مذاکرات ائتلاف اوپک پلاس بدون نتیجه پایان یافت

    کد خبر :824898
مذاکرات ائتلاف اوپک پلاس بدون نتیجه پایان یافت

با اصرار امارات برای افزایش سهمیه تولید نفت خود مذاکرات ائتلاف اوپک پلاس بدون رسیدن به هرگونه توافقی به پایان رسید.

مذاکرات ائتلاف اوپک پلاس بدون رسیدن به قرارداد به پایان رسید و باعث بحران در این ائتلاف و مواجه شدن بازار نفت با کمبود عرضه و افزایش قیمت نفت شد.

چندین روز گفتگوهای جدی نتوانست اختلاف بین عربستان و امارات را حل و فصل کند. طبق گفته محمد بارکیندو دبیرکل اوپک، این ائتلاف هیچ تاریخی برای نشست بعدی اعلام نکرده است.

سریع‌ترین تاثیر این شکست این است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش تولید خود را برای ماه اوت افزایش نمی‌دهند. بنابراین با وجود بهبود تقاضا، اقتصاد جهان با کمبود نفت مواجه خواهد شد.

البته این شرایط قابل تغییر است و اوپک پلاس می ‌تواند در هر زمانی مذاکرات را از سر بگیرد. با توجه به افزایش 50 درصدی قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی و نزدیک شدن آن به 80 دلار در هر بشکه، این ائتلاف تحت فشار بیشتری از طرف کشورهای مصرف‌کننده‌ای قرار دارد که نگران افزایش تورم هستند.

قیمت نفت خام برنت 1.3 درصد افزایش یافته و در ساعت 5:42 به وقت لندن 77.12 دلار در هر بشکه معامله شده است یعنی بالاترین رقم از 2018.

نتیجه بدست آمده، یک شکست قابل توجه برای تولیدکنندگان اوپک پلاس است. روابط بین عربستان و امارات، دو عضو کلیدی اوپک آنقدر تیره و تار شده که هیچ توافقی ممکن نبوده است. این شکست وجهه این ائتلاف را به عنوان تعیین کننده بازار نفت به خطر انداخته و احتمال وقوع یک جنگ قیمت داخلی را بالا برده است.

ائتلاف اوپک پلاس بخشی از کاهش تولیدی را که در مراحل اولیه همه‌گیری کرونا اعمال کرده بود احیا کرده است. 23 عضو به این اطلاعات از ماه مه تا جولای 2 میلیون بشکه در روز به تولید خود افزودند و در فکر ادامه این افزایش تولید بودند.

اطلاعات اوپک پلاس نشان می‌دهد با توجه به بهبود مصرف سوخت، سطح ذخایر نفتی در سراسر جهان کاهش یافته است. بارکیندو هفته گذشته اعلام کرد تقاضا در شش ماه دوم سال جاری میلادی پنج میلیون بشکه در روز بالاتر از 6 ماه اول خواهد بود. بنابراین ائتلاف اوپک پلاس قصد داشت 400 هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه و این قرارداد را تا دسامبر 2022 تمدید کند. اما امارات در دقایق آخر اعلام کرد در صورتی با این قرارداد موافقت می‌کند که سهمیه تولید آن افزایش پیدا کند.

به گزارش تسنیم، میانجیگری سایر اعضای اوپک پلاس نتوانست این مسئله را حل کند و مذاکرات با شکست شکست مواجه شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید