7 دلیل برتری خودرو سدان نسبت به ماشین های شاسی بلند
با ورود خودروهای شاسی بلند، بازار اتومبیلهای سدان کم رونق شدند. در حال حاضر هشتاد درصد فروش خودرو ایالات متحده به پیکاپ و شاسی بلند اختصاص دارد. سدانها در دهههای قبل محبوبیت بسیاری داشتند اما با ورود کراس اوورها بازار آنها کساد شد.
در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان همچنان به تولید سدان میپردازند و کساد شدن بازار آن به معنای توقف تولید نیست. هر چند در سبد محصول خود چندین مدل شاسی بلند هم ارائه میدهند. به هر حال در این مقاله قصد داریم 7 دلیلی را مطرح کنیم که یک سدان بهتر از شاسی بلند است.
سدانها مصرف سوخت بهتری دارند
اگر هم سدان دارید و هم شاسی بلند با یک پیشرانه، مدل سدان مصرف سوخت بهتری دارد. زیرا سدانها با وزن و ابعاد کمتر، مصرف سوخت کمتری هم دارند. برای مثال، بی ام و 330i و ایکس 3 sDrive30i هر دو پیشرانه 2.0 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ داشته اما مدل 330 آی مصرف سوخت به مراتب کمتری در مسافت یکسان دارد.
سدان ها خودروهای ایمن برای رانندگی
ارتفاع بلندتر و خط سقف بالاتر، مرکز ثقل بالاتری را در یک SUV ایجاد میکند. این بدان معناست که خودروهای SUV بیشتر از سدانها در معرض واژگونی هستند. این عامل باعث شده که بسیاری از SUVها در تستهای ایمنی نمرات کمتری نسبت به سدانهای ساخته شده مشابه دریافت کنند. اگر برای این مقایسه به همان دو مدل بیامو نگاه کنیم، بیامو سری 3 دارای رتبه پنج ستاره ایمنی از NHTSA است. این تا حدودی به دلیل افزایش پایین 9.2 درصدی واژگونی در مقابل خطر 17.2 درصدی X3 است که دارای رتبه چهار ستاره است.
سدان ها نسبت به SUV ها مقرون به صرفه تر هستند
تفاوت وزن بین دو وسیله نقلیه آزمایشی ما تقریباً 500 پوند است. بی ام و X3 به 500 پوند مواد اضافی نیاز دارد تا ساختاری که پیدا میکنید به آن بدهد. این وزن و اندازه اضافه به هزینه بالاتر منجر میشود. با در نظر گرفتن این ارقام، میبینیم که قیمت بیامو سری 3 از 41450 دلار شروع شده، در حالی که مدل پایه X3 باید 43700 دلار بپردازید. مقایسه دیگری برای اثبات این نکته را میتوان در تویوتا یافت. تویوتا کرولا سدان از 20175 دلار شروع شده، در حالی که کرولا کراس با قیمت اولیه 22.195 دلار شروع میشود.
دینامیک رانندگی در یک سدان بهتر است
هرچه سریعتر رانندگی کنید و تورها را سختتر طی کنید، میخواهید به پیادهرو نزدیکتر باشید. این یک فیزیک ساده در کار است. تیمهای مسابقه ماشینهای مسابقهای خود را طوری توسعه نمیدهند که بالاتر از سطح زمین بنشینند و سپس از آنها انتظار داشته باشند که به سختی از پیچها عبور کنند. دینامیک رانندگی یک سدان بسیار بهتر از یک SUV با تجهیزات مشابه است.
سبک بدنه سدان شیکتر از یک SUV است
در حالی که برخی از SUVها دارای خطوط سقف کوپه مانند هستند که از باقی اسپرتتر به نظر میرسند، سدانها ساختار بدنه شیکتری دارند. نمای کم و پایههای پهن به مدلهای سدان این امکان را میدهد که بسیار اسپرت و شیکتر باشند. هدف ذاتی یک SUV عملکردهای سودمند است. وقتی تویوتا کرولا کراس و کرولا سدان را با هم مقایسه کنید، به راحتی میتوانید تفاوت در طراحی اسپرت و شیک را تشخیص دهید.
امنیت بار بهتر در مدل سدان
بحث در مورد یک سدان در مقایسه با یک SUV با در نظر گرفتن فضای بار غیرممکن است، اما جایزه امنیت محموله به سدان تعلق میگیرد. صندوق عقب بسته و قفل شده بسیار ایمنتر از فضای باز در عقب خودرو است. اکثر خودروهای شاسی بلند دارای یک شیشه عقب بزرگ هستند که به افراد غیرمجاز اجازه میدهد تا به داخل آن نگاه کنند و ببینند چه چیزی در عقب است. آنها نمیتوانند این کار را با یک سدان انجام دهند.
سدانها سریعتر از شاسی بلندها
به طور طبیعی خودروهای سدان سرعت عمل بهتری نسبت شاسی بلندها دارند. برای مقایسه دو مدل بی ام او 330آی و ایکس 3 به پیشرانه 255 اسب بخاری تجهیز هستند اما مدل سدان نیم ثانیه زودتر به 100 کیلومتر برساعت میرسد. بنابراین باید یک خودرو سدان را برتر و سریعتر تلقی کرد.