دامن زدن به بحران اقتصادی توسط شرکت های تولید کننده روغن خوراکی/ روغن هست ولی زیاده خواهی ها اجازه توزیعش را نمی دهد

    کد خبر :789858

در روزهای اخیر برای چندمین بار در سال جاری مردم شهر تهران و بسیاری از مناطق دیگر کشورمان با مشکل جدی در تأمین روغن خوراکی اعم از جامد و مایع رو به رو شدند و اکثر شرکت های تولید کننده روغن از توزیع سریع و مناسب محصولاتشان در بازار امتناع کردند؛ اتفاقی که در این آشفته بازار اقتصادی به تشدید التهاب در بازار منجر شده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– روغن خوراکی اعم از جامد و مایع به ویژه روغن سرخ کردنی از جمله ملزومات و مایحتاج ضروری و جدی سبد هر خانواده است که بدون استفاده از آن پخت و پز بسیاری از غداها ممکن نیست؛ واقعیتی که ایجاب می کند این ماده غذایی به وفور در دسترس شهروندان قرار داشته باشد و آنها برای تأمین روغن ارزان و با کیفیت با مشکل چندانی رو به رو نباشند.

ضرورت این مهم در حالی احساس می شود که در سال جاری بارها مردم مناطق مختلف کشور به ویژه شهر تهران در تأمین و خرید سریع و ارزان روغن با مشکلات جدی رو به رو شدند.

پس از یک دوره قحطی روغن خوراکی به ویژه روغن سرخ کردنی در سوپر مارکت ها و مراکر فروش که پاییز سال جاری رخ داد و مسئولان امر وعده حل سریع مشکل را دادند، حالا و در آستانه آغاز سال جدید شمسی بار دیگر این مشکل تشدید شده است.

به طور مثال 27 دی ماه سال جاری حسن حنان- معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به این که هیچ کمبودی در تأمین روغن مصرفی خانوار و صنفی صنعت نداریم، بر لزوم حمل روغن خام توسط کارخانجات تولید روغن تاکید کرد و گفت: نیاز مصرفی کشور در هر سال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که ۹۰ درصد آن از طریق واردات روغن خام تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: تأمین روغن مصرفی کشور پروسه بسیار مشکلی است که پس از واردات روغن خام، توسط کارخانجات تولید و ساخته می‌شود و در سراسر کشور از طریق شبکه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: به طور متوسط نیاز سرانه مصرف در هر ماه دو لیتر است که کوچک‌ترین وقفه در تأمین سبب ایجاد کمبود می‌شود که البته این موضوع دو ماه قبل به وقوع پیوست که با هوشیاری و تدبیر تأمین کنندگان روغن از بخش دولتی و خصوصی این مشکلات برطرف شد.

حنان اضافه کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در زمینه تأمین کالاهای اساسی گندم روغن برنج و شکر در کشور نداریم.

علی رغم وعده و وعید مسئولان در دی ماه، ما شاهد این هستیم که مشکل مورد اشاره همچنان ادامه دارد. البته مشکل شهروندان در تأمین روغن خوراکی این بار با دفعات پیشین یک تفاوت جدی دارد و آن هم اینکه اکنون مشکل تولید روغن در شرکت های تولید کننده چندان جدی نیست و آنچه به بروز بحران و چالش منجر شده است، عدم توزیع منطقی و مناسب روغن در مراکز فروش است.

صرف نظر از مراکز بزرگ خرید و فروش کالا اعم از فروشگاهی و یا اینترنتی که بررسی های میدانی و مجازی نشان می دهد در فروش این محصول عملکرد خوبی ندارند،

همچنین سوپر مارکت ها نیز اینگونه اظهار می کنند که به دلیل شرط و شروط غیر قابل قبول مراکز تولید و پخش کننده روغن خوراکی از تهیه و فروش این محصول معذور هستند.

فروشنده یکی از همین سوپر مارکت ها در گفت و گو با خبرنگار ما اینگونه اعلام کرد که به دلیل شرط و شروط عجیب و غریب شرکت های تولید کننده روغن خوراکی تمایلی به خرید این محصول از آنها و فروشش ندارد.

این فروشند در توضیحات خود اینگونه بیان کرد که ماه پیش از شرکت اویلا 540 هزارتومان روغن خوراکی خرید کردم که من را مجبور کردند علاوه بر این 540 هزار تومان 870 هزار تومان نیز اضافه بر روغن محصولاتی چون آستون، لاک پاک کن، کیسه فریزر و آدامس خریداری کنم. شرکت لادن هم برای خرید روغن ما را مجبور می کند محصول پچ پچ را خریداری کنیم. مثلا در ازای هر کارتن روغن باید 10 کارتن پچ پچ از شرکت لادن بخریم.

این فروشند افزود: شرکت فامیلا هم مثل دو شرکت قبلی است و برای اینکه به ما روغن بدهد ما را مجبور می کند حبوبات، رب گوجه فرنگی و… را نیز خریداری کنیم. این اجبار در حالی است که ما سود چندانی در فروش روغن نمی کنیم و به همین خاطر تا اطلاع ثانوی از فروش روغن معذوریم!

مستند به آنچه مورد اشاره قرار گرفت به نظر می رسد آشفتگی غیر قابل قبولی این بار به واسطه زیاده خواهی شرکت های تولید و توزیع کننده کننده روغن در بازار پیش آمده است که شوربختانه هیچ مدیر و یا مقام مسئولی عزم و اراده جدی برای حل آن دارد.

با این تفاسیر مشخص نیست در روز و هفته های آتی از محل چنین تک روی و زیاده خواهی ها چندین بحران مشابه در بازار به وجود آید و اقتصاد و معیشت خانواده ها را با چالش رو به رو کند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید