با این تمرین های ساده در هر سنی باهوش بمانید

    کد خبر :315478

همه ما در طول روز کمی فراموشکار می شویم و یکسری کارهای روزانه مثل برداشتن کلید ماشین یا اسم یکی از دوستان را فراموش می کنیم. اما آیا این اتفاقات عمدی است؟ مسلما خیر. با بالا رفتن سن یکسری از سلول های خاکستری از بین می روند. اگر می خواهید سلول های خاکستری مغزتان را برای مدت طولانی تری حفظ کنید.

به گزارش بهداشت نیوز: اگر راست دست هستید هر چند وقت یکبار از دست چپ برای غذا خوردن، نوشتن، برداشتن وسایل و برخی کارهای دیگر استفاده کنید. این کار در ابتدا کمی سخت است اما کم کم به آن عادت خواهید کرد. این کار برای به کار گرفتن بخش غیرفعال مغز است و قشر کورتکس که مسئول پردازش اطلاعات لمسی از دست هاست را تقویت می کند.

انجام برخی کارهای روزمره با چشم بسته

چه کارهایی را روزانه بدون فکر کردن درباره آن انجام می دهید؟ برای پایین رفتن از پله ها چند قدم بر می دارید؟ داخل کابینت ها چند عدد بشقاب دارید؟ دلیل دیر پاسخ دادن به این سوال ها این است که در انجام آن ها دقت کافی نداریم.

به همین دلیل پیشنهاد شده است که بعضی از کارهای روزانه را با چشم های بسته انجام دهیم. مثل دوش گرفتن، رفتن از یک اتاق به اتاق دیگر و مواردی از این قبیل. وقتی شیءی را لمس می کنید کمی بعد سیگنال هایی درباره شیءی که لمس کرده اید به مغز می فرستید.

تغییر و تنوع در فعالیت های صبحگاهی

همه ما صبح ها با برنامه های خاصی روزمان را شروع می کنیم. تازگی کلید تیزهوشی است پس بهتر است هر چند وقت یک بار تغییری در برنامه های صبحگاهی تان ایجاد کنید. به عنوان مثال لباس پوشیدن را به بعد از صبحانه موکول کنید، یا به جای اخبار کارتون تماشا کنید.

سر و ته نگاه کردن به وسایل

همه ما به اشیاء طوری نگاه می کنیم که قرار است دیده شوند. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بچه ها کنترل تلویزیون را وارونه دست می گیرند؟ یا به شکل ها و رنگ های روی آن اشاره می کنند؟ چه می شد اگر ما هم این کار را انجام می دادیم؟ این کار را نه تنها با کنترل تلویزیون بلکه با عکس های خانوادگی، ساعت و تقویم هم می توانید انجام دهید. حتی می توانید ساعت مچی را وارونه دست کنید. با این کار ذهنتان برای تشخیص روی آن ها تمرکز می کند و در نتیجه هوشیاری ذهن بالا می رود.

بازی با سکه ها

آیا تا به حال خط بریل از نزدیک دیده اید؟ بریل یک ابزار مطالعه برای نابینایان است. آن ها خطوط بریل را لمس می کنند و حروف چاپی روی آن را احساس می کنند. یعنی به جای استفاده از چشم از مغزشان می خواهند که حروف را بخواند. از این روش برای فعال کردن سلول های مغز هم می توانید استفاده کنید. به عنوان مثال سکه ها را داخل شیشه ای بریزید و هر وقت فرصت کردید با دست گرفتن سکه ها و لمس آن ها حروف حک شده روی سکه ها را احساس کنید.

تنوع در غذا

اگر از آن دسته آدم هایی هستید که همیشه غذاهای مشخصی می خورید هر چند وقت یک بار بیرون غذا بخورید. با خوردن غذاهای جدید از مغزتان می خواهید که بوهای جدیدی را استشمام کند و سیگنال ها را برای فعال کردن گیرنده ها به بینی ارسال می کند. این بوی جدید به مغز حس تازه ای می دهد. حتی ممکن است بعضی بوها را به بعضی مسائل ارتباط دهید.

مطالعه با صدای بلند

درست است که با صدای بلند خواندن یک کتاب کمی بیشتر طول می کشد اما ارزشش را دارد. با بلند مطالعه کردن چندین بخش از مغز را به طور همزمان به کار می گیریم.

تغذیه مغز

غذاهایی که عملکرد مغز را تقویت می کنند گردو، روغن نارگیل، زردچوبه، بلوبری، تخم مرغ، بروکلی و آووکادو است.

اجتماعی شدن

برای جلوگیری از کند شدن ذهن بیرون بروید و با مردم حرف بزنید. هر زمان که با مردم گفتگو می کنید مغز اطلاعاتی را ارسال و دریافت می کند. ارتباط برقرار کردن با آدم هایی که شبیه شما نیستند مفیدتر است چون ذهن به ایده ها و افکار جدیدی می رسد. اگر از جامعه فاصله بگیرید به مرور روی توانایی های شناختی شما تاثیر منفی می گذارد. پس به جای کشیدن کارت اعتباری پول نقد به فروشنده بدهید و با او کمی هم با او گفتگو کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید