تسلا سایبرتراک در آزمون‌های ایمنی NHTSA پنج‌ستاره ای شد

  • خودرو
  • چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۳ ۹:۲۴
    کد خبر :1129328
تسلا سایبرتراک

بازتابتسلا سایبرتراک، پیکاپ الکتریکی جنجالی این شرکت، از زمان رونمایی اولیه در سال ۲۰۱۹ تا عرضه رسمی‌اش در نوامبر ۲۰۲۳، همواره در کانون توجه بوده است. طراحی غیرمتعارف، بدنه فولاد ضدزنگ و عملکرد آن در شرایط مختلف، بحث‌های فراوانی را در میان کارشناسان و طرفداران خودروهای برقی به راه انداخته است. بااین‌حال، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها درباره این خودرو، میزان ایمنی آن در تصادفات بود. سرانجام، پس از بیش از یک سال از ورود سایبرتراک به بازار، این خودرو در آزمون‌های اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) شرکت کرد و موفق شد در بیشتر دسته‌بندی‌ها امتیازات بالایی کسب کند. اما آیا این نتایج کافی هستند تا تمامی نگرانی‌های ایمنی را برطرف کنند؟

جزئیات آزمون‌های تصادف سایبرتراک

آزمون برخورد از جلو:
در این آزمایش، سایبرتراک با سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت به یک مانع سخت برخورد کرد که این شرایط، شبیه‌سازی تصادف بین دو خودروی مشابه در دنیای واقعی است. نتایج این آزمون نشان داد که این خودرو از نظر ایمنی راننده عملکرد بسیار خوبی دارد و موفق به دریافت پنج‌ستاره ایمنی شد. بااین‌حال، امتیاز ایمنی سرنشین جلو کمی پایین‌تر بود و چهار‌ستاره دریافت کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که کیسه هوای مرکزی صندلی راننده در این تست به‌درستی فعال شد، اما کیسه‌های هوای زانو برای راننده و سرنشین جلو باز نشدند. تسلا اعلام کرده است که این کیسه‌های هوا برای این نوع تصادف خاص طراحی نشده‌اند و در سناریوهای متفاوتی فعال می‌شوند.

آزمون برخورد از کنار:
در این مرحله، سایبرتراک تحت تأثیر ضربه‌ای جانبی از یک مانع متحرک و غیرصلب قرار گرفت که با زاویه ۲۷ درجه و سرعت ۶۲ کیلومتر بر ساعت به سمت درب راننده برخورد کرد. این آزمایش شرایط تصادف در تقاطع‌ها را شبیه‌سازی می‌کند. عملکرد این خودرو در این بخش بسیار موفقیت‌آمیز بود و توانست امتیاز پنج‌ستاره را کسب کند.

همچنین، برای بررسی مقاومت خودرو در برابر برخورد با اشیای ثابت مانند تیر چراغ برق یا درخت، آزمایش دیگری انجام شد که در آن سایبرتراک با زاویه ۷۵ درجه و سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت به یک ستون سخت برخورد کرد. نتیجه این آزمون نشان داد که این خودرو می‌تواند در چنین شرایطی از سرنشینان خود محافظت کند و مجدداً امتیاز پنج‌ستاره را به دست آورد.

آزمون واژگونی:
ارتفاع زیاد خودروها معمولاً آن‌ها را در معرض خطر واژگونی قرار می‌دهد، اما طراحی سایبرتراک، به‌ویژه استفاده از باتری‌های سنگین که در قسمت پایینی شاسی قرار گرفته‌اند، کمک کرده است که مرکز ثقل خودرو پایین باشد. در آزمون واژگونی، سایبرتراک موفق شد تعادل خود را حفظ کند و در طول آزمایش چپ نشد. بااین‌حال، NHTSA تخمین زده است که احتمال واژگونی این خودرو در شرایط خاص ۱۲.۴ درصد است که باعث شد امتیاز چهار‌ستاره را در این بخش دریافت کند.

نگرانی‌های ایمنی عابران پیاده

اگرچه سایبرتراک در آزمون‌های ایمنی برای سرنشینان عملکرد خوبی داشت، اما همچنان نگرانی‌هایی در مورد تأثیر طراحی خاص آن بر ایمنی عابران پیاده وجود دارد. بدنه فولاد ضدزنگ و زوایای تیز آن ممکن است در صورت برخورد با افراد پیاده، آسیب‌های جدی‌تری نسبت به خودروهای معمولی ایجاد کند.

علاوه بر این، بسیاری از خودروهای مدرن دارای بخش‌های ویژه‌ای در بدنه خود هستند که هنگام برخورد با عابر، بخشی از ضربه را جذب می‌کنند و شدت آسیب را کاهش می‌دهند. اما طراحی سایبرتراک و جنس بدنه آن ممکن است این قابلیت را نداشته باشد. بااین‌حال، تاکنون NHTSA آزمایشی مخصوص برای بررسی ایمنی عابران پیاده انجام نداده است، اما احتمال دارد در آینده چنین تست‌هایی به استانداردهای ایمنی خودرو اضافه شوند.

جمع‌بندی

تسلا سایبرتراک موفق شده است در آزمون‌های NHTSA عملکرد خوبی از خود نشان دهد و در بیشتر دسته‌بندی‌ها، امتیاز پنج‌ستاره را دریافت کند. این خودرو از نظر ایمنی سرنشینان و مقاومت در برابر تصادفات، قابل‌اعتماد به نظر می‌رسد. بااین‌حال، نگرانی‌هایی در مورد ایمنی عابران پیاده و احتمال آسیب‌های جدی در تصادفات با افراد وجود دارد که نیازمند بررسی‌های بیشتر و شاید اصلاحاتی در طراحی این خودرو است.

منبع interestingengineering

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید