زخم کهنه‌ای که با مرگ 4 سرباز سر باز کرد/ آیا وقت تجدیدنظر در قوانین سربازی فرا نرسیده است؟

    کد خبر :896929

روز گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد که ناظر بر قتل 4 سرباز توسط یک سرباز دیگر بود و انتشار گسترده این خبر فضای مجازی را به شدت آشفته کرد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- به موجب این خبر در بامداد نخستین روز سال ۱۴۰۱ در یکی از پادگان های بوشهر، یک سرباز حین خدمت بر اساس انگیزه نامعلوم، چهار سرباز هم خدمتی خود را با ضرب گلوله به شهادت رساند.

پرونده قضایی این سرباز برای روشن شدن ماجرا و سیر مراحل قانونی در حال رسیدگی و بررسی است و برخی منابع خبری عنوان کرده اند علت تیراندازی این سرباز، عدم مرخصی دادن به او بوده است.

 همچنین برخی منابع گفته اند او یکی از همخدمتی های دیگرش را در بندر دیلم به گروگان گرفته که پس از تلاش مسولان، این گروگان آزاد شده است.

همچنین روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح در رابطه با جزئیات این حادثه گفت: در پی اطلاع از این حادثه، بازپرس دادسرای نظامی به همراه دادستان نظامی استان در محل حضور پیدا کرده و دستورات اولیه به تیم پزشکی قانونی و تشخیص هویت صادر شد و سریعا اکیپ‌های دستگیری متهم اقدامات خود را اغاز کردند.

طبق اعلام روابط عمومی این سازمان، در این حادثه یکی از سربازان، با اسلحه اقدام به تیراندازی به سمت چهار همخدمتی خود کرده و متواری می شود. متهم پس از تیراندازی در خارج از پادگان، یکی از مردم محلی را به گروگان می گیرد که با اقدامات انجام شده فرد گروگان آزاد می شود، اما متهم متواری می شود.

 روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به جزئیات دستگیری متهم گفت: در ادامه با دستور بازپرس، اقدامات فنی و استفاده از نیروهای متخصص و بالگرد کل منطقه تحت نظر قرار گرفت که در نهایت، متهم دستگیر شد.

روابط عمومی سازمان با اشاره به اینکه هنوز علت دقیق حادثه و انگیزه قاتل مشخص نیست، اعلام کرد: شایعه انگیزه قتل بدلیل نرفتن به مرخصی کذب است و قبل از اخذ اظهارات متهم هیچ ادعایی صحت ندارد. تحقیقات در خصوص این حادثه بصورت ویژه در حال انجام است و با تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

همانطور که اشاره شد این رخداد تلخ حالا به شدت فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داده است و بسیاری از کاربران به این بهانه در حال انتقاد از سربازی اجباری هستند.

همین موضوع سبب شده تا عبارت سربازی اجباری در فضای مجازی به یکی از هشتگ های پرکابرد تبدیل شود و برخی کاربران دلیل این موضوع را سربازی اجباری قلمداد کنند.

کاربری در این باره نوشته است: این چند سرباز چون خون‌شان بر زمین ریخت دیده شدند. خدا بداند #سربازی_اجباری چند هزار نخبه را ازین مملکت فراری داد، چند هزار استعداد را کشت، چه تعداد دختر و پسر در آستانه ازدواج را آرزو به دل گذاشت، چند مادر را داغدار کرد، چه تعداد جوان را گرفتار اعتیاد کرد و …

کاربر دیگری نیز نوشت:  یه سرباز چهارتا سرباز دیگه رو شهید کرده و تحت فشارهای روانی ناشی از سربازی مرتکب قتل شده. ۵ خانواده بیچاره شدن به همین سادگی. کسی نمیخواد تو این کشور این شیوه منسوخ سربازی اجباری رو سامان بده؟ این همه کافی نیست؟

کاربر دیگری نیز در این باره نوشت: لیست مدت و مکان سربازی آقازاده ها اگر منتشر شود (بر فرض عدم معافیت) روشن می شود چرا هیچ وقت مساله #سربازی_اجباری در ایران حل نمی شود. سربازی مشکل مردم است، نه مسئولان!

هرچند این اتفاق به غایت تلخ است و تحلیل و نتیجه گیری بر اساس آن شاید اساساً کار زیبنده ای نباشد، اما می توان گفت فارغ از علت مشخص این رخداد چیزی که زمینه اصلی بروز این فاجعه بود دقیقاً همان اشکالات عمیقی است که بر فرایند سربازی اجباری وارد است و گویا عزمی راسخ برای حل آن حداقل در آینده نزدیک وجود ندارد.

محیط و فضایی که قرار است جوانان این مرز و بوم را با پدیده هایی چون دشمن، دفاع از مرز و بوم و غیرت و مردانگی آشنا کند ولی از قرار معلوم به فضایی برای کینه ورزی، رفتار هیجانی و حتی قتل تبدیل شده است و لازم است تا هر چه سریعتر نسبت به اصلاح زیرساختی و اساسی آن اقدامی جدی در دستور کار قرار بگیرد.

5
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. همایونفر گفت:
    موافقم ۵
    مخالفم ۰

    بعضی فرماندهان گروهان و دسته در پادگان های آموزشی خیلی عقده ای تشریف دارن؛ انگار می خوان تمام کاستی های زندگی نظامی خودشون رو سر سرباز خالی کنن
    متاسفانه بعضی هاشون درک درستی از شرایط روانی حاکم بر سربازان ندارن و عرصه را آنقدر تنگ می کنن که سرباز نیز خود را در پایان خط احساس می کند و مشکلات خانوادگی و اقتصادی و… هم مزید بر علت می شود
    به نظر من قبل ورود سربازان به پادگان ها یک روانشناس باید با تک تک آنها صحبت کند و پرونده ای هر چند مختصر از اوضاع روانی آنها داشته باشد تا ضمن اطلاع به فرماندهان، از بروز این فجایع پیشگیری شود.

  2. محمدروشنفکر گفت:
    موافقم ۴

    سلام
    سریازی اجباری پدیده بسیار زشتی است-جوان را بلاتکلیف نگه می دارد و مدام از معافیتهای تحصیلی بیهوده استفاده می کند تا هرچه بیشتر خدمت را به تاخیر بیاندازد-تا سربازی نرود ازدواج نمی کند یعنی ظلم به دختران-سن ازدواج بالا رفته و سربازی اجباری یکی از دلائل آن است-تا سربازی نرود امکان انتخاب شغل دائمی ندارد-همه زندگی جوان اعم از ازدواج و اشتغال یک پیش نیاز پیدا کرده و آن این است که اول باید خدمت برود-جوانی که باید از ۱۸ سالگی تعیین سرنوشت کند با این قانون سربازی اجباری عملا خود را تا ۳۰ سالگی بدون اشتغال و بدون ازدواج در جامعه رها می بیند-تورا به خدا این قانون را جمع کنید و بفکر جوانها باشید-سربازی را حرفه ای کنید و به کسانی که دوست دارند و علاقه دارند به عنوان یک شغل پیشنهاد دهید و از بقیه که علاقه مند نیستند بنا براقتضا حتی پولش را از آنان بگیرید

    1. میم گفت:
      موافقم ۴
      مخالفم ۰

      باسربازی داوطلب وحرفه ای موافق خستم.اماعزیزم کی از مافعیت نون بخوره مثل خریدن سربازی وخیلی چیزای دیگه.متاسفانه رانت ومسائل مالی دولت هم در این موضوع دخیل هست.امیدوارم چاره ای بیاندیشن

  3. مبارکی گفت:
    موافقم ۳

    گل گفتی

  4. سرباز گفت:
    موافقم ۲

    اول و آخر کسی توی این مملکت به فکر جوانان نیست
    فقط به فکر جیب خودشون هستند

دیدگاهتان را بنویسید