درد دنبالچه نشانه چیست؟ بررسی عوامل و علائم

    کد خبر :718832

 

دنبالچه نام استخوان انتهایی ستون فقرات است که نقش بسیار مهمی در بدن دارد. این استخوان مثلثی شکل و کوچک دقیقا مابین لگن و باسن قرار گرفته و هرگونه آسیب و تحریک این استخوان، باعث ایجاد درد در این بخش می شود. افرادی که هنگام نشستن درد زیادی را احساس می کنند، احتمالا دچار نوعی آسیب در این ناحیه شده اند.

عواملی که باعث ایجاد آسیب در استخوان دنبالچه می شوند شامل

  • زمین خوردن روی باسن
  • یبوست های طولانی مدت
  • عفونت
  • زایمان های سخت در بانوان
  • ایجاد فشار یا ضربه به ناحیه دنبالچه
  • اضافه وزن

یکی از دلایل آسیب پذیر بودن استخوان دنبالچه، محدوده حرکتی کم این استخوان است و ایجاد هرگونه فشاری که باعث شود استخوان دنبالچه بیشتر از محدوده خود حرکت کند، باعث آسیب می شود.

شاید عملکردهای مختلف این استخوان کوچک در بدن دور از تصور باشد اما کارهایی مثل توزیع یکسان فشار در لگن، شکل قرار گرفتن ستون فقرات، ایجاد استحکام در کمر و نواحی اطراف آن و غیره توسط این استخوان کوچک انجام می شود.

نشستن روی سطوح نرم و انعطاف پذیر، گاهی باعث احساس درد بیشتری در بیمار می شود، چون لم دادن به پشت باعث وارد شدن فشار بیشتری به این ناحیه می شود.

همانطور که گفته شد یکی از عوامل ایجاد ناراحتی در ناحیه استخوان دنبالچه، عفونت است. بیماری عفونی که در ناحیه مقعد و نشیمنگاه ایجاد می شود، معمولا کیست مویی یا سینوس پیلونیدال است. این عارضه زمانی بروز پیدا می کند که مویی در بخش انتهایی ستون فقرات یا همان استخوان دنبالچه به داخل پوست برگردد. البته ممکن است به ندرت در سایر نواحی بدن هم شاهد کیست مویی باشیم اما وقتی این عارضه در پایین کمر ایجاد می شود، علائم و نشانه های آن جدی تر و دردناک تر است.

 

کیست مویی چیست؟

کیست مویی اغلب با ایجاد آبسه و عفونت همراه است که نتیجه واکنش بدن به مویی است که به داخل پوست بخش تحتانی ستون فقرات برگشته است. این عارضه در مراحل ابتدایی علائم چندانی ندارد و زمانی علائم ایجاد می شوند که آبسه شکل بگیرد. عفونت جمع شده در آبسه و در لایه های زیرین پوست، معمولا با ایجاد مجرایی به سطح پوست راه می یابد و از سوراخ های ریز روی پوست تخلیه می شود.

ایجاد التهاب و قرمزی در ناحیه کمر، درد زیاد بخصوص در زمان نشستن، خروج عفونت و ترشحات، احساس زائده ای سفت در اطراف دنبالچه و گاها در مواقعی که عارضه دیر تشخیص داده شود، تب و لرز از علائمی هستند که هنگام مواجهه با این بیماری تجربه می کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های درمان کیست مویی این مطلب را مطالعه نمایید.

دلایل احتمالی بروز کیست مویی

علت دقیق این عارضه هنوز به طور قطعی مشخص نیست اما افرادی که مشاغل پشت میزی دارند و ساعات زیادی را در طول روز می نشینند، نوجوانانی که دچار تغییرات هورمونی شده اند، کسانی که از لباس های تنگ و نامناسب استفاده میکنند، افراد پرمو، افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند و یا وجود نوعی مشکل مادرزادی در استخوان دنبالچه، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. علائمی که در بالا عنوان کردیم، به معنی ابتلای قطعی شما به این عارضه نیست و پزشک نظر نهایی را بعد از انجام معاینات لازم، خواهد.

روش های درمان

در موارد بسیاری افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند، سعی بر خود درمانی و استفاده از روش های خانگی برای درمان این عارضه دارند. بیماران به دلیل عدم آگاهی لازم و استفاده از روش های خانگی باعث می شوند بیماری پیشرفت کند و درمان آن پیچیده تر شود.

نمی توان بطور کل تاثیر روش های خانگی در کاهش و بهبود علائم بیماری را نادیده گرفت، اما برای درمان قطعی کیست مویی باید عفونت داخل آن بطور کامل تخلیه شود و این امر با جراحی میسر است. البته معمولا قبل از جراحی، استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت بیماری توصیه می شود. در ادامه روش های جراحی و لیزر کیست مویی را با هم بررسی می کنیم:

عمل کیست مویی با لیزر

 یکی از بهترین گزینه های درمان کیست مویی استفاده از لیزر است. لیزر درمانی کیست مویی بصورت سرپایی و بدون درد و خونریزی انجام می شود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. طی این جراحی، بوسیله اشعه لیزر برش کوچکی روی بافت بیماری ایجاد می شود و چرک و مواد زائد داخل کیست بطور کامل تخلیه می شود. زمان عمل لیزر کمتر از نیم ساعت بوده و بیمار بلافاصله بعد از جراحی مرخص می شود.

همچنین عمل کیست مویی با لیزر، عوارض و مشکلات جراحی های سنتی را به دنبال ندارد و احتمال بازگشت مجدد بیماری یا آسیب دیدن نواحی اطراف بیماری در آن بسیار پایین است.

عمل باز کیست مویی

یکی از روش های سنتی جراحی کیست مویی است که در آن، زائده کیست مویی بطور کامل حذف می شود. در این روش با ایجاد برشی در موضع بیماری، مو و زائده های اضافی بطور کامل تخلیه می شود اما در آخر محل برش با بخیه بسته نمی شود. در روش باز پزشک اجازه می دهد حفره ای که در محل جراحی ایجاد شده باز باقی بماند تا بصورت خود به خود ترمیم شود.

جراحی بسته کیست مویی

تفاوت این روش با جراحی باز نوع برشی است که ایجاد می شود. در جراحی سینوس به روش بسته، برشی بیضی شکلی برای خارج کردن زائده بیماری ایجاد می کنند و بعد عمل بوسیله بخیه محل جراحی بسته می شود. در روش های جراحی باز و بسته کیست مویی برای پیشگیری از عفونت محل جراحی، آنتی بیوتیک تجویز می شود.

نکته مهمی که در عمل کیست مویی به روش سنتی باید به آن توجه کنید، مراقبت های بعد از عمل است. شاید بتوان گفت که رعایت نکات و مراقبت های بعد از عمل جراحی، به اندازه جراحی در روند درمان تاثیرگذار است. تعویض به موقع پانسمان، مصرف داروهای آنتی بیوتیک یا موضعی طبق دستور پزشک، مراقبت از زخم و غیره کارهایی است که حتما باید بعد از عمل انجام دهید.

بنابراین یکی از دلایلی که بیشتر بیماران روش لیزر درمانی کیست مویی را انتخاب می کنند، دوران نقاهت کوتاه و عدم نیاز به پانسمان و مراقبت های اینچنینی بعد از عمل است.

چون عمل لیزر کیست مویی یک روش سرپایی محسوب می شود هزینه آن توسط بیمه پرداخت نمی شود و تنها در صورتی که بیمه تکمیلی داشته باشید، احتمال پرداخت بخشی از هزینه توسط بیمه تکمیلی وجود خواهد داشت. همچنین تا قبل از مراجعه به کلینیک و انجام معاینات لازم توسط پزشک، نمی توان هزینه درمان را مشخص کرد. اما در جراحی کیست مویی به روش سنتی، بیمه هزینه عمل را به عهده می گیرد.

شاید به لحاظ مالی روش لیزر و جراحی تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشند، اما از لحاظ صرفه جویی در وقت روش لیزر بهترین گزینه برای بیماران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید