تغییر چشمگیر استراتژی اپل در خصوص کامپیوترهای مک: از کنار گذاشتن تراشه‌های اینتل تا امکان اجرای اپلیکیشن‌های iOS

    کد خبر :253487

در تغییر سیاستی کاملاً تاثیرگذار برای هر دو شرکت اپل و اینتل، کوپرتینو قصد دارد از سال ۲۰۲۰ میلادی به استفاده از پردازنده‌های شرکت اینتل در کامپیوترهای مک خود پایان دهد. آن‌طور که بلومبرگ گزارش داده، تراشه‌های تولیدی اینتل، با نمونه‌هایی که توسط اپل تولید خواهند شد جایگزین می‌شوند.

بلومبرگ در گزارش جدیدی مدعی شده اپل از سال ۲۰۲۰ میلادی به استفاده از پردازنده‌های تولیدی اینتل در کامپیوترهای مک پایان خواهد داد. آن‌طور که در این گزارش اعلام شده، اپل این تغییر سیاست را از لپ‌تاپ‌های ۱۲ اینچی کلید خواهد زد تا تراشه‌های خودساخته را جایگزین محصولات اینتل کند. تحلیلگر بلومبرگ برآورد کرده اپل در حال حاضر ۵ درصد از درآمد سالیانه شرکت اینتل را تشکیل می‌دهد. جدا از پردازنده‌های اینتل که در کامپیوترهای مک استفاده می‌شوند، اپل از تراشه‌های مودم اینتل هم در برخی مدل‌های آیفون استفاده می‌کند.

پیش از این نیز مهاجرت اپل از تراشه‌های PowerPC شرکت IBM را به سمت محصولات تولیدی اینتل، به عنوان تغییر استراتژی چشمگیر نزد مدیران کوپرتینو شاهد بوده‌ایم. این تغییر سیاست، در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط پایه‌گذار شرکت اپل یعنی استیو جابز اعلام شد و در سال پس از آن، پروژه یادشده، به مرحله اجرا درآمد.

البته بلومبرگ در گزارش جدید خود به این نکته هم اشاره کرده که مهاجرت از پردازنده‌های اینتل، طرحی است که در چند مرحله و به طور تدریجی عملی خواهد شد. به بیان دیگر، تراشه‌های اینتل همچنان محصول ارجح در محصولات سطح بالای اپل نظیر آی‌مک پرو و مک‌پرو خواهند بود تا اپل بتواند تولید تراشه‌هایی را کلید بزند که امکان برآورده کردن نیازهای کاربران حرفه‌ای اکوسیستم مک را داشته باشند.

این تغییر سیاست در حالی انجام شده که برخی مدل‌های جدید آیفون و آیپد اپل، قدرتی به مراتب بیشتر از کامپیوترهای قدیمی‌تر مک را پیش روی کاربران قرار می‌دهند. از طرف دیگر، طراحی مولفه‌های سخت‌افزاری کامپیوترهای مک برپایه تراشه‌های خودساخته اپل، امکان تولید محصولاتی با انعطاف‌پذیری بیشتر را برای کوپرتینو فراهم خواهد کرد. موضوعی که به کنترل و نظارت بیشتر این شرکت روی ترکیب سخت‌افزاری و هماهنگی آن با اکوسیستم نرم‌افزاری نیز کمک خواهد کرد.

اپل در تلاش است تا امکان اجرای اپلیکیشن‌های iOS را نیز برای کامپیوترهای مک فراهم کند. به این ترتیب، تجربه‌ای یکپارچه‌تر در پلتفرم کامپیوترهای رومیزی و دستگاه‌های الکترونیکی همراه، در مقابل کاربران قرار خواهد گرفت. به گزارش بلومبرگ، این تغییر استراتژی قرار است از سال جاری میلادی و حتی پیش از مهاجرت اپل از تراشه‌های اینتل، به مرحله اجرا درآید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید