مراجع «پدران سیاسی» جامعه هستند
آیت الله جوادی آملی گفت: اگر گفته شد که مراجع پدران سیاسی جامعه هستند، یعنی مواظب باشید، ببینید که چه مشکلاتی در جامعه وجود دارد و کمک کند همه مشکلات حل شود و لذا وظیفه ما هم پدر بودن است و باید کار مهربانانه انجام داد.
به گزارش انتخاب، نشست اساتید حوزه علمیه قم با موضوع «اصالتهای حوزه راهکارها و چالشها» امشب درمدرسه آیت الله گلپایگانی و با سخنرانی آیت الله جوادی آملی برگزار شد.
آیت الله جوادی آملی در ابتدای سخنان خویش گفت: حوزه به نیابت از حضرت ولیعصر (عج) پرچم تشیع را در دست گرفت این پرچم هم حیث علمی و هم حیث عملی دارد.
او افزود: اساس کار انبیا تعلیم است تا عقل را به کرسی بنشاند، اگر این کار را انجام داد، آنگاه به جایی می رسد که لذت طهارت را می کشد و جزء آیه {فیه رجال یحبون ان یتطهروا} می شود.
او گفت: درسهای اساسی حوزه بر طبق رسول گرامی اسلام، باید علوم عقلی (آیه محکمة)و فقهی (فریضه عادله) باشد، حوزه علمیه مثل آب کر است هم طاهر است هم مطهر است.
آیت الله جوادی آملی افزود: اگر هیچ آلودگی او را آلوده نکند حوزه نه بازیگر است{عن اللغو معرضون} یعنی هرگز دنبال لغو نمی رود و نمی شود آنها را به بازی گرفت {رجال لاتلهیهم تجارة و لا بیع} طوری نباش که بتوانند تو را بازی دهند.این اصول علمی و عملی حوزه است که بیان شد
جایگاه خون شهداء و قلم علماء در نظام سیاسی اسلام
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اثر مرجعیت حوزه در نظام سیاسی ایران نیز بیان داشت: این حداثت های خبثی و حدثی را آب و خاک پاک می کند، ولی آن نجس معنوی که استکبار دارد و ((إنما المشرکون نجس)) را خون پاک شهدا پاک می کند، آلودگی استکبار را باران پاک نمی کند آن را خون شهداء پاک می کند {طبتم و طابت الارض التی فیها دفنتم} کاری که از باران ساخته نیست از خون ساخته است، ولی یک چیزی نیز است که آن را خون شهداء نمی تواند پاک کند و آن انحرافات فکری است؛ سکولار فکر کردن است شبهات فرهنگی ملحدان را قلم علامه طباطبائی حل می کند اینجا خون بدرد نمی خورد.
او گفت: خون اینجا در کنار قلم علماء کم می آورد، لذا فرمود مداد العلماء افضل من دماء الشهداء این در مورد دافع شبهات است در مورد کسی است که بخواهد شبهات را پاسخ بدهد. عقیده را با چه چیزی می توان سنجید که بگوییم این سنجش عقائد است {والوزن یومئذ الحق} حق در یک کفه است و نماز و عقاید حق و اخلاق در کفه دیگر است. حقیقت را در یک کفه می گذارند وعقاید و اعمال را در کفه دیگر میگذارند در آنجا خون نمی تواند جا پیدا کند و آنجا فقط مرکب علماء می تواند وزنه باشد خون نمی تواند این را حل کند خون آن عرضه را ندارد که شبهات استکبار را رفع کند این مرکب و قلم علماست که هم شهید پرور است و هم شبهات کفر را از بین می برد.
قرآن صامت و مجسم
آیت الله جوادی آملی بیان داشت: یک قرآن صامت داریم که در دست همه است و یک تحقق دادن به این قرآن است این کار هر کس نیست؛ این یعنی انسان در ردیف ملائک قرار می گیرد، ملک آمده است فراشی کرده است ان الملائکة تضع اجنحتها تحت اقدام طلاب الدینی، این را هم مفید هم کلینی و معالم نقل کرده اند که ای روحانی و ای حوزوی بدان که جایگاه تو چیست و از طبیعت حرکت کن در ماده نباش از ماده بیرون بیا این پیام رسمی فرشته ها برای ماست و این با نماز تحقق می یابد؛ چرا که فرمود: ((الصلاة معراج المومن))
او بیان داشت: مرحوم کلینی در روایتی اشاره دارند که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: ما محکماتیم و شما مردم متشابهات جامعه هستید و مرجع در جای امام معصوم می نشیند، ما نباید انتظار داشته باشیم که مرجع مثل ما فکر کند او محکم است ما متشابهیم.
او افزود: علی و اولاد علی محکمات جامعه هستند، منتها او باید پدرانه ودلسوزانه محکم باشد. ما نباید با زور و فشار آنها را دنبال خود بکشیم. اگر گفته شد که مراجع پدران سیاسی جامعه هستند، یعنی مواظب باشید ببینید که چه مشکلاتی در جامعه وجود دارد و کمک کند همه مشکلات حل شود و لذا وظیفه ما هم پدر بودن است و باید کار مهربانانه انجام داد. حیف که این تعبیر عشق را از ما گرفتند باید عاشقی را با دین تجربه کرد به جز دین نمی شود عشق را تجربه کرد. مرحوم کلینی نقل می کند که امام معصوم می فرماید: {أعشق الناس من عشق العبادة و عانقها}
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه واژه عشق را از ما دزدیده اند بیان داشت: دین ما دین عشق و عبادت است قرآن می فرماید{قل لا اسئلکم علیه اجرا إلا المودة فی القربی} یعنی اجر رسالت عشق بازی است و محبت است و صرف اطاعت خشک از معصومین علیهم السلام هدف نیست.