محیط زیست «کلانتری» کاربلد می خواهد/ کشتار حیات وحش هنوز ادامه دارد/ حاوی تصاویر تلخ

    کد خبر :758901

قتل عام علفخواران توسط متخلفان و گوشت‌فروشانی که تصاویر تخلفاتشان را با خیالی آسوده در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، بی‌انگیزگی سازمان حفاظت محیط زیست در جلوگیری از تخلفات را به تصویر می‌کشد. البته این رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تخلفات، چندان هم جای تعجبی ندارد در جایی که عیسی کلانتری، رئیس این سازمان در دفاع از شکارفروشی سازمان متبوعش با بیان توجیهی غیرعلمی و ناشایست می‌گوید قوچ‌های پیر زیاد آب می‌خورند و باید شکار شوند تا آب به بقیه حیوانات برسد.

کشتار وحوش بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، سال‌هاست که دامن حیات وحش کشور را گرفته است اما طی یکی دو سال اخیر واژه قتل عام بیشتر برازنده این کشتارهاست. شکارچیان خارجی و داخلی که با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و در قرق‌های اختصاصی، حیات وحش را به گلوله می‌بندند از یک سو و گوشت‌فروشان و شکارچیان متخلف که برای کسب درآمد از فروش گوشت علفخوران آنها را بی‌رحمانه سلاخی می‌کنند از سوی دیگر به آفتی برای حیات وحش کشور تبدیل شده‌اند. آفتی که ظاهرا سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ای برای مهار آن ندارد.

اخیرا مخاطبین ما تصاویری از این قتل و عام در استان یزد را در اختیار بازتاب قرار داده اند که این تصاویر حکایت از عدم برخورد قانونی با تخلفات شکار و گستاخ شدن متخلفان در این استان دارد. توجیه سازمان حفاظت محیط زیست برای دفاع از شکارفروشی را به چالش می‌کشد. چرا که یکی از شاخص‌ترین توجیه‌های مسئولان این سازمان برای دفاع از شکارفروشی این است که فروش مجوز شکار با قانونمند کردن شکارچیان، شکار غیرقانونی حیات وحش را کاهش می‌دهد. بنابراین با توجه به اینکه بخش عمده مجوزهای شکار در استان یزد برای شکار در استان یزد صادر شده و همچنین سه قرق شکار از پنج قرق شکار کشور در استان یزد واقع شده‌اند طبق ادعای مسئولان محیط زیست، تخلفات شکار در استان یزد قاعدتا باید از سایر استان‌های کشور به مراتب کمتر باشد.

اما به گفته بومیان منطقه، علی‌رغم صدور مجوز شکار طی سه سال گذشته در مناطق چهارگانه و قرق‌های خصوصی استان یزد، تخلفات شکار در این استان افزایش یافته است.

این افزایش را می‌توان بر خلاف ادعای مسئولان محیط زیست، حاصل افزایش مجوزهای شکار در استان یزد دانست و همان‌گونه که بسیاری از متخصصان و کارشناسان حیات وحش هشدار داده‌اند به این نتیجه رسید که افزایش مجوزهای شکار به ویژه برای اتباع خارجی با تحریک بومیان و شکارچیان محلی سبب افزایش تخلفات شکار می‌شود نه کاهش آنها. بومیانی که شاهد شکار افراد متمول اعم از داخلی و خارجی در زیستگاه‌های مجاور روستاهایشان هستند نه تنها دیگر انگیزه‌ای برای حفاظت از حیات وحش این مناطق نخواهند داشت بلکه آنها را به برداشتن سهم خود از طبیعت مناطقشان ترغیب می‌کند. چه آنکه دو سال پیش بود که شکارچیان متخلف با آویختن شاخ یک کَل به تابلوی یک منطقه شکارممنوع در استان یزد، به شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست دهن‌کجی کردند.

در ادامه تصاویری از قتل عام اخیر علفخواران توسط متخلفان در زیستگاه‌های استان یزد را که در اختیار بازتاب قرار گرفته مشاهده می‌کنید؛ این تصاویر، ناتوانی و یا بی‌انگیزگی سازمان حفاظت محیط زیست برای برخورد با متخلفان را به تصویر می‌کشد؛ متخلفانی که حتی از شکار جانوران ماده هم ابایی ندارند.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید