معرفی انواع قرص جهت درمان عفونت دندان

    کد خبر :446753

تقریباً همه افراد برای یکبار در زندگی آبسه یا به بیان بهتر عفونت دندان را تجربه کرده‌اند. عموماً پس از عفونت دندان همه افراد آنتی بیوتیک یا چرک خشکن مصرف میکنند.

جای این پرسش است که آیا به غیر از آنتی بیوتیک‌ها برای رفع درد عفونت دندان روش‌های دیگر هم وجود دارد؟ یا این سوال که کار ساز ترین چرک خشک کن جهت درمان آبسه یا عفونت دندان کدام است؟

برای تشریح کلی دلیل عفونت دندان بهتر است گفته شود که رشد مستقیم باکتری ها از داخل اندودونتیک (فضای خمیری دندان) و یا پریودنتال (سطوح عمیق ریشه دندان) است که بر بافت‌های نرم و استخوان‌های صورت و گردن تأثیر می‌گذارد.

بیماری لثه یا حفره در ناحیه دندان دلیل اصلی ورود باکتری به ریشه دندان است و نتیجه آن آبسه دندان، دندان عفونی، پوسیدگی دندانی یا سایر عفونت های دندان خواهد بود. به بیان بهتر در صورت مبتلا شدن به بیماری لثه و یا حفره دندانی، احتمال ابتلا شخص به عفونت دندان بسیار افزایش می‌یابد و تنها با رعایت بهداشت دهان و دندان، می‌توان به سادگی از عفونت دندان جلوگیری کرد. توصیه می‌شود در طی روز حتماً 2 بار دندان‌ها مسواک شود و در صورت نمایان شدن اعلائم عفونت دندان حتماً به دنداپزشک مراجعه شود.

جهت معرفی قرص برای عفونت دندان به اینجا مراجعه کنید.

عارضه دندان درد، نشانه‌های متفاوتی دارد، جالب است بدانید که حتی علت برخی از دندان درد‌ها دندان نیست، بعضاً عارضه‌های دیگر همچون سردرد میگرنی، درد عضلانی، سینوزیت و حتی در موارد نادر سکته قلبی هم می‌توانند نقش دندان درد را بازی کنند.

خواص وکارایی انواع داروهای مناسب برای درمان عفونت دندان به شرح ذیل است:

  • استامینوفن

اغلباً بعد از کشیدن دندان‌ها به خصوص دندان‌های عقل که در فک پائین هستند، مصرف استامینوفن بهترین روش برای کنترل درد بشمار می‌رود. با توجه به اینکه استامینوفن در بین داروهای ضد درد مختلف عوارض به نسبت کمتری دارد، توصیه می‌شود از این دارو جهت کنترل درد عفونت دندان استفاده شود.

  • ایبوپروفن

یکی از قرص‌های مسکن و پرمصرف جهت دندان درد ایبوپروفن است؛ شایان به ذکر است که بیمارانی که دچار خونریزی یا مشکلات قلبی هستند نباید قرص ایبوپروفن را مصرف کنند، این قرص با ظاهر ژلاتینی کپسولی نیز وجود دارد که در ایران با نام  ژلوفن می‌شود که جذب گوارشی راحت‌تری را نسبت به نوع قرصی آن دارد.

  • ژلوفن

ژلوفن از  جمله مسکن‌های غیرکورتونی است. این مسکن موارد استفاده بسیاری دارد. برای بهبود درد دندان معمولاً از ژلوفن استفاده می‌شود.

  • نوافن

از دیگر مسکن‌های قوی درد دندان نوافن است، که ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین تولید شده است. هر چند تأثیر این داروی ترکیبی برای بهبود درد دندان مشهود است، اما باید گفت که در مصرف آن باید احتیاط بیشتری داشت، چرا که احتمال می‌رود آلرژی یا عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب های دارو افزایش پیدا کند.

  • مفنامیک اسید

یکی از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مفنامیک اسید است، این دارو جهت تسکین دردهایی همانند درد دندان، دردهای عضلانی، دردهای ناشی از قاعدگی، سردرد و… استفاده می‌شود و نتیجه آن فقط کاهش درد و است و تاثیری در درمان بیماری نخواهد داشت.

  • آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک به تنهایی کمکی برای کاهش دندان درد نخواهد داشت، آموکسی‌سیلین از همین دسته آنتی بیوتیک‌ها بشمار می‌‌رود که تأثیری در کاهش درد ندارد، اما در مواقع تورم و تب ممکن است در کنترل علایم با کاهش فشار بافتی کمک کننده باشد.

  • دیکلوفناک

از دیگر داروهایی که جهت دندان درد مصرف می‌شود دیکلوفناک است، که به صورت قرص یا شیاف در داروخانه‌ها موجود است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید