رویترز مدعی شد؛

دفاع موشکی مشترک اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس در آینده

    کد خبر :769936

رویترز از قول رئیس سازمان دفاع موشکی اسرائیل، از تمایل تل‌آویو برای همکاری با کشورهای خلیج فارس در حوزه دفاع موشکی خبر داده است. این همکاری‌ها چه تأثیری بر موازنه نظامی در خلیج فارس دارد؟

بازتاب؛ آرش صفار–  رویترز با استناد به اظهارات یکی از نظامیان ارشد اسرائیل، از آمادگی تل‌آویو برای همکاری با کشورهای خلیج فارس در مورد سیستم‌های دفاع موشکی خبر داد.
«موشه پاتل»، رئیس سازمان دفاع موشکی اسرائیل، با بیان اینکه این که برخی از سامانه‌های ضد موشکی اسرائیل، به طور مشترک با ایالات متحده توسعه یافته است، همکاری احتمالی با کشورهای خلیج فارس در مورد این سامانه‌ها را مستلزم تأیید آمریکا دانست.

در همین زمینه بخوانید:

عربستان و قطر در آستانه عادی سازی روابط / خسارت این عادی سازی برای اقتصاد ایران چیست؟

انگیزه های فراوان «نتانیاهو» از سفر به بحرین و امارات/ نفوذ آرام و خزنده اسرائیل در خلیج فارس چگونه رقم خواهد خورد؟

به گفته این مقام ارتش اسرائیل، هنوز برای دنبال کردن چنین توافقی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس زود است اما در آینده دور از ذهن نیست.

بنا به اظهارات رئیس سازمان دفاع موشکی اسرائیل، «از نظر مهندسی، این همکاری منافع زیادی دارد. اطلاعات می‌تواند به اشتراک گذاشته شود، همانطور که سنسورهای سامانه ها می‌تواند در هر دو کشور به کار گرفته شود، چرا که دشمن ما یکی است».

گفتنی است دفاع موشکی اسرائیل بر سه سامانه متکی است؛ حلقه اول که شامل رهگیری و انهدام موشک‌های کوتاه برد، راکت‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین است، توسط سامانه «گنبد آهنین» انجام می‌شد.

در حلقه دوم سامانه «فلاخن داوود» وظیفه رهگیری و انهدام موشک‌های میان برد را بر عهده دارد و در نهایت در حلقه سوم، سامانه «پیکان/ Arrow» بر موشک‌های بالستیک تمرکز دارد.

اگرچه روابط امنیتی میان برخی کشورهای عرب خلیج فارس و اسرائیل، چندین سال پیش از قرارداد ابراهیم شروع شده بود، با این وجود در میان تحلیل‌گران اختلاف نظری در این موضوع وجود نداشت که قرارداد عادی‌سازی از یک‌سو همکاری‌های امنیتی را ارتقا خواهد و از سوی دیگر همکاری‌های نظامی را به دنبال خواد داشت.

نکته حائز اهمیت اینکه موازنه نظامی هوایی در خلیج فارس مبتنی بر قدرت موشکی، توسعه پهپادها و توانمندی‌های پدافندی در شمال و برخورداری از جنگنده‌های روزآمد در جنوب بوده است؛ موافقت ایالات متحده و اسرائیل با فروش جنگنده‌های اف 35 به امارات (چیزی که عربستان هم در صورت عادی‌سازی با اسرائیل از آن بهره‌مند خواهد شد) از یک طرف و همکاری‌ میان اسرائیل و کشورهای جنوب خلیج فارس در موضوع دفاع موشکی از طرف دیگر، موازنه کنونی را به ضرر ایران به هم خواهد زد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید