وزیر بهداشت: در اکثر استانها به آستانه مهار کرونا نزدیک شدیم

    کد خبر :706998

 سعید نمکی، در پاسخ به مقاله یک اقتصاددان، گفت: بی تردید بزرگترین آرزوی بنده و مدافعان سلامت کشور، گذری آبرومند و با کمترین عارضه برای مردم شریف ایران زمین از این تنگنای سخت تاریخ نظام سلامت جهان است.

وی افزود: آنچه در جمهوری اسلامی ایران در مقابله با بیماری ناشی از کووید ۱۹ گذشت با همه فراز و نشیب‌هایی که شاید در حوصله این مقال نگنجد مبتنی بر روش علمی و منطبق با اصول منطقی مبارزه با بیماری‌های واگیر بود و شاید یکی از علل آن تجربه حقیر در چند دهه قبل به عنوان مسئول بهداشت کشور و مدیریت و ریشه کنی بیماری‌های واگیردار همچون مالاریا، سل، فلج اطفال، سرخک، التور و کزاز است که تجربه طولانی آن ایام در پیش بینی، تدارکات و مدیریت بیماری در کنار ایثار و فداکاری جهادگرانه همکارانم در سراسر کشور به گونه ای به کار آمد که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی یک بیمار در پشت درب بیمارستانی سرگردان نماند و در اوج اپیدمی در شهرهای گرفتار بیماری بدون دارو و درمان و پزشک رها نشود. این الگوی مدیریت بیماری کرونا را که شاید بتوان منحصر به سرزمین عزیزمان دانست در آینده به عنوان مدل ملی موفق به استحضار عزیزان خواهیم رساند.

به گزارش مهر،نمکی گفت: در مورد اعمال محدودیت‌ها از همان روزی که در اواخر دی ماه در کشور چین مورد بیماری اعلام شد. اینجانب تقاضای تشکیل جلسه اورژانسی و در روز تعطیل با حضور معاون اول رئیس جمهور کردم تا پروازهای مستقیم از چین به کشورمان و بالعکس قطع شود و بلافاصله پس از تشخیص اولین موارد آلودگی در کشور پیشنهاد تشدید محدودیت‌ها همچون تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، اجتماعات، نمازهای جمعه، مراسم عروسی و عزا، اعتکاف، راهیان نور، آستان های مقدس، سینماها، تئاترها، ورزشگاه‌ها و غیره پیگیری و اگرچه به سختی ولی با همراهی و همدلی به اجرا در آمد.

وی ادامه داد: پیرو آن فاز بعدی فاصله گذاری اجتماعی SOCIAL DISTANCING در قالب محدودیت ترددها مدت دو هفته مصوب شد که به جزئیات آن واقفید. امروز با کمال افتخار در مقایسه با آنچه در اثر بیماری بر جهان مسلح به پول، تکنولوژی، ابزار و امکانات می‌گذرد می‌توان بیان کرد آن است که با شیوه‌های علمی مدیریت بیماری، همراهی همگان به خصوص مردم شریف در رعایت اصول بهداشتی و ماندن در خانه، اجرای طرح فاصله گذاری، طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا و جان فشانی کادر بهداشتی درمانی موج سهمگین بیماری در سراسر کشور مدیریت و در اکثر استان‌ها به آستانه مهار و کنترل نزدیک شدیم.

نمکی گفت: بی تردید در شرایط همه گیری بیماری عفونی، آن هم از این نوع که دارو، واکسن و درمان خاصی ندارد و رعایت فاصله فیزیکی و عدم تجمعات و تراکم جمعیتی تأثیر گذارترین مؤلفه مؤثر بر کاهش موارد ابتلاء است، برای مدیران ارشد نظام سلامت استمرار اجرای طرح‌های فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی فرصتی طلایی ست تا بتوانند با حوصله و دقت موارد آلوده را شناسایی، ایزوله و زنجیره انتقال را سریع‌تر قطع کنند.

وی تاکید کرد: بدیهی است انجام دوره طولانی‌تر ماندن در خانه و تعطیلی کسب و کارها و به تبع آن کاهش ترددها، تمهیدات اقتصادی ویژه ای می‌طلبد که مدت‌ها است با بیان مستمر این دغدغه در شرایط عدم امکان جبران خسارت‌های وارده از خزانه‌ای که جنابعالی به عنوان صاحب نظر اقتصادی بدان واقفید ما و همکارانمان مجبور به ارائه راهکاری بودیم تا بتوان با تدوین و اجرای دستورالعمل‌هایی به تدریج روزنه‌ای به اقتصاد تاریک کشور گشود که تأثیر آن بر نظام سلامت هم سهمگین نباشد.

نمکی گفت: لذا، با تلاش بی وقفه طرحی را تحت عنوان «فاصله گذاری هوشمند» تدوین کردیم که در آن با گشایش تدریجی کسب و کارهای کم خطر مبتنی بر رعایت دقیق دستورالعمل‌ها از فشار بر اقتصاد کشور بخصوص عرصه تولید بکاهیم. با مراجعه به سایت طراحی شده وزارت بهداشت جهت بازگشایی‌ها مستحضر خواهید شد که یکی از علمی ترین اسنادی است که در این زمینه در جهان تدوین شده است.

وی افزود: امیدوارم با نظارت مستمر بر اجرای این پروتکل‌ها بتوانیم تأثیر بازگشایی‌ها بر افزایش بیماری و مرگ و میر را که به حداقل رسیده کاهش دهیم، مع الوصف ما و همکاران مان همواره مترصد و نگران خیز بیماری از نقطه‌ای هستیم و با رصد کردن مستمر و بازگشایی تدریجی به محض مشاهده هرگونه تأثیر منفی بر مدیریت بیماری سریعاً منعکس و خواستار احیای شرایط انقباضی خواهیم شد. چون ما معتقدیم هیچ پدیده‌ای مخرب‌تر از تطویل دوره بیماری بر مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور نمی‌باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در پاسخ پرسش جنابعالی که بیماری در ماه‌های آینده با ما چه خواهد کرد نیز باید به این واقعیت تلخ که بارها گفته ام اذعان نمود که در جهان همه کشورها و سازمان جهانی بهداشت نیز پاسخی برای این پرسش ندارند. همه دارند با ویروس ناشناخته شطرنج بازی می‌کنند. گرچه پیش بینی‌های اپیدمیولوژیک ما تا کنون مقرون به صحت است اما تغییرات آینده نامعلوم بیماری در جهان همه کارشناسان خبره را با بلاتکلیفی مواجه کرده است.

وی افزود: آنچه از اجداد ویروس موجود می‌شناسیم با رفتار این فرزند ناخلف برابر نیست و شاید با گذر ایام و تبادل اطلاعات جهانی بتوان در برآوردهای آتی مطمئن‌تر اظهارنظر کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اینکه فرموده اید در صورت بروز مشکلات برای سلامتی و جان مردم به دلیل گشایش‌های موجود انگشت‌های ملامت این حقیر را نشانه خواهد گرفت نیز باید بیان کنم که اینجانب آنچه در زمینه کارشناسی و مدیریت بیماری در عرصه نظام سلامت که حاصل چهار دهه تجربه و دانش علمی و اجرایی بود به صحنه آوردم. آنچه همکاران جنابعالی و صاحبنظران عرصه اقتصاد به عنوان دغدغه ملی از اقتصاد کشور بیان کردند ما را بر آن داشت تا راهی میانه برگزینیم.

نمکی گفت: ما در بهداشت می‌گوئیم آب آلوده نخورید اگر گفتند در این بیابان خشک، آب دیگری نیست می‌گوئیم لااقل بجوشانید و میل کنید. همه دانشمندان عرصه اقتصاد و جامعه شناسی و…، در این روزهای سخت باید در کنار مدافعان سلامت کشور قرار گیرند و راهکارهای دیگری بیابند تا همکاران من فقط نگران سلامت مردم باشند نه اقتصاد، سیاست، فرهنگ، روابط بین الملل و غیره.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید