روحانی در ترکیه؛ ایران با کمک ترکها تحریم ها را دور خواهد زد؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۰۲
    کد خبر :446991

رویکرد ایران در دروان جدید ارتباط بیشتر با همسایگان است. ترکیه یکی از کشورهایی ست که جایگاه خاصی در سیاست خارجی ایران پیدا کرده است.
به گزارش نامه نیوز: رئیس‌جمهور روحانی قبل از آغاز سفرش به ترکیه با بیان اینکه بیشتر همسایگانمان از جمله ترکیه با یک بیان صریحی به آمریکایی‌ها اعلام کردند که دوران دیکته کردن سیاست‌هایش به سر آمده است، گفت: آمریکا نمی‌تواند از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر برای روابط کشور‌های منطقه نسخه‌پیچی کند. حسن روحانی دیروز چهارشنبه پیش از سفر به آنکارا طی سخنانی اظهار کرد: ترکیه کشوری تاثیرگذار در منطقه است و با ما اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی فراوانی دارد. او تاکید کرد: مواضع دولت ترکیه و شخص اردوغان در برابر توطئه تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مواضع قاطعی بوده است و بیشتر همسایگانمان از جمله ترکیه با یک بیان صریحی به آمریکایی‌ها اعلام کردند که دوران دیکته کردن سیاست‌هایش به سر آمده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران٬ همراه با 6 تن از اعضای کابینه خود به آنکارا سفر می‌کند.

رسانه‌های ترکیه خبر سفر روحانی به این کشور را برجسته کرده و صبح امروز بسیاری از روزنامه‌های این کشور در صفحه اول با به کار بردن تیترهایی همچون «سفر مهم روحانی به ترکیه» این سفر را به عنوان یک رویداد مهم ارزیابی کردند.

بعضی از روزنامه‌های ترکیه به این موضوع اشاره کردند که سفر روحانی به ترکیه در آستانه آغاز عملیات حمله به شرق فرات و همچنین پس از توافق وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه در ژنو در مورد کمیته تدوین قانون اساسی سوریه٬ یک اقدام مهم است.

از دیگر سو خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه به این موضوع پرداخته که در پنجمین نشست شورای عالی همکاری‌های استراتژیک ایران و ترکیه با حضور روحانی و اردوغان٬ توافقنامه‌های اقتصادی جدیدی امضا خواهند شد و این نشست٬ نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی روابط تجاری و اقتصادی ترکیه ایفا خواهد کرد.

برگزاری پنجمین جلسه شورای عالی راهبردی ایران و ترکیه به ریاست رئیسان جمهوری دو کشور از مهمترین برنامه‌های این سفر اعلام شده است.

مناسبات ایران و ترکیه در سال‌های اخیر همواره رو به گسترش بوده است. ایده تشکیل شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه نیز نتیجه اولین سفر روحانی به ترکیه بود که بر اساس آن رئیسان جمهوری دوکشور روابط 30 میلیارد دلاری را هدف‌گذاری کردند.

تا کنون چهار دور نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه در قالب دیدار رؤسای جمهور دو کشور برگزار و توافقات مهمی حاصل شده است. پنجمین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه نیز اکنون در فضای خوب روابط دو کشور به گونه‌ای شکل گرفته که سطح توقعات از مناسبات دو کشورافزایش یافته است.

استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در روابط سیاسی و اقتصادی ایران و ترکیه در توسعه مناسبات دو طرف حائز اهمیت است. امروز فرصت‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف برای سرمایه گذاری مشترک وجود دارد.

ایران آمادگی دارد تا در جهت گسترش همکاری‌های مشترک، زمینه‌های لازم را برای حضور فعالان اقتصادی ایران و ترکیه در پروژه ها فراهم کند. بدیهی است موانعی که در مسیر گسترش روابط در بخش‌های مختلف بویژه مناسبات تجاری و اقتصادی با ترکیه وجود دارد باید در کوتاه ترین زمان برداشته شود.

در حال حاضر هر دو کشور در وضعیتی هستند که می توانند منافع مشترک بسیاری برای خود تعریف کنند و ادامه همکاریها در سوریه، همکاری برای گذشتن از تحریمها و گسترش مناسبات در دستور کار قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید