترین تفاوت آبله میمونی و کرونا این است که انتقال آن بسیار سخت تر است. به گزارش سیناپرس،  آبله میمونی معمولا از طریق ضایعات، مایعات بدن یا موادی که با فرد یا حیوان آلوده در تماس بوده اند منتقل می شود.

این موضوع در حالی عنوان شده است که ده ها مورد تایید شده آبله میمونی در تعدادی از کشورها از جمله بریتانیا و ایالات متحده ثبت شده است. اما کارشناسان می گویند که میزان شیوع هنوز بسیار پایین تر از آستانه همه گیری است. تاکنون حدود ۲۵۰ مورد تایید شده در سراسر جهان گزارش شده است.

گفتنی است از نظر فنی چندین مرحله وجود دارد که قبل از اعلام یک بیماری همه گیر توسط سازمان بهداشت جهانی دنبال می شود. بیماری زمانی به یک بیماری همه گیر تبدیل می شود که در سطح جهانی گسترده شده و انتقال پایدار عامل آن در بین انسان ها وجود داشته باشد.

 روزاموند لوئیس، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت نیز در این رابطه گفت: در حال حاضر، ما نگران یک بیماری همه گیر جهانی نیستیم.  نگرانی اصلی ما این است که اگر افراد اطلاعات لازم برای محافظت از خود را نداشته باشند، ممکن است از طریق قرار گرفتن در معرض خطر بالا به این عفونت مبتلا شوند.

یکی از موارد جالب توجه این است که اگرچه آبله میمونی معمولاً در آفریقای مرکزی یافت می شود، اما اکثریت قریب به اتفاق موارد گزارش شده تاکنون هیچ ارتباط مسافرتی با یک منطقه بومی این ویروس ندارند. به همین دلیل شیوع ناگهانی بیماری فوق، یک امر غیر معمول محسوب می شود.

در بیانیه جدید سازمان بهداشت جهانی ذکر شده است: اپیدمیولوژی موارد اولیه که توسط کشورها به این سازمان اعلام شده نشان می دهد که موارد عمدتاً در میان مردان همجنسگرا گزارش شده است.  این ظهور ناگهانی آبله میمونی به طور همزمان در چندین کشور غیر بومی نشان می دهد که ممکن است برای مدتی انتقال ناشناخته و همچنین موارد تقویت کننده ای در انتشار بیماری وجود داشته باشد.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، تا روز یکشنبه ۲۵۷ مورد تایید شده آبله میمونی در سراسر جهان وجود داشته است. از این تعداد، ۱۰۶ مورد در بریتانیا، ۴۹ مورد در پرتغال، ۲۶ مورد در کانادا و ۲۰ مورد در اسپانیا و ۱۰ مورد در ایالات متحده ثبت شده است.

بهداشت نیوز/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید