زندگی ده ها هزار شهروند سیستان و بلوچستانی به خطر افتاده و در معرض تباهی قرار دارد!

    کد خبر :193387

بحران آب و خسارت های بر آمده از آن، مرزهای سیاسی و جغرافیایی ایران را در نوردیده و بخش عمده ای از مساحت کشور را در بر گرفته است؛ بحرانی که تنها یکی از دلایل اصلی بروزش کاهش شدید بارندگی است و اگر مدیریت صحیحی در رابطه با آن صورت نگیرد معیشت و زندگی بسیاری از ایرانیان را به نابودی خواهد کشید. مثل هزاران شهروند شهرستان سرباز و حاشیه های آن که چند سالی هست اسیر خشکسالی های متمادی هستند.

به گزارش «تابناک»، از جمله مناطقی که در جنوب شرق ایران و استان سیستان و بلوچستان درگیر با بحران آب است و در سال های اخیر کاهش شدید بارندگی را شاهد بوده است، بخش پیشین در شهرستان سرباز و مناطق همجوار این منطقه جغرافیایی است که آمارهای منتشر شده در رابطه با آن، اصلاً رضایت بخش نیست.

رود سرباز و سد پیشین که برای سال های متمادی تنها منبع مطمئن و مناسب برای تأمین آب مورد نیاز شهروندان شهرستان سرباز و مناطق همجوار آن بود، چند سالی هست که با کاهش شدید منابع آبی رو به رو شده و این موضوع به قدری شدید است که مقامات محلی از عدم ورود منابع آبی جدید به سد پیشین طی یک و نیم سال گذشته خبر می دهند.

منطقه جغرافیایی که از آن سخن به میان آمد، در حوضه آبریزی تحت عنوان حوضه آبریز پیشین قرار دارد و بخش پیشین شهرستان سرباز با نزدیک به 40 هزار نفر جمعیت و نیز بخش سرباز این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر را شامل می شود؛ حوضه آبریزی که از جمله معدود مناطق سرسبز استان سیستان و بلوچستان است و کاهش میزان بارندگی و منابع آب آن نگرانی ها را در مورد مناطق همجوار و به ویژه پایین دست سد پیشین افزایش می دهد.

با اینکه خشکسالی و کاهش منابع آب در بالادست و پشت سد پیشین رخ داده است، اما نکته نگران کننده این است که سد پیشین و منابع آب آن محل مصرف کشاورزی، صنعت و شرب بیش از 210 روستا و شهر در مناطق پایین دست سد و در شهرستان چابهار است؛ مناطقی مثل بخش دشتیاری و دهستان باهوکلات که جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر را شامل می شود.

عباس سارانی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در رابطه با خشکسالی و کاهش منابع آب سد و حوضه آبریز پیشین به رسانه ها گفت: حوضه آبریز سد پیشین به دلیل نبود بارندگی در سال زراعی گذشته و سال کنونی در وضعیت بحرانی قرار گرفته است و برای تأمین آب پایین دست سد با مشکل جدی مواجه است.

سارانی با تأکید بر اینکه در این حوضه آبریز نزدیک به یک و نیم سال است که آورد آبی قابل ذکری نداشته ایم، افزود: با این حساب تأمین آب شرب در اولویت است و اگر نتوانیم بر میزان برداشت دشت پیشین و دیگر نقاط کنترل داشته باشیم، در تأمین آب این منطقه و مناطق پایین دست با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 93 درصد منابع آبی منطقه صرف کشاورزی می شود، ادامه داد: سالانه دو میلیارد متر مکعب آب از منابع آب زیر‌زمینی استان برداشت می‌شود که بیشتر آن یعنی حدود 93 درصد مربوط به حوزه کشاورزی است و یک درصد در صنعت و6 درصد برای شرب است.

عدم بارش قابل ذکر به مدت دو سال در حوضه آبریز سد پیشین در حالی رخ داده است که بررسی ها در مورد معیشت شهروندان ساکن در حوضه آبریز پیشین شهرستان سرباز با جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر و نیز و مناطق پایین دست سد پیشین در بخش دشتیاری شهرستان چابهار با جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر حکایت از این دارد که کشاورزی و دامداری شغل و محل در آمد بیش از 70 درصد مردم این منطقه است.

شرایطی نگران کننده که به خوبی گویای بحران آب ایجاد شده در مناطق پایین دست سد پیشین و بخش دشتیاری شهرستان چابهار است و تابستان خشک و بی آبی را برای این منطقه نوید می دهد؛ وضعیتی که مدیران اجرایی را ناچار کرده است تا میزان آب موجود را به شرب اختصاص دهند و میزان مصرف آن در بخش کشاورزی را کاهش دهند.

بنابر این وضعیت نا گفته مشخص است که معیشت و زندگی ده ها هزار شهروند استان سیستان و بلوچستان کشور با مشکل رو به رو خواهد شد و این شرایط آینده خوبی را در مورد زندگی شهروندان این منطقه پیش رو نخواهد گذاشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید