خصوصیسازی تئاتر قربانی و مجازات میخواهد
محسن حسینی که چندی پیش نمایش «فروغ ساراپینا»یش به شیوه غریبی از ادامه اجرا بازماند، در یادداشتی از وضعیت تئاتر خصوصی میگوید.
بهتازگی نمایشنامه «فروغ سارا پینا» زودتر از پایان اجراهای تعیین شدهاش پس از پانزده اجرا از جدول نمایشی سالن ناظر زاده، تماشاخانه ایرانشهر به ناگهان و ناآگاه خطخورده میشود و پروژه دیگر تحت نام «ماتریوشکا» برای ده اجرا جایگزین میشود و متأسفانه کارگردان و بازیگر نمایش جایگزینی آقای پارسا پیروزفر حتماً هم از مسئولین آن تماشاخانه یکبار هم سؤال نکردهاند که ایشان بهجای چه گروه تئاتری، چه پروژهای و از مهمتر چه کارگردانی میبایستی، بیایند روی صحنه.
آنچه نابسامان و غیر سازماندهیشده در تئاتر ما در سالهای اخیر، بهویژه در یک دهه گذشته در فضای تئاتر خصوصی کشور میگذرد، همانا عدم برنامهریزی منسجم، مدیریت قدرتمند برای نوعی دیگر از حضور تئاتری دیگر تحت عنوان: تئاتر خصوصی و یا کنترل اصولمندی که بتواند که این برنامهریزی و مدیریت تئاتر خصوصی را احاطه نماید…
عملاً در گذشته نشان داده شده که مرکز هنرهای نمایشی و یا خانه تئاتر هیچگونه شیوهٔ مدیریتی_نظارتی، هیچ برنامه راهبردی_استراتژی برای تئاتر خصوصی این سرزمین _که به قول وزیر ارشاد فعلی که بیش از یکصد و هجده نمایش شبانه در تهران به روی صحنه میرود و بدیهی است، نیمی از این حجم اغراقآمیز آماری هم پرت وقت و زمان و مکان و غیرو…است_نداشته است و عملاً هم نظارهگر هستند، علیرغم اینکه بعضی از گروههای تئاتری حتی از حمایتهای اندک مالی هم از طرف مرکز هنرهای نمایشی برخوردار شده و میشوند که مطمئناً از راهحلهای کوتاهمدت و تاکتیکی در فضای تئاتر خصوصی است.
در چهار، پنج سال گذشته به پروندههای شکایات بازیگران در شورای داوری خانه تئاتر که نظر میاندازیم، با حجم عظیمی از شکایات و عدم پرداخت دستمزدها توسط کارگردانان به بازیگران و یا به دیگر عوامل پروژههای تئاتری است که معمولاً هم حقی مطالبه و پرداخت نمیشود که مدام هم در تلاش هستند با کدخدا منشی بهمانند دیگر کارهایمان حل گردد؛ زیرا از قوانین توانمندی و یا ضمانت اجرایی درستوحسابی در شرایط کنونی برخوردار نیستیم و تعجبی هم نیست، چون هیچگاه نبودهایم.
در کشورهای قانونمداری چون آلمان اساساً کسی جرئت نمیکند، ماشین فکسنیاش را جلوی در خانهاش با آب کمیاب زمانه بشوید و یا موزاییکهای رنگ و رو رفته را دو ساعت با شلنگ آب بشورند و تفریح کنند و برای این قبیل کارهای مشمئزکننده و غیرمسئولانه نسبت به شهر و شهروند و کشورت حتماً میبایستی برای جرائم بسیار سنگین و دردناکی خودت را آماده کنی؛ پس بنابراین بسیاری از کارهایمان بهویژه در حیطهٔ فرهنگ و هنر هم بدون قانون و ضوابط عمل میکنیم و بدین خاطر است که پروژهای سنگین و پر از تمرینات وحشتناک و هزینههای سنگین پس از پانزده اجرا به پایین کشیده میشود و دلایلی اگر هم ارائه میدهند، هرگز خردمندانه و مستدل نیست که تبلیغات پروژه کم بوده، در پروژه چهره نبوده و یا کار پژوهشی و در سطح بالایی و برای تماشاگران خاص طراحیشده و …. که اساساً حقیقت ندارد و فقط برای توجیه و فریب خود و دیگران و روسای بالاسری طراحی و ارائه میگردد.
نمایشنامه فروغ سارا پینا بر اساس زندگینامه و آثار زنانی چون: فروغ فرخزاد، سارا کین، پینا بائوش و یا مارینا آبراموویچ نوشته، طراحی، بازی و کارگردانی توسط نگارنده این یادداشت و سطور شده که با درخشش بازیگرانی که از پانزده سال پیش با بنده کار کردهاند، با من همراه بودهاند: روجا جعفریان، الهه مونسی، سپیده صیفوری مرا یاری و همراهی نموده که همکار و بازیگر جدید آزاده بهمنش هم در این پروژه همبازی و همپیمان و همسفر گشتند که ناگفته پیداست، بدون تیم گروه کارگردانی و عوامل فنی چون خانم فاطمه ذوقی، سها داداشی، حمید و محمد عطایی و همکار گرامیام خشایار حسامی و بهویژه بانیان و هنرمندانی از مکتب تهران آقایان جلال تهرانی و مازیار تهرانی که با حضورشان و طراحی در حیطههای نور و پوستر و امکانات مکتب تهران پروژهٔ فروغ سارا پینا را به گونهایی کاملاً حرفهای همکاری و یاری کردند واقعاً همه دستمریزاد.
خوشبختانه پس از حذف پروژه تئاتر/پرفرمنس: «فروغ سارا پینا» از جدول اجراها پس از پانزده شب، پردیس تئاتر شهرزاد که در حال حاضر یکی از پرمخاطبترین تئاترهای بخش خصوصی در تئاتر کشور تمایل شدید به ادامه اجراها در یکی از سالنهای آن مجموعه بودند که فروغ سارا پینا بنا به دلایل فنی_تکنیکی و مواردی دیگر نمیتوانست به این دعوت از طرف آقایان عباس غفاری و مهدی علی نژاد پاسخی مثبت ارائه دهد که حتماً در آیندهای بسیار نزدیک این مهم اتفاق خواهد افتاد و در این وادی و برهوت عاری از بیمهریها و کژاندیشیها، بدیهی است که دعوتی بسیار شگفتانگیز و وسوسه کننده تلقی میگردد.
در پایان من و گروه تئاتر /پرفرمنس استویداتو امیدوار هستیم، بتوانیم در جشنوارهٔ بینالمللی تئاتر فجر سال جاری حضوری قدرتمندتر با پروژهٔ فروغ سارا پینا داشته باشیم.